- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Sliter litt med for lav ph
Sliter litt med for lav ph
Testet springvannet og det lå rett over ph 6. Det tar noen dager før vannet i karet (64l) får høy nok ph, er dette skadelig for fiskene? Blir jo ganske ugjevn ph ettersom jeg skifter 30% vann hver uke.
Lurer også på dette angående min lille bolle på ca 16l. Yngelkar for guppyer. Går det greit eller blir de bare stresset? (Har ikke hatt i fisk enda)
Lurer også på dette angående min lille bolle på ca 16l. Yngelkar for guppyer. Går det greit eller blir de bare stresset? (Har ikke hatt i fisk enda)
Postet 14.08.08 kl 18:34
vanndiggerTestet springvannet og det lå rett over ph 6. Det tar noen dager før vannet i karet (64l) får høy nok ph, er dette skadelig for fiskene? Blir jo ganske ugjevn ph ettersom jeg skifter 30% vann hver uke. Lurer også på dette angående min lille bolle på ca 16l. Yngelkar for guppyer. Går det greit eller blir de bare stresset? (Har ikke hatt i fisk enda)
Du kan ta 1 pose med natron som du kjøper på butikken og blandet det ut med 0,5liter vann i ei tom brusflaske...
Rist den og prøv deg frem i en 10 litersbøtte med vann.
Du kan prøve først 10ml av den ferdige natronblandingen og se om det gjør noe med PH i bøtten... Slik prøver du deg frem og kan finne ut hvor mye som trengs for å regulere PH.
Postet 14.08.08 kl 18:40
Postet 15.08.08 kl 19:21
Lav ph
Natron funker jo bra,ellers er stein som inneholder kalk bra.Skjell sand er også bra.
Postet 15.08.08 kl 23:40
Magne AppelgrenNatron funker jo bra,ellers er stein som inneholder kalk bra.Skjell sand er også bra.
Sant nok, men dette tar tid igjen. Tillsetningsstoffer er det raskeste. Bruker selv Ph+ ifra Noraq. Flere nettbutikker bla.a som fører denne til en rimeligere pæng enn dyrebutikkene.
Postet 15.08.08 kl 23:54
Stein og skjell har bare en svært langsom og svak virkning. Trådstarter vil jo fremdeles ha problemet med at det tømmes vann med ganske lav ph i akvariet hver uke. Det er nok bedre å øke ph litt i bøtter før det tømmes i akvariet, hver uke. Da slipper fiskene de store svingningene i ph.
Når jeg har hatt bruk for ph-økning i akvarievann, har jeg brukt samme produkt som Akvafil nevner ovenfor.
Når jeg har hatt bruk for ph-økning i akvarievann, har jeg brukt samme produkt som Akvafil nevner ovenfor.
Postet 15.08.08 kl 23:54
Endret: 15.08.08 kl 23:55
Jeg pleier å ha vannet stående over natta, som Mona sier over her, tapper bare i 2-3 bøtter før jeg legger meg, og heller i om morgenen, evt gjør jeg det når jeg kommer hjem fra jobb. Men Ph+ produkter er og en lettvint løsning, når en blir vant til mengder iallefall, er jo avhengig av litt testing på forhånd.
Postet 16.08.08 kl 12:39