Hvor mye grus....

Har et 240 l Juwel som jeg prøver å gjøre så naturlig som mulig. Hvor mye grus, planter og stein bør jeg ha i det og hvor mange fisk kan jeg ha??? Har rca 30 forskjelige siklider og div. Har byget om tilø extern pumpe/filter men bruker orginale lysene.. noen tips tas imot med glede.
Hvis du vil ha det naturlig ville jeg brukt sand.. Hvor ofte ser man sjøer og elver med sandbunn lissom?

Takk
Men vil ikke det gromse til vannet mye når fiskene beveger seg på bunnen?
Hvis sanden er skylt grundig før du har den oppi burde den ikke bli spesielt grumsete ved 'normal bruk', selv om fiskene kanskje graver litt så vil sanden legge seg raskt. Og det er vel nettopp fisker som graver som liker sandbunn også...

Tror det skal en god del graving og romstering til før vannet blir grumsete.
Skylle det med kokt vann da??? Og hvordan få vannet av igjen. en sikt vil jo bli tett... Føler meg dum som spør... Men lerer jo ikke uten å spøre
Bruker du biltemasand (blåsesand) treger du ikke å skylle.

Annen sand bør skylles. Fyll litt under halve bøtta med sand, og la vannet fra dusjen (evt hageslange ute - det er enda bedre) fylle bøyye og renne over kanten mens du rører rundt. Når vannet som renner ut er klart er du ferdig. Tøm det du har skylt i karet, og gå løs på neste "dose" sand.

Ikke nødvendig å skylle i kokende vann
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap