Sårlignende flekker, så dør fiskene.

Jeg har hatt et topp år med 112litern min, frem til for noen uker siden. Da begynte noen av fiskene å få sårlignende flekker og litt etter døde de. Først fikk en sverddrage denne sykdommen, deretter alle mine 6 sverddrager. Etter dem ble mine siamesiske algeetter syke, og nå har jeg bare en igjen av disse....Nå er også palettcikliden min syk.
Første (og egentlig siste) tegn er disse sårene. Er det noen som har noen råd?

*veldig fortvilet*
Du bør lese gjennom sykdomsartikkelen her på forumet.
Det er sårene som fiskene dine får som fikk meg til å tenke på fisketuberkulose. Men det vet nok andre mer om enn jeg.
Takk! Skal se igjennom..
Men tror ikke det er det, for de har ikke svekket allmentilstand, eller mistet matlysten.. De bare får sår... og dør..
Sharky
Jeg har hatt et topp år med 112litern min, frem til for noen uker siden. Da begynte noen av fiskene å få sårlignende flekker og litt etter døde de. Først fikk en sverddrage denne sykdommen, deretter alle mine 6 sverddrager. Etter dem ble mine siamesiske algeetter syke, og nå har jeg bare en igjen av disse....Nå er også palettcikliden min syk. Første (og egentlig siste) tegn er disse sårene. Er det noen som har noen råd? *veldig fortvilet* :(

Tyder på at du har en bakterie sykdom i karret ditt Sharky. Kjøpte selv i dag et sykdomsmiddel som heter AQUAFURAN. Et dyrt, men effektivt middel mot bakterie, finneråte etc. Finnes også rimligere alternativer, men denne fungerer. Har hatt i karret i dag pga antydning til finne råte. Har også byttet ut ca 200L vann i mitt 500L karr før medesinen ble satt i. Ønsker deg lykke til videre. Mvh Leif
Tror du jeg kan prøve med litt salt nå? Vet ikke akkurat om noen steder jeg får kjøpt fiskemedisin på en lørdagskveld..hehe..
Sharky
Tror du jeg kan prøve med litt salt nå? Vet ikke akkurat om noen steder jeg får kjøpt fiskemedisin på en lørdagskveld..hehe..

Beklager, men har ikke kjennskap til salt bruk i akvarium
Okai! Takk for hjelpa!

(Og loffa; gratulerer foresten! )
Sharky
Okai! Takk for hjelpa! :) (Og loffa; gratulerer foresten! :D)

Tusen takk sharky. Artig til 1000 hehe
Ved bruk av Aquafuran, vær oppmerksom på at den dreper filterbakteriene.
Inger Anne
Ved bruk av Aquafuran, vær oppmerksom på at den dreper filterbakteriene.

Takk for info Inger Anne. Blir vel ikke bedre når jeg sier at jeg har 2 innvedige og 2 utvendige pumper? Ups noen andre forslag til medesiner mot bakterier og finneråte som kanskje ikke koster sååå mye men er like effektiv?
Du kommer nok til å få et nitrittproblem i akvariet ditt, loffa, siden du har hatt i den medisinen allerede Det dreper ikke bare slemme bakterier, men snille bakterier også (som de i filteret). Du har fire filtere sier du, og alle vil bli rammet.

Alternativet er:
eSHa-2000 tar ikke knekken på filterbakterier, og koster ikke mye.
Finnes i flaskestørrelse 20 ml (85 kr) og 180 ml.

Fra Tropefisk sin varetekst om produktet:

"Effektiv medisin mot fungus, finneråte og bakterier. Inneholder: Ethacridinlactat 6,3 mg, kobber2+ 3,2 mg, methylorange 0,26 mg, proflavin 1 mg.

Kan brukes mot:
Finneråte
Sopp
Neonsyke (Stanser videre utbrudd)
Utstående øyne (Pop-Eye)
Bukvannsott
Munnsopp
m .fl.

"
[QUOTE=mona o]eSHa-2000 tar ikke knekken på filterbakterier, og koster ikke mye.
Finnes i flaskestørrelse 20 ml og 180 ml.

Takk atter en gang Mona. aquafuran jeg kjøpte i dag kostet ca 450 kr og holder til 1000L. Holder til 2 behanlinger i 500n min og er da relativt dyr. 20ml forpakningen koster 85 kr ser jeg, men hvor mange liter holder den til?
Litt for mye fisk og varmen som var en stumd skapte vel problemer for flere enn meg. Har fått gitt bort en del fisk samt at jeg har fått byttet til annen fisk jeg har i di andre karrene her, så det begynner å hjelpe....
Jeg måtte sjekke utenpå pakningen til den jeg har først
Det står at 20 ml rekker til opptil 800 liter vann.
Er det ikke eSHa 2000 man bør dosere dobbelt med, eller er det eSHa Exit?
mona o
Jeg måtte sjekke utenpå pakningen til den jeg har først:-) Det står at 20 ml rekker til opptil 800 liter vann.

Da er dette et betraktelig billigere alternativ ja. Takk skal du ha atter...en gang. Regner med at du er fornøyd med den siden du selv bruker den
Tetrahymena?
Sharky
Takk! Skal se igjennom.. :) Men tror ikke det er det, for de har ikke svekket allmentilstand, eller mistet matlysten.. De bare får sår... og dør.. :(

Kan det være parasitten Tetrahymena som lager trøbbel? Det er en parasitt, som borer seg inn i muskelvevet og de indre organer om den får sitte lenge nok. Blir store sår av slikt. Søk, og se litt på bilder av denne sykdommen for å sjekke om det kan likne.

Jeg ville nok uansett prøvd meg på en kombokur her; en medisin mot parasitter og en mot bakterier. Er det en parasitt som har startet dette vil det ikke hjelpe å medisinere mot bakterieinfeksjonen; uten å knerte parasitten.

Om det er denne parasitten som er skyld i dette, så kan den kverkes i tidlige faser ved bruk av malakittgrønt, som om jeg ikke husker feil, finnes i Esha exit. Iom at du også helt sikkert har en bakterieinfeksjon også, ville jeg brukt Esha 2000 samtidig.

Når det er blitt store sår, så har parasitten kommet så langt inn at det antakelig er best å avlive fiskene...

Ser du noen antydninger til reiste skjell på noen av de angrepne fiskene? Parasitter har en tendens til å bore seg inn mellom skjellene og da kan man evt. se antydninger til at skjellene strutter litt...

Aquafuran inneholder Nifurpirinol, som skal kunne brukes i kombinasjon med anti-parasittmedisiner (som Esha exit). Men Nifupirinol er en veldig kraftig anti-bakteriell medisin som da knerter filterbakteriene - som flere har påpekt.

Kesol

Jo, om gh er lavere enn 4 skal dosen Esha 2000 dobles.
Kesol

Jeg tror Loffa har malawi-vann. Det er jo mye hardere vann enn 4 gh, som medisinens bruksanvisning sier må være minste gh-verdi.

loffa
Da er dette et betraktelig billigere alternativ ja. Takk skal du ha atter...en gang. Regner med at du er fornøyd med den siden du selv bruker den

Jeg har den alltid i fiskeapoteket mitt, ja Det er nesten et må-ha, å sikre seg medisiner mot de vanligste fiskesykdommene og alltid ha dem i hus i beredskap. For det er jo typisk at sykdom slår til når enten nettbutikkene er utsolgt eller man oppdager det kvelden før en helligdag eller tre...

OBS! Joakim har rett, det kan lønne seg å kombinere eSHa2000 og eSHa exit. Disse forsterker virkningen til hverandre, og er en av få medisiner som man ikke bare kan kombinere og bruke samtidig, men som også er anbefalt å gjøre.
Det er forøvrig ikke dumt å ha Aquafuran e.l. liggende. Medisiner som inneholder nifurpirinol er svært effektive, og kan ta enkelte bakteriesykdommer som andre medisiner ikke greier. Men det blir som et siste forsøk, ettersom de altså også dreper filterbakteriene. Et alternativ er jo å blande medisinene utenfor, og la fiskene ta et bad i "medisinsuppa". Meg bekjent, er det 3 fiskemedisiner som inneholder nifurpirinol: Aquafuran, JBL Furanol og Sera Bactopur Direct (altså bactopur-varianten som kommer i tablettform - ikke den flytende). Alle disse 3 tar livet at filterbakteriene, men de kan være greie å ha som en "siste-forsøk-medisin". Det er i hvert fall medisiner jeg liker å ha som fast inventar i fiskemedisinskapet.

Grunnen til at jeg vet dette, er at jeg en gang hadde en sykdom på noen av fiskene mine, som var svært vanskelig å diagnostisere. Ett av alternativene var en sykdom det ikke var lett å finne hjelp imot. Etter mye googling, fant jeg ut at det eneste som kanskje kunne fungere, var medisiner som inneholdt nifurpirinol, og dermed startet jakten...

Jeg kjørte for øvrig en kur med Aquafuran, og senere en kur med Esha 2000 og Exit. Så Flubenol 15 og også Esha Hexamita. Jeg har ingen idé om hvilken av medisinene som gjorde underet (trolig var det en kombinasjon), men til slutt ble den årevise sykdommen i Pestkaret mitt endelig brutt! Jeg vil forresten ikke anbefale en så tøff medisinering som jeg gjorde da. Medisineringen foregikk over lang tid, og det var kun Esha 2000 og Esha Exit som det ble medisinert med samtidig. Evt. medisinerte jeg også med noe annet da jeg brukte Flubenol. Ellers ble alt gjort på rekke og rad, med korte mellomrom. Hm...der havnet jeg visst litt på viddene.
Takk for masse tips! Skal dra ut så fort butikkene åpner og kjøpe det dere har nevnt..
Her er noen bilder.. håper dere blir klokere på hva det enn er jeg har i karene mine..

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap