- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Skal piraya ha sterk strøm?
Skal piraya ha sterk strøm?
Postet 21.08.08 kl 14:37
Nei, skal man dømme ut fra alle de dokumentar-naturfilmene jeg har sett fra pirayaenes naturlige habitater, så er det ikke spesielt med strøm der. De lever i ganske rolig vann. De holder gjerne til i dammer og kulper, men også rolige bakevjer i elver osv. Dette er det jeg har sett på naturfilmene iallefall.
Det er nødvendig med et stort, utvendig tønnefilter for å ha skikkelig filterkapasitet. Du trenger det virkelig til en stim grisete piraya. De eter som griser, og søler mye. Og det de spiser, kommer det rester av ut igjen bak... så stort filter er et må-ha!
Det er nødvendig med et stort, utvendig tønnefilter for å ha skikkelig filterkapasitet. Du trenger det virkelig til en stim grisete piraya. De eter som griser, og søler mye. Og det de spiser, kommer det rester av ut igjen bak... så stort filter er et må-ha!
Postet 21.08.08 kl 16:36
Endret: 21.08.08 kl 16:36
Postet 21.08.08 kl 16:42
Postet 21.08.08 kl 16:46
Postet 21.08.08 kl 16:50
Postet 21.08.08 kl 16:52
Postet 21.08.08 kl 16:52
Postet 21.08.08 kl 16:56
Postet 21.08.08 kl 16:59
Postet 21.08.08 kl 17:17
Regner med at vi snakker vanlig rødbukspiraya her (serrasalmus nattereri)?
Piraya vil gjerne ha sterk strøm. De stiller seg motstrøms og gaper mens de fordøyer større måltider, ligner litt på forspiste mennesker på julekvelden. De lar det oksygenrike vannet strømme gjennom gjellene, jeg tror det er for å fordøye maten hurtigere.
På den annen side liker de å "henge" i skjulesteder, gjerne under en rot eller stor plante. De foretrekker noen ganger faste plasser, har sett at noen mener de er revirhevdende og at flokk mentaliteten er mest synlig ved mating.
Mitt råd er å ha to deler i akvariet: en spisedel med skikkelig strøm, som er lett å rengjøre. Og en "chill out" del med masse gjemmeplasser i form av røtter og stein, med tett beplantning og lite strøm.
Uansett er det et must med skikkelig kraftig filter, de griser enormt.
Piraya vil gjerne ha sterk strøm. De stiller seg motstrøms og gaper mens de fordøyer større måltider, ligner litt på forspiste mennesker på julekvelden. De lar det oksygenrike vannet strømme gjennom gjellene, jeg tror det er for å fordøye maten hurtigere.
På den annen side liker de å "henge" i skjulesteder, gjerne under en rot eller stor plante. De foretrekker noen ganger faste plasser, har sett at noen mener de er revirhevdende og at flokk mentaliteten er mest synlig ved mating.
Mitt råd er å ha to deler i akvariet: en spisedel med skikkelig strøm, som er lett å rengjøre. Og en "chill out" del med masse gjemmeplasser i form av røtter og stein, med tett beplantning og lite strøm.
Uansett er det et must med skikkelig kraftig filter, de griser enormt.
Postet 21.08.08 kl 17:23
Hmm
Greier ikke dy meg til å svare deg på kommentaren spiser som griser:P
Jeg har selv en Minigris, å han bor inne i midt hus har egen dobbelseng osv, bare så du vet det så er griser like renslige som hund og katt de går ut på do og har innedo vist eieren skulle være lenge borte.
Grunnen til at flestparten trur griser er skittene dyr er pga de har aldri fått sett hva grisen hadde valgt en ren dam eller en skitten dam
Å griser spiser opp all maten sin lar ikke 1mm matbit gå til spille:P
Jeg har selv en Minigris, å han bor inne i midt hus har egen dobbelseng osv, bare så du vet det så er griser like renslige som hund og katt de går ut på do og har innedo vist eieren skulle være lenge borte.
Grunnen til at flestparten trur griser er skittene dyr er pga de har aldri fått sett hva grisen hadde valgt en ren dam eller en skitten dam
Å griser spiser opp all maten sin lar ikke 1mm matbit gå til spille:P
Postet 22.08.08 kl 21:44
Unnskyldning
Selvsagt griser ikke pirayaer når de spiser, men de sviner til akvariet
PS: digger griser, klø han på magen for meg og bak øret etterpå!
PS: digger griser, klø han på magen for meg og bak øret etterpå!
Postet 23.08.08 kl 21:49
Postet 24.08.08 kl 00:29
hehe nei var ikke sånt ment, da jeg aldrig har hatt piraja og ikke vet hvordan disse skal ha det. Det jeg sa var på generelt grunnlag at du ikke tar liv av fisk med for mye strøm i karet. Som oftest er det mye mere strøm i fiskens naturlige habitat enn det man har i karet. Men fins selvfølgelig fisk som ikke trives med mye strøm, som feks. diskus.
Postet 24.08.08 kl 01:59