Spørsmål om fluval 4 plus

Vurderer å erstatte noen av pumpehodene mine med Fluval 4 modifisert etter Bjarnes oppskrift. Trenger litt informasjon for å vite at de passer.

-Hvor høy er hele greia?
-Er det diffusor på utblåset(blåser bobler)?
-Er det skikkelig feste som går over kanten på helglasskar slik at man slipper å bruke sugekopper?

Det siste punktet er viktig siden jeg aldri bruker sugekopper

På forhånd takk

Er det forøvrig et holdbart filter?
Jeg får starte med det siste spørsmålet først: ja, det er et holdbart filter. Jeg har til gode å oppleve et eneste Fluval-filter som har tatt kvelden (bank i bordet )

Håvard Støre Andresen
-Hvor høy er hele greia?

Jeg har det ikke i cm, men litt googling kan kanskje gi svaret? Det minste akvariet jeg vil anbefale å ha det i (pga. høyden) er 120 liter.

-Er det diffusor på utblåset(blåser bobler)?

Den leveres med diffusor, så kan du velge om du vil sette den på eller ikke.

-Er det skikkelig feste som går over kanten på helglasskar slik at man slipper å bruke sugekopper?

Den leveres kun med sugekopper. Om det er mulig å få tak i noe annet, aner jeg ikke. Jeg har dumpet borti en tidligere Fluval-modell som kunne henges opp over kanten.
Takker og bukker

Fant ut at filteret er 13 tommer høyt. Det blir vel sånn røffli 33cm og burde såvidt passe i mine 40cm høye kar.

Det med feste var en strek i regninga. Sugekopper er greie når de funker, men når alle begynner å bli dårlige samtidig etter et par år blir det til at pumper henger og slenger rundt i kara.

Jeg bruker min liggende i en 96-liter. Synes ikke kapasiteten er så veldig stor på dette filteret. Eheim er mye mer stabile synes jeg.
Sugekoppene til Fluval-pumpene er faktisk veldig bra. Jeg har ikke hatt problemer med dem så langt.

Men jeg er som kjent en svoren Fluval-tilhenger. Jeg vet bare om en svakhet ved Fluval-pumpene, og det er at det ofte trengs rensing av impelleren og brønnen den sitter i (du merker det ved at pumpa ikke starter igjen etter stopp). Det er det samme for Juwel-pumper. Jeg har ikke opplevd det samme med verken Sera, Eheim eller andre merker. Men det at Fluval-pumper går fortere tett enn andre, er en myte. I kulefiskkarene mine kan pumpene gå opptil et halvt år uten å trenge rensing! Men i kar med C- eller L-maller er saken en helt annen. Men det gjelder også uansett merke. Det verste innvendige filteret jeg har hatt i så måte er faktisk Eheim Aquaball!
Enig med Aggi! Fluval er helt ok, men Eheim Aquaball er langt bedre til denne typen kar etter min erfaring
Benytter to Fluval4 i et 180 liters mallekar og det er rimelig hardt belastet. Før jeg modifiserte de med blåsvanp var de ubrukelige. Etter modifiseringen har de fungert prikkfritt.

HxBxD: 27x7,5x11 cm, Forbruk: 10 Watt, Vekt: 772 g

Du må nok benytte sugekopper for jeg har heller ikke sett de med oppheng. Mulig det går an å benytte opphenget til en MaxiJett for å slippe dette.

Det er mulighet for å feste diffusor på utblås.
Aggi
Jeg bruker min liggende i en 96-liter. Synes ikke kapasiteten er så veldig stor på dette filteret. Eheim er mye mer stabile synes jeg.

Hæh? Jeg har opplevd det svært så annerledes. Det er imponerende hvor stor kapasitet de har. Jeg har kjørt en halvinnkjørt (umodifisert) Fluval 4 + alene i en 120-liter med 6 discus under oppfôring og noen sugemaller (i en krisetilfelle). 120-liter er langt under maksstørrelsen for en Fluval-4, men fiskene som var i karet var definitivt ikke under standarden.

Da jeg slet med Aquaballen, satte jeg inn en umodifisert Fluval 2+, og den ordnet opp i problemet. Jeg har prøvd mange andre merker, og den eneste som kan måle seg med den er Eheim innvendig filter av den gamle sorten (dvs. ikke Aquaball).

Jeg har faktisk kjørt Fluval-pumper i kar større enn det som er oppgitt som største mengde, med en såpass krevende fisk som kulefisk i (som trenger overfiltrering), og selv det har Fluval-filteret taklet. Det er en grunn til at jeg er Fluval-tilhenger...
Inger Anne
120-liter er langt under maksstørrelsen for en Fluval-4, men fiskene som var i karet var definitivt ikke under standarden.


Det stemmer vel ikke? Maks "anbefalt" størrelse (fra leverandør) for Fluval 4 er 215l. Og selv om du deler det på 2 er det ganske nærme 120l? Fordelen med Aquaball er at du kan bygge den ut langt mer enn Fluval....
Korreksjon: Jeg har ikke akvaballer, jeg har vanlig innvendig eheim. Husker ikke modellen, men den er vel en 2010, eller noe sånt... Det jeg liker ved den, er at den tåler å ligge i vannskorpa uten å begynne å slurpe luft. Kanskje fordi jeg har modifisert den?

Med fluval, så trenger de omtrent munn til munn-behandling ved vannbytte dersom de står høyt i karet (derfor har jeg mine liggende). De stopper rett og slett med en gang de begynner å slurpe luft...
tender
Det stemmer vel ikke? Maks "anbefalt" størrelse (fra leverandør) for Fluval 4 er 215l.

Der tror jeg du misforstod meg. Jeg sa ikke at 120 liter var mer enn maksstørrelsen, men mindre. Poenget der var at filteret bare var halvinnkjørt, men likevel greide å takle 6 discus under hard oppfôring, samt noen sugemaller. Discus under oppfôring setter store krav til filtreringen.
Skjønner. Misforsto litt der (begynner å bli sent). Men strengt tatt er det vel filtermateriale det kommer an på? Og de kan være identisk i Fluval og Eheim. Er bare litt enklere å plassere i Eheimen pga kurvene...
Håvard, eg anbefaler sterkt Fluvalpumpene.
Det eg liker best med dem er at de er justerbare både når det gjelder gjennomstrømning og utblåsretning.

Enig i at sugekopper suger, men når det gjelder Fluval er det bare festet som er festet Altså trenger man ikke slite sugekoppene løs hver gang man skal rengjøre filteret (alt dette vet du nok, men nevner det for andre lesere). Hos meg har sugekoppene holdt i to-tre år.

Eg ville ha modifisert ytterligere. Tiden mellom hver rens øker da betraktelig, samtidig som fiskene får en mye større overflate å beite på (også positivt med tanke på renseintervall).

Av alle innvendige filtre eg har prøvd er Fluval den soleklare vinneren, men eg har blitt veldig svak for blåsvampbuen med powerhead bak
Donald
Det eg liker best med dem er at de er justerbare både når det gjelder gjennomstrømning og utblåsretning. Av alle innvendige filtre eg har prøvd er Fluval den soleklare vinneren, men eg har blitt veldig svak for blåsvampbuen med powerhead bak :-)


Uhyre sjelden jeg er uenig med deg, Terje Men man kan justere Eheimen så mye man vil, og langt mer enn fluvalen. Eheimen kan justeres 180 grader, på fluvalen er man begrenset til utblåserens maksinnstillinger innenfor konstruksjonen. Gjennomstrømnig kan også justeres på Eheim. (gjorde begge deler selv idag).

Forøvrig er jeg enig i at Powerhead med blåsvamp overgår det meste
Donald
sugekopper suger

Selvfølgelig gjør de det! Måtte bare...
Har både aquaballen fra eheim og flere fluvalfiltre, og ikke tvill hva jeg hadde kjøpt i dag.
Det hadde blitt fluval, fluval er overlegnt bedre enn aquaball serien til eheim.
Mye mere trøkk i fluval pumpene.
Forøvrig finnes det en Produktomtale om disse filtrene skrevet av Frank Angell.
Har lest begge de to omtalene, og det virker nok som det er en smakssak hva man foretrekker. God kvalitet på begge filtrene

Èn av kommentarene i en av trådene som er relevant til trådstarter er at det påpekes at luftdiffusoren er bedre på Eheim. (Om det stemmer eller ikke skal jeg ikke uttale meg om)
tender
Èn av kommentarene i en av trådene som er relevant til trådstarter er at det påpekes at luftdiffusoren er bedre på Eheim. (Om det stemmer eller ikke skal jeg ikke uttale meg om)

Den kommentaren tror jeg faktisk det var jeg som la ut. Og jeg skal innrømme det: diffusoren på Aquaballen er knallgod, og bedre enn på Fluvalen. Men det er vel det eneste jeg foretrekker på Aquaballen. Jeg har som kjent lagt Aquaball for hat. Den ene jeg har, har ikke gitt mersmak. Her er det bare Fluval, og eldre Eheim-modeller som duger - i hvert fall når det gjelder interne filtre. Når det gjelder eksterne, har den hardbarkede Fluval-elskeren faktisk begynt å gå over til Eheim... Begge har forøvrig strålende bra utvendige filtre.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Roland Rønning
Reklame for plussmedlemskap