Død i akvariet

Vet ikke om denne tråden skal hit, men en moderator får flytte den isåfall.

Jeg har et akvarium på 128l. Der har jeg 4 kakadueciklider, 4 sommerfuglciklider, 4 ottocinclus og 12 cherrybarbe.
Den siste tiden har det dødd 2 otto på kort tid. I dag måtte vi avlive en kakadueciklide. Jeg har sittet å stirret i karet i 1 time i dag, og har funnet ut at jeg mangler en otto og en sommerfugl. Men jeg finner de ikke. De kan jo ikke bare forsvinne? Alle vannverdier er bra. Jeg trodde ikke otto var vanskelige?
Hva skjer?

Vet ikke helt hvor jeg vil med denne tråden, men jeg blir litt frustrert her jeg sitter!

Torunn
Ottoer kan dø med de minste endringer i vannverdi, og de kan også være svake fra butikk og dø alt fra en uke til en måned etterpå. Det er bare slik ottoer er, er de først svekka en gang så vil de dø en eller annen gang. Når man først har en stayer så er de ganske solide. Men jeg ville ikke blitt veldig bekymra bare av en død otto, de søte krabatene har varierende toleranse.

De andre dødene er det nok værre med. Hvis noe ligger dødt i karet blir det ofte spist på av andre fisker, men det kan fort forverre vannverdien, så jeg ville lett litt, spørs når du tror de kan ha forsvunnet.

Har du målt både nitritt og andre ting? Med dråpetester?
Du tester for nitritt? Så på profilen din at karet ikke ble kjørt inn før det kom fisk oppi, men du hadde kanskje kjørt inn pumpa?
Hvis nei på alle tingene er det nok nitritt som dreper fiskene dine, for det må du ta daglige vannbytter og måle nitritten til den er på null igjen, da er pumpa innkjørt og du kan puste lettet ut.
Plussmedlem
Hvor lenge har fisken vært i dette karet?

Otto'er kan ha en tendens til å dø ganske fort.
De kan være utmagret fra butikken, eller de har ikke all verden av mat/alger å gnage på der de havner.
Man bør derfor studere otto'er nøye før man kjøper disse. Magene bør være "gode og runde".
Ok
Takk for alle svar.
Jeg hadde i filterguffe og vann fra et godt innkjørt kar.
Jeg har dråpetester for nitritt som viser under o,3.
Sommerfuglcikliden må ha dødd i løpet av natten, derfor synes jeg det er rart jeg ikke funnet den og en otto. De blir jo ikke oppspist over natten av de typene fisk jeg har?
Jeg skal måle en gang til nå.

Torunn
Da har jeg målt. Ph: 6,5
No2: 0,3
Er litt lav ph, men ikke så ille at det gjør noe vel?

Torunn
Frustrerende
Wanda
Takk for alle svar. Jeg hadde i filterguffe og vann fra et godt innkjørt kar. Jeg har dråpetester for nitritt som viser under o,3. Sommerfuglcikliden må ha dødd i løpet av natten, derfor synes jeg det er rart jeg ikke funnet den og en otto. De blir jo ikke oppspist over natten av de typene fisk jeg har? Jeg skal måle en gang til nå. Torunn
Har selv mista 6av 10 sommerfuglciklider på under en uke,ikke no galt med vannet her.Det svømmer 2ål 4plati og 20neontetra her nå har ikke mista en av disse.Færskingen.
Wanda
Da har jeg målt. Ph: 6,5 No2: 0,3 Er litt lav ph, men ikke så ille at det gjør noe vel?

Du er nok bekymret for feil vannverdi her
Ph er helt fin for denne typen fisk. Den er ikke lav for dem. Sommerfuglciklidene og Apistogrammaene kunne hatt lavere ph også, de trives med surt vann. Ottoene også.

Verre er det med NO2, det er giftig - og sannsynligvis synderen og årsaken til dødsfallene. Leste at du hadde kickstartet filteret på dette karet, men av og til kan det ta litt tid likevel før alt er i gjenge. Jeg måler alltid for sikkerhets skyld i starten når jeg har kickstartet et filter på den måten.
Du hadde muligens for mye fisk oppi fra starten av, før filterguffa og bakteriene hadde rukket å etablere seg skikkelig.

Du bør drive førstehjelp med daglige vannbytter frem til nitritt-testen viser 0 flere dager på rad. 50% vannbytter hver dag.
Bare for å verifisere:
Bruker du Tetra-test på NO2? Isåfall, hvilken farge får du?
Gult utslag betyr under 0,3. (Endel som misforstår den testen litt)
tender
Bare for å verifisere: Bruker du Tetra-test på NO2? Isåfall, hvilken farge får du? Gult utslag betyr [I]under[/I] 0,3. (Endel som misforstår den testen litt)

Tetra-test ja. Jeg vet at det er under 0,3, men jeg har ikke noe som måler mer nøyaktig. Fargen blir gul.
Skal jeg da gå utifra at jeg har nitritt da?

Vanskelig det her.

(Ps. Hvem er Apistogrammaene?)

Torunn
Gul farge betyr normalt at ting er ganske ok. Men i og med at du har dødsfall ville jeg kjøpt en test som gir utslag ved lavere nivå. JBL og Read Sea Max gjør dette. Det er ikke store kostnaden, så jeg ville kjøpt bare for å være sikker i dette tilfellet.

EDIT: Jeg ville uansett fugt Mona O`s råd om hyppige vannbytter. Rent vann tar fisken aldri skade av, spesiellt når det er "ulumskheter" på gang.
Wanda
(Ps. Hvem er Apistogrammaene?)

Kakadueciklidene. Apistogramma Cacatuoides er det vitenskapelige navnet. Apistogramma er en dverciklide, hvorav A.Cacatuoides er én. Søk i fiskebasen etter apistogramma så får du ganske mange treff...
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap