Jeg klarte ikke å berge scalare yngelen

Mine to største scalarer la egg for ca 12 dager siden. Jeg la bladet med eggene i et eget kar og håpet at det skulle gå bra. Det gjorde det også, en liten stund. Eggene klekket og jeg fikk ca 25 frittsvømmende yngel.

Jeg fikk også veldig fort mugg i yngelkaret, sannsynligvis pga artemia.

Jeg sugde yngelen forsiktig opp i en bolle og fjernet alt i karet og laget et BB kar. Jeg hadde daglige vannbytter og slamsugde forsiktig. I går var det bare to yngel igjen, i dag er det bare EN eneste liten.

Jeg vil nevne at de ble frittsvømmende for 4 dager siden. Altså, døde mellom 2-4 dager. Jeg fòret med avskallet artemia men vet ikke om noen spiste av det. Jeg har oppdrettet yngel før med hell, men ikke scalare yngel. Jeg har aldri fòret yngelen artemia tidligere, bare vanlig babyfòr.

Jeg har en liten innvendig filterpumpe, karet er 30 liter. Har knytt en strømpe over innsuget, denne skyller jeg daglig og da slår jeg av pumpen. Jeg aner ikke hvor yngelen er blitt av heller. Kanskje sugd inn i pumpen?

Jeg aner egentlig ikke hva jeg har gjort galt? Nå er foreldrene på tur til å leke igjen og det hadde jo vært fryktelig moro å få ungene til å vokse opp da. Men yngelen har vel ikke sjangs til å overleve i hovedkaret?

Noen som kan gi meg gode råd?
Ville prøvd med klekket artemia. Har antagelig ikke spist den avskallede du ga dem.
Jeg synes at det virker så "avansert" med artemia klekkeri.

Er det noen med erfaring som vet om denne enkle metoden virkelig virker?


Jeg har prøvd avskallede artemia egg på første kullet med mine røde kurvciklider, og av dette kullet overlevde en yngel. Virka ikke som yngelen skjønte at det var mat.

Jeg har nå mitt 3 kull på paret, og der har jeg kunn fora med bananmark, nyklekket artemia og har nå begynt med frossen moine siden de har blitt en god del større. Og 85l er full av yngel, som spiser og vokser for hver dag.

Så jeg har kommet til en konklusjon at det er levendefor som må til for å få yngelen til å overleve. Jeg vet folk får dette til med tørrfor også, men jeg kan ikke skjønne at overlevelse prosenten kan bli veldig høy på dette.

Så hos meg er det kun bananmark og nyklekket artemia som skal gies til yngel fremover, fram til de blir store nok til å avvennes til f.eks moina.

Så lag deg en artemiaklekker og kjøp inn egg er mitt råd.

Tom Kristiansen
Så lag deg en artemiaklekker og kjøp inn egg:) er mitt råd.


Men den linken jeg la ut, er det virkelig ikke mere "hokus pokus" enn som så?
2nelise
Jeg synes at det virker så "avansert" med artemia klekkeri. Er det noen med erfaring som vet om denne enkle metoden virkelig virker? [URLBLOCK1]


jeg oggså trodde dette var vanskelig, men er jo veldig enkelt.

Stikk innom biltema og kjøp deg 2 stk flaskeholdere, fest disse på veggen eller på et stativ. Skjær av bunnen på 2 halvlitersflasker, og bor hull i korken, tre inn en luftslange og klin på silikon slik at de blir tett. Så er det bare å koble dette til en luftpumpe, fylle opp med vann, tilsette litt over halvfull spiseskje med salt og en t-skje egg. Vent 1-1 1/2 døgn og sil dette ved hjelp av en gjenbruks kaffefilter( fåes på biltema), la vannet renne av og gi til yngelen. Skal love deg Tonelise at du ikke kommer til å angre, for makan til overlevelse prosent på nyklekket artemia har ikke jeg sett:P
Her kan du se på hvordan mitt klekkeri ser ut

Var jaggu mye rot på det bildet, kanskje jeg får ta meg en ryddesjau hehe
Ja, og så var det ho som må få det inn med t-skje *rødmer*

Skulle SETT bilde av klekkeriet, *ler* slik at jeg skjønner hvordan det skal gjøres....

Hvor borer du hull, skal flaskene stå opp ned, hvor silikonerer du?

Skjønner?
Der ser du, vi tenkte på det samme men gikk om hverandre

Takk
Ettersom jeg har skjønt så funker det å klekke uten luftpumpe, men du får (mye?) lavere klekkeprosent, samt at det da dreier seg om små mengder artemia.

Jeg hadde litt sperre, men lagde et klekkeri etter malen i den artiklen som ligger her på AF. Kjempeenkelt og tar bare noen helt få minutter ekstra hver dag. Ingen tvil hos meg lengre om at artemiaklekking lønner seg! Og slett ikke så komplisert som man skulle tro med en gang
På mine første forsøk på scalareoppdrett prøvde jeg også å bruke "dødt" fôr, dvs avskallede artemiaegg og annet som "ikke rører seg". Men overlevelsesprosenten var lik 0. Fire kull mistet jeg på rad og rekke fordi jeg var så motvillig til å prøve meg på artemiaklekking. Alle døde i løpet av to til tre dager. De døde rett og slett av sult, fordi de ikke forstår at pulveret er mat.

Så på det femte forsøket tok jeg meg sammen og kastet meg ut i det; artemiaklekking, slik at jeg hadde levende fôr å gi scalareyngelen.

Overlevelsesprosenten var formidabel! Yngelen hogde innpå levende artemia så magene struttet. Jeg fikk opp over 200 scalarer....

Etter mitt syn er det altså bare en vei å gå: kaste seg ut i det, og lære seg den enkle oppskriften det er å klekke levendefôr til yngel som krever dette. Du vil aldri angre! Veksthastigheten på yngel fôret opp på artemia er vanvittig mye bedre! Yngel på tørrfôr ser nesten ut til å stå stille i forhold.

Anbefaler deg å prøve, det er virkelig verdt det! Du bør også satse på en klekkemetode med luftpumpe, ettersom du vil trenge mye mat til et helt scalarekull etterhvert. Det blir ikke nok klekking av artemiaeggene med stillestående vann.

Da vil du se forandring på overlevelsesprosenten, ja Husk å ha et større filter klart, og et større kar også. I en 30 liter kan ikke yngelen være lenger enn kanskje halvannen uke. De trenger plass, ellers får de avstumpet vekst, eller i verste fall; de vender seg mot hverandre og hogger løs. Jeg har erfart det på den harde måten :p Jeg somlet litt lenge en gang med å flytte et scalarekull fra det første lille karet jeg hadde dem i, de gikk der to uker... og før jeg fikk sukk for meg hadde alle bitt av hverandre alt av finner! De så ikke mye ut som scalarer lenger, nei... Huffda!
(det vokste ut igjen, men det tok tid)
Denne artiklen fórer det meste med teskje. Kjempeenkelt bare jeg begynte, og koster jo så og si ingenting
ElinH
Ettersom jeg har skjønt så funker det å klekke uten luftpumpe, men du får (mye?) lavere klekkeprosent, samt at det da dreier seg om små mengder artemia. Jeg hadde litt sperre, men lagde et klekkeri etter malen i den artiklen som ligger her på AF. Kjempeenkelt og tar bare noen helt få minutter ekstra hver dag. Ingen tvil hos meg lengre om at artemiaklekking lønner seg! Og slett ikke så komplisert som man skulle tro med en gang :)



Der ser du, ikke bare jeg som ikke forstår helt dette her, hehe.
Håper MANGE som har slik sperre og tror det er vanskelig leser denne tråden.

Jeg for min del gjør meg ikke likar enn eg e... hvis du skjønner. Innrømmer gjerne at jeg synes det er vanskelig og trenger å få det inn med t-skje.

Og Tom:

Er det artemia alt det der i flaskene???? jøsses da
2nelise
[QUOTE=ElinH]Ettersom jeg har skjønt så funker det å klekke uten luftpumpe, men du får (mye?) lavere klekkeprosent, samt at det da dreier seg om små mengder artemia. Jeg hadde litt sperre, men lagde et klekkeri etter malen i den artiklen som ligger her på AF. Kjempeenkelt og tar bare noen helt få minutter ekstra hver dag. Ingen tvil hos meg lengre om at artemiaklekking lønner seg! Og slett ikke så komplisert som man skulle tro med en gang :)



Der ser du, ikke bare jeg som ikke forstår helt dette her, hehe.
Håper MANGE som har slik sperre og tror det er vanskelig leser denne tråden.

Jeg for min del gjør meg ikke likar enn eg e... hvis du skjønner. Innrømmer gjerne at jeg synes det er vanskelig og trenger å få det inn med t-skje.

Og Tom:

Er det artemia alt det der i flaskene???? jøsses da

Jepp alt er artemia og eggeskal.

Flaska til høyre har jeg tømt halveis da jeg fora til morran og der er artemian klekt. Den til venstre er nok klar i morgen tidlig. Så er greit å ha 2 stk flasker
Mona
Det er godt å høre at slike erfarne akvarister som deg har feilet. Det får meg faktisk til å føle meg litt bedre, hehe.

Har litt dårlig samvittighet for at jeg lot yngelen sulte ihjel *snufs*

Sitter her å ser på foreldrene som virkelig pusser og flikker på et blad nå. Det er nok ikke lenge før det skjer noe nå.

Ja, jeg må nok skaffe meg et større kar. Det ideelle hadde vært å ha et kar så pass stort at foreldrene kunne vært i det og lagt egg i ro og mak. Det blir ikke i denne runden men kanskje neste.

Må bearbeide gubben med litt god mat & vin med nogo attått *knegg knegg*
ElinH
[URLBLOCK1] fórer det meste med teskje. Kjempeenkelt bare jeg begynte, og koster jo så og si ingenting :)


Tusen takk, dette skal jeg prøve ))
De er i egglegginga nå. Jeg er i tvil hva jeg skal gjøre denne gangen, la de beholde eggene kanskje? For å se om de vil spise de eller om de er gode foreldre?

Hvis de viser seg å være gode foreldre så kan jeg skaffe et større kar til neste gang slik at de kan få være alene og oppdra yngelen, hva er minimum størrelse på et slik kar da? Og det bør være et BB kar?
2nelise
De er i egglegginga nå. Jeg er i tvil hva jeg skal gjøre denne gangen, la de beholde eggene kanskje? For å se om de vil spise de eller om de er gode foreldre? Hvis de viser seg å være gode foreldre så kan jeg skaffe et større kar til neste gang slik at de kan få være alene og oppdra yngelen, hva er minimum størrelse på et slik kar da? Og det bør være et BB kar?


Gi foreldrene en tjangs og tre, etter litt trening er de virkelig flinke til å fjerne døde egg og vifte vann over eggene . Kjekt å se på også. Jeg mener å huske at jeg dekket til på sidene og litt i fronten da de ble lett irriterte hvis jeg nærmet meg. Å se yngelet slippe bladet for å spise artemia var helt fantastisk å se på, Virkelig en akvarie opplevelse.

Kun uker igjen til jeg begynner med scalre jeg også.
ja, det er fantastisk å se på. De vifter som bare det, og jager de andre fiskene unna. Jeg skal gi dem en sjanse denne gangen. Hvis de klarer dette så skal jeg dekke til pumpene med nylonstrømpe og gi nyklekket artemia. Da regner jeg med at de klarer å berge noen ihvertfall.

Ja, skjønner godt at du vil begynne med Scalare igjen. Jeg har forsøkt så mange forskjellige arter, inkl. scalare tidligere. Jeg har også et stort malawikar som jeg elsker, men scalarene er så flotte og majestetiske fisker at jeg virkelig ønsker å satse på de igjen
2nelise
ja, det er fantastisk å se på. De vifter som bare det, og jager de andre fiskene unna. Jeg skal gi dem en sjanse denne gangen. Hvis de klarer dette så skal jeg dekke til pumpene med nylonstrømpe og gi nyklekket artemia. Da regner jeg med at de klarer å berge noen ihvertfall. Ja, skjønner godt at du vil begynne med Scalare igjen. Jeg har forsøkt så mange forskjellige arter, inkl. scalare tidligere. Jeg har også et stort malawikar som jeg elsker, men scalarene er så flotte og majestetiske fisker at jeg virkelig ønsker å satse på de igjen :-)


Det vil nok ikke fungere i ett vanlig selskapsakvarie (hvis jeg skjønner deg rett), rundt dag tre så blir de nok så frustrerte over alle som skal komme bort og se på eggene at de spiser dem i ren frustrasjon. Det skjedde hver bidige gang for meg.

Det jeg gjorde som fungerte for meg var å flytte foreldrene over i en 60 liter (større hadde definitivt vært bedre) og lot dem gå der alene i en ukes tid. Jeg hadde sverdplante og grus og filtrering. Luftpumpe var rigget og klar til bruk. Da eggene skulle til å slippe bladene stoppet jeg filteret og startet luftpumpen.

Når jeg begynner igjen nå snart så kommer jeg til å vurdere å gå BB, kanskje BB med en potte med sverdplante i... Vi får se.
Tilfeldig bekjentskap
© L
Reklame for plussmedlemskap