For til tropheus duboisi

Hei

Jeg har endelig satt i gang 325 literen. Jeg har kjørt inn et nytt Eheim Pro II 2026 utvendig filter, og et powerhead som pumper 2000 L i timen ligger i bestilling.

Jeg har kjøpt 10 stk Tropheus duboisi som første innbyggere.

Når jeg kjøpte de fikk jeg klar beskjed om denne arten ikke skal ha artemia i det heletatt. Stemmer det?

Jeg har laget et par kg med rekemix som jeg håper er et bra for?

Håper på svar!
Spirulina, spirulina, spirulina, bittelitt rekemix, spirulina, spirulina, spirulina, bittelitt artemia, spirulina.

Omtrent slik kan forsingsskjemaet ditt se ut, bare mere spirulina.
Takk for svar!

Men er rekemix og artemia skadelig for fisken? har hørt at sånt type for ødelegger tarmsystemet?

Hvordan lager jeg et for som inneholder Spirulina?
Når det gjelder for til Tropheus er det beste du kan bruke OSI Spirulina, Du kan kombinere med litt frossen Cycklops, men det er i hovedsak OSI foret som anbefales.

Du bør ikke fore for mye, da det kan gi bukkvannsot.

Dersom du leser "Tropheus Bilder" tråden, så får du mange nyttige tips der.
Mortenh
Takk for svar! Men er rekemix og artemia skadelig for fisken? har hørt at sånt type for ødelegger tarmsystemet? Hvordan lager jeg et for som inneholder Spirulina?

Nå er det en synd siden jeg hadde duboisi, så ta mine ord med en klype salt&pepper.

Duboisiene farter mye rundt og lever i underkant av "algebeltet" på toppen. De spiser mye marginalt for og alger.

Dette betyr i praksis at de er vant til å bevege seg mye, og spise mat med lite næring og mye fiber.

Dersom de får proteinrikt for, kan de fort bli for fete, og få problemer av dette.

Et annet problem er at proteinrikt for typisk har lite fiber og motstand i tarmen. Duboisiene har en veldig lang tarm og er avhengig av at det er nok fiber/substans i maten til at den blir "drevet" gjennom tarmen. Fett o.l. kan med andre ord skape forstoppelse.

Mange mener at artemia og rekemix med lav andel reker(og absolutt med skall) kan fungere helt fint. Tanken er at rekeskallet (artemia er også reker) gir nok motstand i tarmen til at denne fungerer som den skal.

Spriulina(havalger) får du tak i på helsekostbutikker, velassorterte akvariebutikker, muligens apoteket og på internet.

Selv ville jeg nok ha fort mest med fiskefor som inneholder mye grønt/spirulina, men rekemix med mindre reker og mere spirulina fungerer nok også helt flott.

Tror det viktigste er å være forsiktig med for mye foring, spesielt kraftig foring. Husk også på at de tåler mere kraftfor jo yngre de er.

Det er også et MUST å lese litt om sykdommen "bloat" - det finnes flere teorier om denne sykdommen/tilstanden og varierende behandlinger blir anbefalt.... Dersom du skulle få et utbrudd, bær du på forhånd ha planlagt hvilken metode du skal følge, og ha remediene i hus.
Veldig bra! Du kan bære Duboisi ikon med stolhet, Trygve!

Bare ikke å lage noe forvirring her så ønsker jeg å understrekke en ting. For til Tropheus skal inneholde mest grønnsakker og veldig lite protein. Spirulina er den beste grønnsaker for Tropheus, ja, men ikke et must.

De fleste proff. tropheusholder driver med rekemiks. Enkelt gjør det på en beviss måte for å drive frem en bestemt farge på fisken. Så rekemiks er hel OK hvis du har riktig mengde grønnsaker iht. protein. Det er viktig å huske på at miksen skal være skikkelig godt kvernet.
Når det gjelder det som Trygve nevner om Bloat eller på norsk heter det bukkvannsot.

I tidlig fase av sykdomen kan den behandles med JBL Furanol, BeFuran eller andre stoffer som inneholder virkestoffet Nifurpirinol.

Ved hardere angrepet fisker bør du medisinere med Flagyl (Denne fås av veterinær på resept) eller andre medisiner som inneholder virkestoffet Metronidazole eller METRO som de sier i USA).
Det mest geniale du kan bruke er Metronidazole i pulverform, da denne vil vær meget ren og kraftigere enn tabletter.

Noen Tropeguruer sverger til et stoff som kalles Cloat, det inneholder Metronidazole, malakitt green, samt noen andre kraftige stoffer.
Dette stoffet er ikke anbefalt til personer som har liten kunnskap om vannverdier osv.
Det som er minuset med Cloat er at det farger pakninger i akvariet til en blåaktig farge dersom silikonen er transparent.

Jeg bruker OSI Spirulina til mine fisker, samt at jeg skal kombinere med frossen Cycklops og NLS (New Life Spectrum).
vi har 1 kg O.S.I fôr til tropheus til salgs, vist du ønsker mindre kvantum kan vi fikse det, send meg en mail så skal vi e hva vi kan fikse til deg! men tetra pro veg crisp er også ett bra produkt til tropheus ville ikke brukt noe annet enn det da dette er 100% produkter av beste sort. en regel er ikke over 40% protein i maten. vær utrolig forsiktig med reke miks, er du ikke kjent med det la det være, har selv holdt på noen år og har til nå styrt unna rekemix.
det står en oppskrift på rekmiks i tropheus bilde tråd som skal være safe
en liten ting til 10 dubber i ett så lite kar kan få katastrofal følger da disse er meget hissige. du burde ha hatt 25 som ett minimum men 35 hadde vært fint!
Takk for mange gode svar!!

Jeg ble litt forvirret av det siste svaret ditt Evolution.

I fiskebasen står det:

Holdes parvis, eller i stim. Duboisi kan holdes i mindre stimer enn andre tropheus. Det beste er å holde en stim på 5-15 eksemplarer, da et harmonisk par er vanskelig å få tak i. Kan holdes i kar på minimum 128 liter, men det vil etter hvert bli for lite for en voksen stim. Et kar på over 200 liter er ideelt.

Du sier også at 10 stk i et så lite kar kan gå galt, men at 25 - 35 er bedre?

tror kanksje det han mener er at 10 stk i det karet blir for lite.. altså for stort kar til så lite fisk... blir mye jaging på få fisker.. om du har flere fisker blir jagingen fordelt på flere fisk...
Da er jeg med!

Er det vanskelig å få satt flere fisk inn i den nylig etablerte gruppen?

Gruppen består kun av ungfisk.
det kan være både og.. men kanksje de greieste måten er at du ommøblerer hele karet rett før du blander fiskene sammen. slik at ikke noen har revirer fra før av. om du skjønner.. men siden det er ung fisk så trur jeg ikke at det skal være det helt store problemet..
fiskebasen tar nok veldig feil av hold av tropheus, ville ikke holdt de i kar under 150 cm i lengde, da dette er jagelengden på tropheus, at dubber er mindr e agresive enn andre tropheuser så blir det feil de kan være utrloig agresive. men uasett så lønner det seg å ha en gruppe på 30stk noen faller fra noen mobbes i hjel å vips å du sitter med 20stk
men det kan gå fint og det trenger ikke gå fint. skjønner du hva jeg mener. en fin gruppe kan gå fint til oss i 530 literen men til naboen vist de hadde flyttet dit så trenger det ikke gå bra selv om karet er like stort.
Forstår hva du mener. Begynner å lure på om jeg har lagt meg ut på noe litt for vanskelig.

Men det ser ut som at fiskene går godt i sammen for øyeblikket. I begynnelsen var det litt knuffing og biting, men et gikk over. Nå ser jeg ingen aggressiv atferd i det heletatt, og alle stimer fint sammen.
Det finnes 100 måter å fore tropheus på, men sånn jeg ser det, er det sikrest får en nybegynner å fore med et spirulina basert flakfor. Rekemiks samt supplering med cyklops og artemia ville jeg startet med når du har fått litt mer erfaring. Ikke får å være kjip, men hva er vitsen med å risikere sykdom når fiskene klarer seg meget utmerket med spirulina flakfor. OSI er det merke jeg kan anbefale sterkest.

Jeg gjorde et forsøk med gruppe duboisi yngel får et par år siden. Foret med OSI og golden gate artemia et par-tre ganger i uken. Hele gruppen døde etter 3 uker. Om dette er pga. av artemiaen eller noe annet kan man ikke vite sikkert, men de andre duboisiene(gruppen ble delt i to) som gikk med andre tropheus levde livets glade dager. Uten artemia.

Til informasjon så bruker jeg 50/50 reker og erter i min rekemiks og det fungerer utmerket, så det mye som fungerer!

Som resten av gjengen sier, det kan gå med 10 stk, men kjøp heller ti ekstra så er du igjen på den sikre siden. Sånn rent aggresjonsmessig er det ikke noe problem å tilføre ytterlig 10 stk. De er fortsatt så små og fredfulle, så ommøblering er ikke nødvendig etter min mening.

Mvh,
Kristian

Mortenh
Forstår hva du mener. Begynner å lure på om jeg har lagt meg ut på noe litt for vanskelig. Men det ser ut som at fiskene går godt i sammen for øyeblikket. I begynnelsen var det litt knuffing og biting, men et gikk over. Nå ser jeg ingen aggressiv atferd i det heletatt, og alle stimer fint sammen.

Det er ikke vanskelig! Du må bare ikke høre på alt som blir sagt... Det er så mange teorier på hva som er best for tropheus at man kan bli skremt av bare det! Troffegjengen er på forumet holder alle tropheus med godt resultat, så hør på gjengen her, men kjør "safe". Ikke noe kromspring innom artemia, rekemiks, cyklops eller blåskjell For forsiktig, heller ofte en mye. Jeg ville gitt en klype mellom tommelfinger-pekefinger(3mm tykk) tre-fire ganger om dagen.. Med spirulina flakfor!

Skift 30-50 % vann en gang i uken, hold vannparameterene gode og sørg for å ha nok med sirkulasjon i overflaten..

Da kommer du langt!

Mvh,
Kristian
Takk for gode råd alle sammen!

Takk til deg kristian for at du holder mote mitt oppe!
Du skal bare se det at når du har fått "teken" på det og du får litt flere fisk og litt fart og lek, så er du hekta!!
Tropheus er en helt fantastisk fisk! Liv i karet dagen lang Og så er det så mange flotte å velge mellom
Mortenh
Da er jeg med! Er det vanskelig å få satt flere fisk inn i den nylig etablerte gruppen? Gruppen består kun av ungfisk.

Så lenge de fremdeles bare har prikker er det veldig greit. De begynner å bli mere territorielle når de mister prikkene.

Har de få/ingen prikker, bør du kjøre full pakke med mørklegging for å være sikker.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap