Sliter litt med for lav ph

Testet springvannet og det lå rett over ph 6. Det tar noen dager før vannet i karet (64l) får høy nok ph, er dette skadelig for fiskene? Blir jo ganske ugjevn ph ettersom jeg skifter 30% vann hver uke.

Lurer også på dette angående min lille bolle på ca 16l. Yngelkar for guppyer. Går det greit eller blir de bare stresset? (Har ikke hatt i fisk enda)
vanndigger
Testet springvannet og det lå rett over ph 6. Det tar noen dager før vannet i karet (64l) får høy nok ph, er dette skadelig for fiskene? Blir jo ganske ugjevn ph ettersom jeg skifter 30% vann hver uke. Lurer også på dette angående min lille bolle på ca 16l. Yngelkar for guppyer. Går det greit eller blir de bare stresset? (Har ikke hatt i fisk enda)

Du kan ta 1 pose med natron som du kjøper på butikken og blandet det ut med 0,5liter vann i ei tom brusflaske...

Rist den og prøv deg frem i en 10 litersbøtte med vann.

Du kan prøve først 10ml av den ferdige natronblandingen og se om det gjør noe med PH i bøtten... Slik prøver du deg frem og kan finne ut hvor mye som trengs for å regulere PH.
Takk for råd.
Prøver umiddelbart
Lav ph
Natron funker jo bra,ellers er stein som inneholder kalk bra.Skjell sand er også bra.
Magne Appelgren
Natron funker jo bra,ellers er stein som inneholder kalk bra.Skjell sand er også bra.

Sant nok, men dette tar tid igjen. Tillsetningsstoffer er det raskeste. Bruker selv Ph+ ifra Noraq. Flere nettbutikker bla.a som fører denne til en rimeligere pæng enn dyrebutikkene.
Stein og skjell har bare en svært langsom og svak virkning. Trådstarter vil jo fremdeles ha problemet med at det tømmes vann med ganske lav ph i akvariet hver uke. Det er nok bedre å øke ph litt i bøtter før det tømmes i akvariet, hver uke. Da slipper fiskene de store svingningene i ph.
Når jeg har hatt bruk for ph-økning i akvarievann, har jeg brukt samme produkt som Akvafil nevner ovenfor.

Jeg pleier å ha vannet stående over natta, som Mona sier over her, tapper bare i 2-3 bøtter før jeg legger meg, og heller i om morgenen, evt gjør jeg det når jeg kommer hjem fra jobb. Men Ph+ produkter er og en lettvint løsning, når en blir vant til mengder iallefall, er jo avhengig av litt testing på forhånd.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap