Spørsmål om pansermalle!

Hvilken pansermalle er best å ha?
Og med "best å ha" mener jeg:

- rensing av sanden
- rolig og ikke aggresiv (finnenapping)
- lang levetid
- passer i 90 liter's akvarie
- ikke sky
- og som passer bra med palettciklide.

OK, dette ble veldig masse tull. Men noe kan vel svares på! =)

Alle cory-arter er egentlig veldig like når det gjelder det meste. Det eneste er vel at noen er mer sky enn andre, uten at jeg klarer å liste opp hvilke. Har nok begge deler her selv, for eksempel er C140 mye mer sky enn c. paleatus.

Cory renser ikke sanda, de roter i den på jakt etter mat. Men de spiser liksom ikke avfall og dritt etter andre, om det var det du tenkte på. Men adferden med å tote i sanda har alle artene.

Alle artene har rimelig like krav til plass og vannkvalitet også (jevnt over), og i en 90 liter kan du vel ha alle typene (dog ikke samtidig :p)

Ingen cory passer sammen med palettciklider. Coryer er ekstremt fredelige fisk som suser rundt på bunn og passer sine egne saker. Problemet er at de overhodet ikke forstår begrepet "revir" og får dermed svinebank på hver eneste rundtur rundt i karet når palettene leker. Og det er stort sett hele tiden :p

Mitt råd er at du kan velge den coryen du liker best, siden de alle er så like i krav og temperament, men ikke tenk på å sette en gruppe cory sammen med et par paletter i en 90 liter. Jeg kunne ikke engang ha en liten gruppe cory i 110-liter sammen med to små apistogramma! Og apistoer er ikke så aggressive som paletter...
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap