Feil me varmekolbe

jeg har hatt en varmekolbe i ca et halvt år, den står på 24 grader men vannet er egentlig 31 grader jeg må senke tempen med kalt vann vær dag.
hva har skjedd med varmekolben, lampa på varmekolben står på nesten hele tida.
den er en jäger 50 watts varmekolbe
Heisann, jeg er desverre ikke sånn god på teknisk, men... Du sier at når du har på 24 grader blir det 31, kan du ikke prøve å sette varmekolben din på 18 grader slik at vannet blir 25 grader istedet, se om det funker, bare ett tips. Hvorfor varmekolben din klikker vet jeg ikke, kan jo kanskje være at det er temperatursmåleren din som er i stykker

Kos fra Charlotte
har satt den på 18 skal se i morgen om det har blitt bedre,
jeg tror det er galt med varmekolen for har plantene begynner å visne og når jeg kjenner på vannet så er det bra varmt
Disse kolbene må kalibreres før bruk. Har du gjort det? Hvis ikke så kan du jo prøve å kalibrere på nytt og se om du problemet forsvinner eller ikke.

At det blir varmt i karet kan også skyldes at rommet er varmt. Det er umulig å få en lavere temperetur enn romtemperaturen i karet og vanligvis ligger den et par grader over pga av varmen fra armaturen. Tviler igrunnen på at dette er problemet her siden du nevner at kolben også slår seg inn/lyser.

Det kan også være en idè å testmåle med et annet termometer. Å kjenne på vannet holder ikke. Er du kald på hendene kjennes det varmt og motsatt.
hvordan kalibrer varmekolbe?
Det stod nok i bruksanvisningen, men skal prøve å forklare så godt jeg kan

Du fyller en bøtte med vann og setter varmekolben oppi og plugger den inn. Så sjekker du, med et termometer du stoler på, hvilken temperatur vannet har. For å få mest nøyaktig kalibrering er det greit om kolben står på en stund og varmer vannet til rundt ca 25 grader. Dra deretter ut den blå knotten som er plassert midt oppå kolben og vri slik at den viser 25 grader, (om det er den tempen på vannet selvsagt), dytt den deretter inn igjen og da skal den vise riktig temperatur.

For å sjekke at den fungerer riktig etterpå kan du putte den i en bøtte vann igjen og sjekke om den slår seg ut ved riktig temperatur.
Hei
Dra og bytt den du har garanti.
Tante Astrid
Du fyller en bøtte med vann og setter varmekolben oppi og plugger den inn. Så sjekker du, med et termometer du stoler på, hvilken temperatur vannet har. For å få mest nøyaktig kalibrering er det greit om kolben står på en stund og varmer vannet til rundt ca 25 grader. Dra deretter ut den blå knotten som er plassert midt oppå kolben og vri slik at den viser 25 grader, (om det er den tempen på vannet selvsagt), dytt den deretter inn igjen og da skal den vise riktig temperatur.


Det er jo direkte pinlig dette men etter å ha hatt akvarier i ti år så må jeg bare innrømme at det aldri har streifet meg at den blå knotten er for kalibrering.
Helt naturlig vil jeg heller si, mannfolk leser jo aldri bruksanvisninger ;D
Hos meg har belysningen i akvariet en viss effekt på temperaturen i akvariet, noe som må tas hensyn til ved innstilling av varmekolbe. Kan det være så enkel løsning på ditt problem?
Tilfeldig bekjentskap
© Eivind Stavem Aagnes
Reklame for plussmedlemskap