Forslag til oppdrett?

I anledning av at samboeren min reiser vekk for 2,5 uke i morgen tidlig. Vil jeg prøve meg på oppdrett. Får nemlig ikke lov av han å sette opp flere kar.. Men når han er vekke... he.. he..

De jeg har mulighet til å prøve på er:
Corydoras aeneus
Corydoras paleatus
Sebraciklide
Kakadueciklide
sommerfuglciklide
Gullgurami

Kan noen anbefale/gi tips om hvem som er enklest og om hvordan få dem i lek?

Har lest på profilene til disse, men står svært lite om hva som trigger til lek på noen av dem...

Håper på raskt svar

Mvh Anette
Plussmedlem
Skjønner at du trenger raskt svar... Du har jo bare 2,5 uke på deg til å finne den rette fisken, få egg og yngel...

Corydoras aeneus kan være fisken hvis du har mulighet til å få tak i en god gruppe med noen feite hunner og sprelske hanner
Nesten 100 oppdrett av AF-medlemmer.

Sebraciklide er også en stor produsent av yngel blant medlemmene på AF.
82 registrerte oppdrett hittil i år.

Står noen tips på disse sidene, men du klarer nok ikke å få salgsklar yngel på denne tiden
Tusen takk
Bare de svømmer før han kommer hjem så er det greit. Han er ikke helt hjertesløs!
Da blir de corydoras aeneus regner jeg med. Har 6 stk av de og to er sveldig store og feite
Har du noen tips til å få de raskt i gang?
Plussmedlem
Mine la egg samme dag som jeg kjørte igang et ekstra filter med god sirkulasjon. Da la de et par hundre egg på rappen

Miljøforandring/nytt kar kan også trigge corydoras til lek.
Enig med Loomis, men du kan kanskje greie å få egg og klekke dem på to og en halv uke iallefall! Og sambo'n din kan jo ikke be deg tømme yngelkaret heller når han kommer hjem, hvis det er en skokk søte Corydoras-småtroll der!

Jeg ville satset på en av Coryene. Det forutsetter selvsagt at de er godt fôret og i godt hold, slik at du ikke behøver å bruke tid på å kondisjonere fiskene først. Det tar gjerne et par - tre uker, bare det.

Men er de i leksklar kondisjon fra før, skaffer du et leks-kar (senere blir det yngelkaret) og setter oppi et par hunner og et par hanner. Sand på bunnen og kanskje et par javabregner og en mosedott festet på en liten trerot. Det er alt som trengs. En brusestein koblet til en luftpumpe eller en liten filterpumpe for sirkulasjon. Corydoras liker sirkulasjon når de skal leke, det er i seg selv en trigger til lek hvis sirkulasjonen øker. Til daglig er de imidlertid ikke begeistret for å leve i sterk sirkulasjon, da gjemmer deg seg.

Så, til fire stk voksne, fete og leksklare Corydoras aeneus eller Paleatus, trenger du et lekskar på mellom 30 og 60 liter. Har du noe slikt? Fyll lekskaret halvfullt med vann fra det vanlige hoved-karet du har fiskene i, sett den utvalgte gruppen oppi, og fyll så opp lekskaret med kjølig rent vann. Dyng oppi en real dose røde mygglarver til dem, og fortsett å mate to til tre ganger daglig med dette. Bytt vann (30-40%) annenhver dag.

Dette burde gi resultater raskt hvis fiskene er i godt hold. Ofte er det rett og slett nok å bare flytte dem til et eget arts-kar for seg selv, det er ofte trigger nok til å sette i gang lek. Ofte leker de allerede dagen etter flytting, eller i løpet av få dager etterpå.

Lykke til!
Takker for svar!!
Skal kjøpe et passende kar i morgen. Gleder meg til å prøve
Nå holder coryene på å legge egg. Akkurat som på bildene i artikelen din Mona
Men etter hun har lagt fra seg egg på glasset klarer jeg ikke å se de! Gjør hun noe galt eller har jeg dårlig syn? For jeg ser de mellom finnene når hun leter etter et passende sted i klistre de.
Er hun feite som er mest aktiv i eggleggingen.
Jippi!! nå ser jeg masse egg!! 30 som jeg har telt foreløpig og de er enda i full gang. Men de legger eggene over alt, på glasset, i flyteplantene, på bregna osv...

Nå får jeg jo tenke litt på om jeg skal prøve å klekke de selv eller om jeg skal la naturen gå sin gang.

Lurer nesten litt på hva som skjer i karene mine nå. For nå legger coryene egg og så vidt jeg kan se kakaduene også. Ancistrusene driver å styrer veldig i den ene hula nå,hvor de hadde egg for en måned siden. Scalarene holder også på med noe.
Så blis spennende framover!! Jeg som aldri har hatt opdrett før
Disse små coryene er virkelig produktive. I går samlet jeg sammen i overkant av 250 egg når de var ferdige.
Og nå har de jammen begynt igjen, 40 foreløpig på en liten time... Sennende å se hvor mange som kommer i dag!!
Hehe, kult å se at rådene man gir virker! :p
Kjappere enn jeg trodde også, men nå er ikke C. aeneus spesielt vrien av seg.

Dette var morsomme nyheter Takk for oppfølging av tråden
Disse rådene var helt supre for meg og få!! Har brukt mange timer det siste døgnet med nesa trøkket inntil karet
Ombestemte meg og puttet c.paleatus opp i karet. Så er de som produserer. Prøver aeneus om noen dager
I dag plukket jeg ut 191 egg etter c.paleatusene. Håper de tar seg en liten pause nå, vet ikke helt hva jeg ska gjøre med så mye fisk om de skulle klekke!
Ellers oppdaget jeg akkurat at kakadue hunnen min passer på egg i hulen sin(som jeg var dum å løftet opp for å se). Hun tok det heldigvis fint og var på plass med en gang jeg satt den ned.
Det jeg lurer på nå er om jeg skal flytte hannen eller ikke... De er i kampfisk akvariet mitt og det er bare 15l. Er bare for en liten stund da. Kampfisken har blitt kastet over i en 10l bolle midlertidlig stakkars
Nå holder eggene fra første egglegging å klekke. Utrolig morsomt å se på! De ser veldig annerledes ut enn jeg hadde trodd. Men søte er de

Må si jeg har hatt veldig flaks med hele "oppdrettet"...
Kakadueciklide
Hei, hvordan klarte du og få egg på kakaduene? Eg og har kakadue, og har så kjempe lyst på oppdrett! Eg har heller aldri hatt det før..
Kan du gi meg tips? Hadde blitt kjempeglad!
Kakadue
Jeg gjorde ikke annet enn å sette en hann og en ho i et kar for seg selv og foret med røde mygg larver. Resten ordnet dem selv.

Er sikkert noen andre her inne som vet mer enn meg
Nå er kakadue yngelen ute på sin første svømmetur med mor. De er utrolig små! Puttet nedi mikroorm, som de begynnte å spise på med en gang. Ser ut som om det er rundt 50stk.

Nå har nesten alle c.paleatus eggene klekt. De som klekte først er 2 dager gamle nå og har fått sitt første måltid i dag. Tror det er 300++ av de...
Ikke helt fornøyd, men roet seg etter et par dager
Nå følger han med på utviklingen til babyene fra dag til dag han og!
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap