Totalrengjøring av akvariet - hvordan?
Har hatt det i halvannet år nå, og har kun bytta vann, slamsuget, "skrapt" glassene med sånn magnetdings og skrubba pynten for alger. Hatt en kattevask av pumpa en gang, og skyller filtrene innimellom.
Er det på tide med en totalrengjøring nå?
Blir fort alger i karet nå.
Skal jeg ta all grusen ut og skylle den...koke den?
Hva vasker dere karet med når det er tomt?
Er jo en del alge belegg som sitter godt fast, hvordan få vekk?
På forhånd takk for svar
Er det på tide med en totalrengjøring nå?
Blir fort alger i karet nå.
Skal jeg ta all grusen ut og skylle den...koke den?
Hva vasker dere karet med når det er tomt?
Er jo en del alge belegg som sitter godt fast, hvordan få vekk?
På forhånd takk for svar
Postet 17.07.08 kl 14:05
Endret: 17.07.08 kl 14:05
Rengjøring av akvarium
Når jeg rengjør akvariet mitt så tømmer jeg det for alt. Fiskene får midlertidig opphold sammen med filteret i en bøtte, mens jeg koker grusen og skrubber pynt og vegger med en oppvaskbørste. Ikke bruk såpe! Så legges alt tilbake, og fylles med vann igjen.
Nå må jeg legge til at dette er et 54 liters akvarium. Har et på 190 liter som jeg ikke har gjort noe med ennå, men det har jeg bare hatt i 6-7 mnd.
Nå må jeg legge til at dette er et 54 liters akvarium. Har et på 190 liter som jeg ikke har gjort noe med ennå, men det har jeg bare hatt i 6-7 mnd.
Postet 17.07.08 kl 14:13
Postet 17.07.08 kl 14:27
Endret: 17.07.08 kl 14:28
Postet 17.07.08 kl 14:28
Espen FrithjofsenHva er vitsen med å totalrengjøre akvariet?
Denne slenger jeg meg på også, eneste grunnen til å vaske ned akvariet så grundig er om man skal legge akvariehobbyen på hylla for en stund. Akvariet skal ikke væe sterilt heller hehe:P
Forsett med vannbytte, algeskraping, slamsuging og krøsting av filtervatten i akvarievann du, dette er dte du skal gjøre. All annen vasking vil som de over si ta liv av bakterier i filteret etc og du må starte opp karet som helt nytt igjen.
Postet 17.07.08 kl 14:34
Re: totalrengjøring av akvariet - hvordan?
Trekk ut støpselet til varmekolben.
Tømm ut vannet i en stor balje/ flere bøtter som kun brukes til akvarievann.
Ta opp plantene fjern evt stygge blader og trim røttene litt i lengden sett disse i baljen/ bøttene.
Flytt filteret eller innsug og utblås til baljen evt . en bøtte.
Flytt fiskene over i baljen/bøttene
Røtter og steiner kan skylles litt evt. bruk en ubrukt tannbørste for å børste bort alger.
Grusen skylles som du gjør med grus når du setter opp et kar
Obs. nå kvitter du det med en svært stor del av dine nitrittomdannende bakterier og du må "kjøre inn karet" på nytt.
Du kan velge å skylle halvparten av grusen og la resten av den uvaskede grusen være i egen bøtte. Da mister du ikke like mye bakterier.
Glasset i karet kan skrubes med litt filter vatt.
Du kan bruke eddikk for å fjerne gjenstridige alger men da må du skylle meget godt med rent vann etterpå.
Det skal være svært god grunn til å totalrengjøre karet da dette er en stor belastning for fiskene dine.
Ha i evt. bunnlagsnæring, så uvasket grus og så skylt grus på toppen.
Ha i røtter og mindre steiner ( store steiner skal egentlig i før grusen,med litt isopor under)
Plant inn plantene sett inn filter og varmekolbe.
Fyll litt mer enn halveis opp med temperert eller mellomlagret vann.
Flytt tilbake fiskene.
topp opp med en del av det gamle vannet.
For å unngå å stresse fisken mer enn nødvendig under en sånn kjempeomveltning, pass på at det nye vannet har samme vann verdier som det gamle ( temp. Ph Gh )
Tømm ut vannet i en stor balje/ flere bøtter som kun brukes til akvarievann.
Ta opp plantene fjern evt stygge blader og trim røttene litt i lengden sett disse i baljen/ bøttene.
Flytt filteret eller innsug og utblås til baljen evt . en bøtte.
Flytt fiskene over i baljen/bøttene
Røtter og steiner kan skylles litt evt. bruk en ubrukt tannbørste for å børste bort alger.
Grusen skylles som du gjør med grus når du setter opp et kar
Obs. nå kvitter du det med en svært stor del av dine nitrittomdannende bakterier og du må "kjøre inn karet" på nytt.
Du kan velge å skylle halvparten av grusen og la resten av den uvaskede grusen være i egen bøtte. Da mister du ikke like mye bakterier.
Glasset i karet kan skrubes med litt filter vatt.
Du kan bruke eddikk for å fjerne gjenstridige alger men da må du skylle meget godt med rent vann etterpå.
Det skal være svært god grunn til å totalrengjøre karet da dette er en stor belastning for fiskene dine.
Ha i evt. bunnlagsnæring, så uvasket grus og så skylt grus på toppen.
Ha i røtter og mindre steiner ( store steiner skal egentlig i før grusen,med litt isopor under)
Plant inn plantene sett inn filter og varmekolbe.
Fyll litt mer enn halveis opp med temperert eller mellomlagret vann.
Flytt tilbake fiskene.
topp opp med en del av det gamle vannet.
For å unngå å stresse fisken mer enn nødvendig under en sånn kjempeomveltning, pass på at det nye vannet har samme vann verdier som det gamle ( temp. Ph Gh )
Postet 17.07.08 kl 14:37
Endret: 17.07.08 kl 14:39
Filterwatt som kjøpes i dyrebutikker er genial å fjerne alger med!
Ellers så synes jeg ikke at du skal gjøre noe annet enn du allerede har gjort! Ta ukentlige vannbytter på ca 30% og gå over glasset med filterwatt gjør susen. Evt. også skaffe noen algespisere.
Du må for all del ikke drepe de gode bakteriene i akvariet ditt! Akvarier skal kun ha "kattevask"!!!!!
Ellers så synes jeg ikke at du skal gjøre noe annet enn du allerede har gjort! Ta ukentlige vannbytter på ca 30% og gå over glasset med filterwatt gjør susen. Evt. også skaffe noen algespisere.
Du må for all del ikke drepe de gode bakteriene i akvariet ditt! Akvarier skal kun ha "kattevask"!!!!!
Postet 17.07.08 kl 14:43
Endret: 17.07.08 kl 14:47
Slenger meg på "ikke full rengjørning" bølgen.
Dersom du ønsker å renske opp akvariet ditt, bør du gjøre dette i flere etapper.
1. Ta vekk alger med en svamp/børste og bytt opptil 50% av vannet.
(Om du da ikke har penselalger....)
2. En ukes tid senere senere kan du rense filteret(rense, ikke vaske), og bytte opptil 50% av vannet
3. Etter enda en uke, kan du slamsuge godt, i prosessen bytter du opptil 50% av vannet. Dersom du ikke blir ferdog å slamsuge før vannstanden har sunket såpass, venter du noen dager til før du fortsetter.
-
Når akvariet så er klart, skal du skaffe deg flere planter, og fisk/reker/snegler som kan ta algene etterhvert. Så slipper du slike skippertak.
Deretter skal du rense filteret når det begynner å gå tett. Dvs. med flere måneders mellomrom.
Slamsuging kan du gjøre en gang hver 2/3 mnd.
25% vannbytte hver andre uke.
Dersom du ønsker å renske opp akvariet ditt, bør du gjøre dette i flere etapper.
1. Ta vekk alger med en svamp/børste og bytt opptil 50% av vannet.
(Om du da ikke har penselalger....)
2. En ukes tid senere senere kan du rense filteret(rense, ikke vaske), og bytte opptil 50% av vannet
3. Etter enda en uke, kan du slamsuge godt, i prosessen bytter du opptil 50% av vannet. Dersom du ikke blir ferdog å slamsuge før vannstanden har sunket såpass, venter du noen dager til før du fortsetter.
-
Når akvariet så er klart, skal du skaffe deg flere planter, og fisk/reker/snegler som kan ta algene etterhvert. Så slipper du slike skippertak.
Deretter skal du rense filteret når det begynner å gå tett. Dvs. med flere måneders mellomrom.
Slamsuging kan du gjøre en gang hver 2/3 mnd.
25% vannbytte hver andre uke.
Postet 17.07.08 kl 14:48
Og ja
Pass på at det ikke kommer sollys på akvariet. Det blir det fort alger av nå i sommervarmen!
Postet 17.07.08 kl 14:48
Postet 22.07.08 kl 12:34
Postet 22.07.08 kl 13:00