Orka ikke ventetiden

hørte det skulle gå bra å hente vann og filterslam fra innkjørt kar og det gjorde jeg.30l vann med filterslam fra innkjørt kar helte det i mitt eget en grumsete fonøyelse. to dager senere var alt klart igen (bokstavlig talt)satt ut 7 små malawier som klarer seg helt fint. har tatt vannprøve for nitritt som ikke ga no utslag 0.spørsmålet mitt er: når bør jeg bytte vann og hvor mye? Hisen færskingen.
Bytte av vann
grunnen til at man bør vente er at da får filterbakterier tid til formere seg slik at de kan ta seg av giftstoffer i vannet.
Vanligvis holder det med å bytte vann en gang i uken, men siden dette er nyoppstartet så bør du ihvertfall bytte vann annenhver dag.
Dette er for å hjelpe bakteriene i filteret ditt med å ta seg av giftstoffer.
Liter
glemte å nevne at du bør bytte 30-40% av vannet.
Du kan ha vært heldig å fått filteret i gang ved hjelp av guggen, men det er viktig å teste jevnlig for nitritt nå i begynnelsen. Nå er det også slik at det første som dukker opp er ammoniakk/ammonium og det trengs det egen test for. Frem til nitritt vanligvis dukker opp (ca 14 dager) er det derfor viktig at du enten skifter vann ofte, som Malvinka er inne på, eller skaffer deg en test for dette også.

Som sagt kan det også hende at du allerede har fått i gang filteret, men det er greit å være føre var og ikke ta det for gitt
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap