Ferie, lys på eller av?

Heisann, hvis man reiser bort 4-5 dager på ferie, skal lyset være på eller av i akvariet?
Timer
jeg anbefaler deg å ta en tur på claes ohlsen eller noe lignende og spandere en hundrelapp på en timer som du kan stille inn til noen timers lys.

Ellers er det et bedre valg med lyset av så slipper du algeproblemer når du kommer tilbake
okey, tusen takk for raskt svar
Dette er ikke noe fasitsvar, men bassert på egne erfaringer.

Jeg har slått av lyset i akvariumet og latt lyset i rommet være på.

Har også glemt et kar med lyset på, og da ble det mye alger...
Tror ikke den koster mer en ca 48,- under 50 lappen. Det jo verdt å ta å bruke. Da slipper du å skru på og av lyset ikke bare når du er på ferie men og ellers. Vis du har litt ujevnt døgnrytme kan jo lyset komme på kl 12 om dagen osv.
Du får kjøpt en timer på Europris til 45 kr, den fungerte utmerket i ferien min. Lys 10 timer på og 14 timer av. Hvis du ikke får tak i timer så er det vel best at lyset er av, lyset er mest for plantenes del. Med full belysning så vil du få en kraftig algeoppblomstring.

Jon
vell, det hender jeg glemmer meg noen ganger hvis jeg stresser til jobben, og da er ikke lyset på før klokka 18:00.
Det skjer ganske ofte faktisk (stakkar fisk) hehe.

Men det ser ut som de stor trives hvertfall.
Er ganske ny på dette, men de føder unger i et kjør hvertfall.
Ble til at jeg måtte kjøpe enda et 35 liters akvarie til ungene

Men jeg får vell se etter en timer, sikkert lurt uansett.


legger med et bilde av akvarie mitt jeg
Jeg tror ikke fisken har så vondt av at lyset er av i lengre tid, men har du planter i karet så er det ikke spesielt smart å slå av lyset i ferier. Som flere er inne på, timer er en billig investering for jevn lystilgang.
kjøp deg slike:
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=26003668

enkle å innstille, billige og funker helt greit, hos meg så går den litt saktere, slik at 1 uke er ca 5 min kortere. Dette kan du justere hver 2. uke, da ikke spiller en trille om den skrur på lyset 1 min for tidlig eller sent.
dei har også på IKEA. 2 pack for 39
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap