Hvor mye fisk i akvariumet?

Inaktiv bruker
eg har eit 60l akvarim, lite? ja... (ferskvatn)
anyway, eg har ein stim av kulhii-ål på 5 og 4 sclare. og ja eg veit eg har eit 60l akvarum og scalare skal ha støre akvarium, men eg har ein person som eg kjøpe dei fra til 15kr når di e små og seller di når di er eldre med ein liten fortjeneste.. eg har òg ein eplesnegel vist du bryr deg om da.
foresten, eg har nett starta akvarie opp igjen og har endo ikkje så mykje fisk i da

så eg har planer om å putte i 2 kulhii-ål exstra oppi og to maller av ein eller annen art som den lokale akvarie butikken har lagt igjen til meg som han/ho har anbefalt til mitt akvarium på 60l.

så... spørsmålet mitt er då "hvor mange fisk kan jeg ha i mitt akvarium i tileg til dei andre fiskene jeg har? og skal få eller er det nok?" kan gjerne anbefale ein art som passer(vil ikke ha guppie) pga litt lei av di

Mvh
Sven S Alfsvåg

Takk for alle svar
Plussmedlem
zantoko
så eg har planer om å putte i 2 kulhii-ål exstra oppi og to maller av ein eller annen art som den lokale akvarie butikken har lagt igjen til meg som han/ho har anbefalt til mitt akvarium på 60l.

To kuhlii-ål kan du sikkert trygt putte oppi karet, men disse mallene "av ein eller annen art" som du har fått anbefalt bør du vite navnet på først.
Frykter at de har anbefalt Pleco eller Gibbiceps til deg. Ja, de er veldig små og søte i butikken, men de vokser fort ut av 60 liter.
Inaktiv bruker

To kuhlii-ål kan du sikkert trygt putte oppi karet, men disse mallene "av ein eller annen art" som du har fått anbefalt bør du vite navnet på først.
Frykter at de har anbefalt Pleco eller Gibbiceps til deg. Ja, de er veldig små og søte i butikken, men de vokser fort ut av 60 liter.

han "knut" som seller meg fiskene eige ein oppdrets fiskebutikk og studerer all artene hant tar inn i lang tid før han selger dem, (btw så er han medlem her i akvaforum) veit dessvere endo ikkje kva maller det er og det var pga eg var og kjøpte dei i dag i ein rask tur innom butikken hans for og kjøpe dei var travelt for meg i dag. og grunnen til han anbefalte akkurat dei malle var att eg har eit 60l akvarium. vist problemet mitt blir att dei blir for store så buter han fisken tilbake for ein annan som er passandes for mitt akvarium=)

Mvh Sven
Inaktiv bruker
har og no sett inn to killier som trivest godt=)

Mvh sven
60 l er jo ikke så mye at det gjør noe, men hysj:P
Synes du skal putte oppi noe som skaper litt liv og røre i toppen.. tetraer foreksempel
Inaktiv bruker
Synes du skal putte oppi noe som skaper litt liv og røre i toppen.. tetraer foreksempel

litt vidt å berre sei tetra=) noken forslag til art???

vær snill å svar
eller noken andre kan
samma for meg=)

Mvh sven
zantoko
Synes du skal putte oppi noe som skaper litt liv og røre i toppen.. tetraer foreksempel:) litt vidt å berre sei tetra=) noken forslag til art??? vær snill å svar eller noken andre kan samma for meg=) Mvh sven


kardinaltetra, kobbertera eller skjørtetetra kanskje?
Inaktiv bruker
eg tenkte på skjørtetetra, liker at dei får den finne glittranes farge i akvariume

eg lurte på kor mange eg kan ha i?
har hatt skjørtetetraer en stund nå, og jeg har funnet ut at de MINST må være 5.. ellers blir de veldig sky og til tider agressive mot de andre.. så kjør på 5-6 stykker..
Plussmedlem
zantoko
veit dessvere endo ikkje kva maller det er og det var pga eg var og kjøpte dei i dag i ein rask tur innom butikken hans for og kjøpe dei var travelt for meg i dag.

Du har kjøpt dem nå? Og du hadde det så travelt at dere ikke rakk å nevne navnet på fiskene?
Her må det ha gått fort unna...
scalare vil jo også trenge mye mer enn 60 liter etterhvert.
Inaktiv bruker
Ja hehe
han hadde lagt dem klar og eg var rett innom og henta di hehe men eg han har bestilt eit nytt lys rør og skal spør då... du skal nok bli fornøyd=)
Inaktiv bruker
har du ikkje lest kva eg har skreve om dei scalare då??
zantoko
har du ikkje lest kva eg har skreve om dei scalare då??


Mener du dette:

zantoko
og ja eg veit eg har eit 60l akvarum og scalare skal ha støre akvarium, men eg har ein person som eg kjøpe dei fra til 15kr når di e små og seller di når di er eldre med ein liten fortjeneste..
Inaktiv bruker
ja
Om du kjøper dem for 15kr så skal du selge dem ganske dyrt for å ha "en liten fortjeneste", for du skal gi dem mat også hver dag 60L er for lite uansett. 120L er for lite også. Men det spørs hvor lenge du har dem der såklart.
Er "staunting" (hemming) et like stort problem for scalare som f.eks Praktbotia? (Jeg ville ikke tro det, da vekstraten er langt mindre hos scalare), men jeg lurer?
Inaktiv bruker
sjølsagt mate eg dei kvar dag, og eg er heilt enig med deg att fisk som ikkje høre til i akvarium som er små skal ikkje væra der. så lenge du ikkje kan "kvitta" deg med di når di blir store...
zantoko
så lenge du ikkje kan "kvitta" deg med di når di blir store...


Det kommer an på arten, og krav til oppvekstkår. (størrelse kontra vekstrate)
zantoko
har du ikkje lest kva eg har skreve om dei scalare då??


Nei gikk glipp av den posten, men når du spør hvor mye fisk i karet mener jeg at scalare ikke hører hjemme i en 60-liter. Så jeg svarer jo bare på spørsmålet du stiller i start-posten.
Jeg har selv store planer om å anskaffe meg scalare, men ikke før jeg har et kar på over 200 liter.

Om du VIRKELIG har tenkt å selge scalarene senere er jo alt ok da. Men scalare er ikke akkurat sjelden (den vanligste varianten) så ikke forvent deg noen stor pengesum, hvis/om du får solgt dem senere.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap