Ang. artemia klekking

Når det gjelder denne metoden:

Blir skallet til artemia eggene skilt fra artemiaene med denne metoden? Og hvordan?
Ja eggeskallet vill flyte til toppen. Etter at du har skrudd av luftpumpa så venter du en liten stund til at mesteparten av skallet flyter opp. Også tapper du vannet av flaska til det er ca 3cm igjen. Det du har tappa av da inneholder lite eggeskal, men resten av vannet bare kaster du.
Ok, så skru av korka som lufteslangen er festet til? Hva med lys, hvor mye lys og hvor lenge? Og, hm.. hvorfor 2 flasker? Hvis jeg lager hver dag og det tar 24 timer å klekke så har jeg jo fersk artemia hver dag? eller?
Jeg tar bare av slangen som går inn i luftpumpa og tapper vannet ut der, mye lettere enn å skru av korken. Blir jo bare søl da:P

Jeg har bare latt tak lampa i et lite rom stå på 24/7 for å teste, men de klekka like herlig selv når det var mørkt i rommet. Er rundt 30 grader i dette rommet.

Grunnen til at jeg bruker 2 flasker er at jeg har erfart at det tar litt lenger tid en 24 timer å klekke, som vanlig ca 1 1/2 døgn. Da er det enklere å ha to "satser" gående samtidig

Jeg kjøpte like godt en artemia klekker i dyrebutikken. Koster jo litt mere men er jo så mye enklere. Og tar seg mye penere ut på kjøkkenbenken Nå har jeg satt en prøvesats, så får jeg se i morra hva det blir til og hvor mange timer det tar.
Sorry og si det men mange av klekkerne du kjøper i butikken er lite egnet til artemiaklekking.
Beste metoden er brusflaske metoden(min mening og erfaring da).
Jeg slår av luft pumpen og venter litt, så lyser jeg med lykt/lampe mitt på flasken/klekkeriet og bruker en sprøyte med en slange bit på og suger opp nyklekket artemia mitt i flasken. Dette er en super metode.

håper klekkeriet ditt virker som det skal.
Kan ialefall skrive under på at brusflaske metoden funger veldig bra, så og si gratis er den også hehe:P
Ken Myrseth
Sorry og si det men mange av klekkerne du kjøper i butikken er lite egnet til artemiaklekking.

Og på hvilket grunnlag kan du påstå dette da? Jeg har vanskelig for å tro at et klekkeri kjøpt i butikk er dårligere enn hjemmelaget. De er dyrere men dårligere?
2nelise
[QUOTE=Ken Myrseth]Sorry og si det men mange av klekkerne du kjøper i butikken er lite egnet til artemiaklekking.

Og på hvilket grunnlag kan du påstå dette da? Jeg har vanskelig for å tro at et klekkeri kjøpt i butikk er dårligere enn hjemmelaget. De er dyrere men dårligere?

Jeg har selv kjøpt 2 klekkerier som ikke har vært særlig egnet til artemia klekking, derfor sier jeg det.
Ikke for å rakke ned på deg jeg skriver dette.
Men legg ut/start en tråd der du evt spørr andre hva de mener om klekkeriene man får kjøpt.
Da skal jeg nesten love deg at flertallet har bedre erfaring med brusflaskemetoden enn med de man får kjøpt.
jeg har ikke vært borti alle typene som selges, men de 2 jeg har prøvd var utrolig dårlig.
Så grunnen til at jeg går så hardt ut mot klekkerier man får kjøpt er min egen erfaring + erfaringen til mange jeg har snakket med.
Men håper jo du blir fornøyd.

Er skjelden prisen på et produkt sier noe om kvaliteten.
F.eks koster jo aquasafe endel og dyrebutikkene mener det er nødvendig.
ar selv aldri brukt en krone på det produktet og har heller aldri merket noe negativt ved ikke å bruke det. bare et eksempel på et fullstendig unødvendig produkt, som dyrebutikkene tjener en formue på.

Og greit du har vanskelig for å tro det, at brusflaskemetoden er ofte bedre enn å bruke fler 100 lapper på en klekker, men slik er det desverre.
hvorfor tror du vi som driver stort med fisker lager klekkerier selv..? Ikke for å spare noen hundre lapper, det er ikke noe vits når vi først har svidd av kanskje 100 tusen på annet utstyr, nei grunnen er at den hjemmelagde klekkeriet er best.

Men jeg håper jo du blir fornøyd med produktet ditt, det er det som teller og ikke hva alle andre sier.
Men noen ganger så lønner det seg å høre på mennesker som har drevet i denne bransjen noen år, mye å lære av de.
For det første: Jeg startet denne tråden og den handler om å klekke artemia, derfor trenger jeg ikke å starte noen ny tråd.

For det andre: Hvorfor i all verden skulle jeg tro at du rakker ned på meg fordi jeg har valgt en annen løsning enn deg? Vi lever da i et demokrati.

For det tredje: Jeg har aldri sagt/ment at brusflasker er dårligere enn kjøpt klekkeri. Hver enkelt må velge den løsningen som er best for dem.

For det fjerde: Jeg hører meget godt på folk som har mer erfaring enn meg. Jeg har faktisk aldri slått meg selv på brystet og ment at my way is the only way. Allikavel klarer jeg å tenke litt sjøl og jeg hører ikke slavisk på alt som alle sier. Noe må en sortere ut.

Artemia eggene er kjøpt og jeg har satt en prøvesats. For å se hvor lang tid det tar og hvor mye som blir produsert. Hvis det viser seg at klekkeriet er udugelig til artemiaklekking så vil det være en reklamasjonsak.

Patenten på dette klekkeriet som jeg kjøpte er for meg genial hvis det fungerer. Jeg sparer meg for mye arbeid og søl. Derfor valgte jeg å bruke pengene mine på det. Ikke for at det er bedre enn brusflasker, men mer funksjonelt for meg.
Kan du ikke legge ut link til produktet du har kjøpt, er jo nyskjerrig på hvilket klekkeri du har skaffet deg.

Var ikke det jeg mente, du kunne starte ny tråd vis du vil ha andres erfaringer om kjøpte klekkerier, det var det jeg mente.
Denne kjøpte jeg på Krizoo i Stokke. Jeg tviler på at Torstein hadde solgt meg den hvis den var totalt ubrukelig, men det gjenstår jo å se.

Og igjen, alt må jo stå i forhold til behovet. Jeg driver ikke med stor oppdrett, derfor har ikke jeg behov for et stort klekkeri.
Han er liksom ikke en sånn selgertype. Virker mer opptatt av å hjelpe kundene og gi råd. Han tipset meg til og med om et klekkeri som han var utsolgt for som jeg kunne kjøpe på webzoo. Det var en type klekkeri som skal stå i karet og fore selv. Men det var ikke det produktet jeg var ute etter.
Kjenner noen som har brukt den der, og det er en av de bedre du får kjøpt.
Men håper ikke du kjøpte egg fra samme produsenten.
Hobby merket som det heter selger dårlige artemia egg, de beste eggene på markedet er de fra tropefisk.no.
Har både de og de fra hobby jeg, og det er utrolig stor forskjell på klekk %.
Nei, jeg kjøpte San Fransisco egg. Det kommer i en nøytral plastflaske. Jeg spurte for å være på den sikre siden. De er fra USA.

Denne butikken er så proffesjonell og eieren har drevet med oppdrett lenger enn vi har levd

Han kan sine saker for å si det sånn. Så gjenstår det å se om jeg får dette til da
Han fortalte også hvordan han i sin storhetstid på 70 og 80 tallet drev med storoppdrett og kjøpte 3 liters brusflasker i Sverige som han laget klekkeri av.

Jeg har lagt merke til en annen zoo forretning her i byen som har artemia eggene stående i butikkhylla sammen med det andre foret.

Han her sa at (uten at jeg nevnte den andre butikken) eggene holder seg dårlig i romtemperatur. De skal oppbevares i kjøleskapet. Han sa også at en kan til og med fryse de i åresvis og så bruke de og de har like god klekke evne. Men i romtemperatur blir de ubrukelig på få mnd. Noe å merke seg når en kjøper noe som står i butikkhylla og ikke i kjøleskap. Disse eggene som jeg kjøpte ble oppbevart i kjøleskap.
Den klekebeholderen / talerkenen synes jeg fungerer veldig bra til "litt klekking". Stort sett bare denne jeg bruker for klekking av små mengder artemia.
Takk Liz, er jo bare litt klekking jeg skal ha.

Da må jeg få spørre deg, hvordan ser egentlig nyklekket artemia ut? Jeg ser at det er kommet litt "rusk" i koppen i midten. Det er nå 19 timer siden jeg startet. Selger sa normalt mellom 18-24 timer med litt varme på.
Ser faktisk ut som litt lyst pulver... ?
Hvordan ser nyklekket artemia ut? Det begynner å komme noe beige/rosa "pulver" til midten av klekkeriet (koppen)

Jeg kan ikke se at de svømmer. skal de sveve over koppen eller falle ned, eller hvordan?
Tilfeldig bekjentskap
© Johan Blixhavn Mæland
Reklame for plussmedlemskap