I dag gikk scalare paret i lek igjen :-)

Sist tok jeg eggene ifra dem og klekket de selv. Dette grunnet at de gikk i et selskapsakvarium. Nå har de fått sin egen 95 liter BB kar. Her har de plante med brede blader og en kjegle. De har styrt mye i dag for å bestemme seg hvor de skulle leke og det endte opp med kjegla. De er "alene" i dette karet, eller dvs. jeg har to guppy sammen med dem for jeg tenker kanskje det vil skjerpe beskyttelsinstinktet mht. egg/wigglers. Hva tror dere om dette?

Jeg er virkelig spent på om de får det til da dette er første gang de må gjøre alt selv. De vifter godt over eggene og jeg håper at de er gode foreldre og ikke spiser eggene sine. Så det blir spennende å følge med på.
Scalarene mine er også begynt å leke igjen, men dem har ikke lakt egg enda.
Det er 12 dager siden dem la egg sist.
Jeg skal prøve å flytte over eggene i en 56 liter nå og håpe på det beste.
Lykke til med scalarreeggene dine
Spiste de eggene sist da? Sist mine gikk i lek så tok jeg eggene i fra dem og "klekket" de selv. Jeg har 10 små scalare yngel som er 11 dager i dag

Og siden jeg allerede har yngel så tenkte jeg å la de få styre selv denne gangen. De har spist de eggene som ble hvite, men resten er der ennå. 2 dager nå, kanskje de begynner å klekke i morgen, spennende

:-(
Kjempeskuffelse
Jeg kom hjem nå og ikke et egg å se. Kjegla er tom, de har spist alle eggene. Skal tro hvorfor de gjorde det nå på dag 2, og ikke med en gang?

Hm... hm...?
Jeg er verdenst største idiot!
Her var jeg sikker på at foreldrene hadde spist alle eggene. Jeg ble mer irritert enn skuffet. Her har jeg kjøpt en 95 liter til de som de kan få kose seg i i ro og mak. Det gjorde de også, og som sagt gikk i lek for to dager siden.

Så da tenkte jeg at de ikke er noen vits i å la de ha det karet for seg selv, så jeg hadde de tilbake i hovedkaret.

Denne 95 literen ønsket jeg så å heller benytte til malawi yngel som det begynner å bli en viss størrelse på, da 45 literen begynte å bli litt trang, samt at små yngel som var oppi en plastboks i 45 literen for ikke å bli spist av de andre kunne få dette karet for seg selv.

Og da bestemte jeg meg for å ha scalareyngelen fra forrige kull i 30 literen med pumpe. De er nå store nok til å ikke bli sugd inn i pumpa.

Så jeg fanget opp foreldreparet og hadde de i hovedkaret. Tok den tomme 30 literen (pumpa har gått i et annet kar hele tiden for å unngå nitritt), jeg tok vann fra karet foreldreparet gikk i og hadde i 30 literen. Og hva oppdager jeg så!!!!

Det var jo for svarte fanke meg egg på kjegla allikavel. *BUHU*, da kunne jeg ikke ha foreldrene tilbake igjen fordi stresset ville gjort at de DA mest sannsynlig ville spist eggene. Herregud hvor teit jeg er Foreldreparet var jo utmerkete foreldre og eggene ville sannsynligvis begynt så smått å klekke o morra. Det POSITIVE er at jeg fikk berget kjegla med eggene. De er nå i en plastboks med luftestein, så kanskje jeg klarer å klekke eggene slik jeg gjorde med forrige kull.

Jeg er meget irritert på meg selv nå. Her har jeg et Scalarepar som faktisk passer på eggene sine og har sitt eget kar hvor de kunne få lov å ha yngelen sammen med seg - og så er jeg en IDIOT som ødelegger alt for dem

Tror faktisk jeg skal vurdere å selge Scalareparet, de fortjener å komme til noen som har høyere IQ enn det jeg har.

En del av eggene ble spist opp etterhvert og plutselig på dag 2 var alle eggene borte...regner med att noen av dem andre fiskene også har forsynt seg av dem.
Jeg tenkte jeg skulle satse på metoden med å ta fra dem eggene til jeg har fått meg ett større kar som dem kan gå alene i.
Xplode
En del av eggene ble spist opp etterhvert og plutselig på dag 2 var alle eggene borte...regner med att noen av dem andre fiskene også har forsynt seg av dem. Jeg tenkte jeg skulle satse på metoden med å ta fra dem eggene til jeg har fått meg ett større kar som dem kan gå alene i.



Ja men kjære deg, i dette karet var de alene. Og jeg trodde de hadde spist eggene, men det hadde de jo ikke. Det var det som var poenget mitt
Jeg tror han "snakker med seg selv" og mener sine scalarer, og referer til det innlegget han skrev lengre opp i tråden, 2neLise
mona o
Jeg tror han "snakker med seg selv" og mener sine scalarer, og referer til det innlegget han skrev lengre opp i tråden, 2neLise :-)


Da må jeg bare beklage. Fikk ikke det innlegget med meg. Det har skjedd så mye i livet mitt de siste dagene at jeg er helt koko. Sikkert derfor jeg gjorde den brøleren å fjerne foreldrene fra eggene. Tenk at jeg gjorde det når de var så flinke å passe på eggene sine. "sinnsyk i gjernings øyeblikket" eller noe sånt? hehe... Pes. Igjen, jeg må beklage at jeg svarte på noe jeg ikke burde svart på
Jeg snakket om mine scalarer ja.
Den ene har begynt å legge egg igjen nå...nesten 13 døgn siden sist dem la egg.
Nå begynte egglegginga uten att jeg byttet vann.
Jeg skal ta bladet med eggene å flytte over i 54 literen senere i kveld.
2-3 av eggene mine ser faktisk ut til å ha blitt wigglers...litt merkelig for det er gått bare litt over 48 timer siden egglegging
Hvilke vannverdier har du hos skalarene? ph, gh, kh, temp?
7.5PH
10GH
3KH
28C

54 literen med eggene har vann fra hovedkaret og det er også samme temperatur
I går var mine frittsvømmende...6 døgn etter egglegging.
Det er dessverre kun igjen 3 stk.
I dag har jeg endelig fått tak i artemia så jeg skal prøve å få dem 3 jeg har til å bli større
Mine er nå frittsvømmende på 18 dagen. Desverre har jeg bare 5 stk. igjen. Jeg hadde 11 men resten kreperte i pumpa sist lørdag. Mine får nyklekket artemia mange gang pr. dag, samt at jeg bytter vann hver dag og holder det rent for de. De går ennå i plastboksen med kun varmekolbe og luftestein. Turte ikke ha de i 30 literen med pumpe etter det som skjedde. De skal få vokse seg litt større først. Men kjempeartig å se på de. Og de begynner virkelig å se ut som ekte scalarer nå
Tilfeldig bekjentskap
© Magnus Nødland
Reklame for plussmedlemskap