Sover fisken, eller er den syk???

Ene Golden "ligger" i overflaten og "puster" nesten sidelengst.....
Ingen reaksjon om jeg nærmer meg, eller banker på glasset....
Men da jeg puttet hånden nedi lot den meg "kose" litt med den før den svømte ned til bunnen å stilte seg...
Kan det hende den "sov", hvilte seg eller er den døden nær????
PH, KH, GH, Fine
Heller ingen Nitrit/nitrat
Hva måler du med når du måler vannverdiene?
Hvor lenge har dette akvariet vært i drift?

Kan du ikke oppgi hva resultatene på testene var, istedenfor å skrive "fine"? Det er lettere for andre å svare eller hjelpe, når trådstarter oppgir så mye fakta som mulig og er så spesifikk som mulig.

Fisken sov ikke, det er noe galt.
Mariflyfly
Ene Golden "ligger" i overflaten og "puster" nesten sidelengst..... Ingen reaksjon om jeg nærmer meg, eller banker på glasset.... Men da jeg puttet hånden nedi lot den meg "kose" litt med den før den svømte ned til bunnen å stilte seg... Kan det hende den "sov", hvilte seg eller er den døden nær???? PH, KH, GH, Fine Heller ingen Nitrit/nitrat

PH 8
KH 20+
Temp 26
NO3 0

Måler med tetra dråpetester

Karet har vært i drift i 6mnd med malawi, før det i drift i ca 3 år med annen fisk.
Den "syke" fisken er en Golden hunne på ca 10cm.
Hun har ingen synlige skader eller sykdomstegn....uten at hun "ligger" ii vannflaten
Det kan være lurt å ta et vannbytte (30%) hvis du ikke har gjort det nettopp. Se om den blir kvikkere av det.
Jeg har en fisk (den på avatar-bildet) som puster fort og trekker seg tilbake straks noe er galt med vannet. Straks jeg skifter vann så blir den normal.
Shiramor
Det kan være lurt å ta et vannbytte (30%) hvis du ikke har gjort det nettopp. Se om den blir kvikkere av det. Jeg har en fisk (den på avatar-bildet) som puster fort og trekker seg tilbake straks noe er galt med vannet. Straks jeg skifter vann så blir den normal.

Skiftet vann for to dager siden
Mariflyfly
[QUOTE=Mariflyfly]Ene Golden "ligger" i overflaten og "puster" nesten sidelengst..... Ingen reaksjon om jeg nærmer meg, eller banker på glasset.... Men da jeg puttet hånden nedi lot den meg "kose" litt med den før den svømte ned til bunnen å stilte seg... Kan det hende den "sov", hvilte seg eller er den døden nær???? PH, KH, GH, Fine Heller ingen Nitrit/nitrat

PH 8
KH 20+
Temp 26
NO3 0

Måler med tetra dråpetester

Karet har vært i drift i 6mnd med malawi, før det i drift i ca 3 år med annen fisk.
Den "syke" fisken er en Golden hunne på ca 10cm.
Hun har ingen synlige skader eller sykdomstegn....uten at hun "ligger" ii vannflaten

Du må sjekke NO2, Altså Nitrit.....den har du ikke sjekka og er veldig viktig. No3 som du har sjekka er Nitrat, som også mer skadelig i store mengder, men ikke på lang nær så farlig som nitrit som også kommer før.
NO2 0.3
GH 0
Bare for å dobbeltsjekke:
Bruker du tetra-dråpetest? Isåfall er gult utslag under 0,3.
I motsatt fall er 0,3 ikke bra i det hele tatt

Du skrev tidligere at du hadde KH på 20+, nå skriver du 0! Det er noe som ikke rimer helt her?
Ja som sagt tidl. tetra dråpetest....GULT
Mariflyfly
NO2 0.3 KH 0

Du skrev i første innlegg "ingen nitrit/nitrat".
Hva er egentlig riktig? Har du nitritt eller har du ikke?

Du har et eller annet problem her, for du skriver ph på 8, men kh på 0...??? Det henger ikke sammen i det hele tatt. For innen akvariekjemi så er det slik at ph og kh henger nøye sammen. Er kh lav, er ph lav også, og omvendt.

Jeg tror det er noe veldig feil et eller annet sted her.

tender
Bare for å dobbeltsjekke: Bruker du tetra-dråpetest? Isåfall er [I]gult[/I] utslag [I]under[/I] 0,3. I motsatt fall er 0,3 ikke bra i det hele tatt :) Du skrev tidligere at du hadde KH på 20+, nå skriver du 0! Det er noe som ikke rimer helt her? :)

Skulle være GH... 0
KH 20+
NO2 Gult utslag...medandre ord undre 0.3
mona o
[QUOTE=Mariflyfly]NO2 0.3 KH 0

Du skrev i første innlegg "ingen nitrit/nitrat".
Hva er egentlig riktig? Har du nitritt eller har du ikke?

Du har et eller annet problem her, for du skriver ph på 8, men kh på 0...??? Det henger ikke sammen i det hele tatt. For innen akvariekjemi så er det slik at ph og kh henger nøye sammen. Er kh lav, er ph lav også, og omvendt.

Jeg tror det er noe veldig feil et eller annet sted her.

I vannet hos meg er ph`en på 8 og kh på 2dh, så ikke latid kh`en er så høy når ph` en er det.
kommer vel an på hvor man får vann fra. i springen min har jeg ph på 8 og kh på 0... hadde visst noe med renseprosessen eller no...
Uansett: etter oppklaring av skrivefeil/misforståelser etc så viser jo testene dine at vannet ditt virker ok? Vil nok i første omgang følge rådet om å ta et vannbytte. Det skader som kjent aldri og deretter begynt å se etter andre årsaker
Videre utvikling i saken...
Nå sitter Golden hunnen inn i en hule (med halen ut), Og spiller død.
Jeg tok håven nedi og ville ta henne opp, men nei, der snudde hun seg rundt og såg dumt på meg
Kan det være at hun er utslitt av hannen jaging, og på denne måten skaffer seg litt hvile?
Ser han nå er blitt karets konge og jager, og jobber med huler noe fælt...
Og virker som han har valgt den andre hunnen som sin make......????
Kan de være tilfelle......??
Sett i lys av det du beskriver i siste innlegget ditt her nå, så kan det godt være at denne hunnen er i ferd med å bli stresset til døde, ja.
Ser at du har Kh 20+, det holder vanligvis med Kh 10. Jeg vet ikke hvordan høy Kh påvirker fiskene, men du kan jo spare litt på tilsetningsstoffer ihvertfall Kh 10 skal være høyt nok for å holde Ph på 8.

Litt generelt om mbunas:
Jeg vet ikke hvor stort karet ditt er, men det er flere grunner til at det til stadighet gjenntas at malawi-kar bør være minimum 250 liter, og at det skal være flere hunner pr han.
I større kar så har hunner mulighet til å kunne komme unna innpåslitne hanner. Det er det som er naturlig for dem i sjøen, men i akvarier blir det vanskelig, med stress som resultat.

Jeg har et kar på 250 liter og ser ofte ei hue som gjemmer seg bak pumpa, oppi et hjørne e.l.

Det er ikke så enkelt det her med malawi, men man lærer etter hvert
Lykke til!
Ser du skriver at du har gh på 0?

Jeg kan ikke mye om malawi, men et kjapt søk på golden sier gh 10-30...
Kan dette ha noe med formen å gjøre?

Ellers er det mye mulig den rett og slett kan stresses i hjel hvis forholdene "ligger til rette" for det -om feks. karet er lite, det er få gjemmesteder, og/eller dette er en hunn hannen har satt på hatlisten sin...
Trolig løsning
Hunnen ble jaget og mishandlet av hannen...
Men kan også hende at hun er en skjult hann???
Ja kanskje det? Det har jeg opplevd også (at han-ciklide ser ut som hun).
Spesielt hvis han og hun er ganske lik i utgangspunktet, som hos Golden.
F.eks kan det være vanskelig å skille kjønnene i dyrebutikken, når alle ciklidene er engstelige.
Hvis det er to hanner du har så bør du ta den ut, ellers ender det gjerne med større skader, eller mest sansynlig så vil den dø etter en stund.
Hadde de vært i et digert akvarie så hadde de kanskje ordnet seg med hvert sitt territorie.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap