2 pumper i et akvarium

Jeg skal bytte til et litt større akvarium,og vil ta pumpen fra det gamle(en agua el pumpe,virker litt spinkel).
Men jeg vil kjøpe en ny pumpe,og sette inn sammen med den gamle i 3 uker til den er innkjørt(også ta ut den gamle).
Kan man det,eller blir det som å starte på nytt igjen.
Det kan du gjøre.
Du kan også smitte det nye filteret med gode bakterierved å bruke filterslam fra det gamle filteret, men det er likevel lurt å la dem gå paralellt i tre uker. -Eller rett og slett flytte noe av filtermaterialet til den nye pumpa.
Pass på at filteret ikke blir stående uten sirkulasjon for lenge.
2 pumper i et akvarium
Så jeg kan ha fisk og snegle,i de 3 uker,det trenger ikke være tomt?
Ja, det kan du. Det er filteret som kjøres inn, ikke selve karet, eller selve pumpa. Men jeg ville ikke trappe opp mengden fisk for brått.
Aggi
Ja, det kan du. Det er filteret som kjøres inn, ikke selve karet, eller selve pumpa. Men jeg ville ikke trappe opp mengden fisk for brått.

Litt uenig. Filterbakteriene setter seg på allt av overflater. Så et innkjørt akvarie har større kapasitet enn enn bare filteret.
Men hvis jeg tar alt vannet fra det gamle+nyt vann(siden det er 30 liter større enn det gamle).og tar alt grusen(og jeg ikke vasker den gamle grus). og blander med nyt grus.
Da kan det vel ikke gå så galt???eller???
Når man driver med levende"ting"så kan det gå galt, man har aldri noen "fasit"på drift av akvarium.
Det er jo bare å ta noen ekstra vannskift i det nye karet,pluss to pumper så skulle vel den saken være grei.
Helle Larsen
Men hvis jeg tar alt vannet fra det gamle+nyt vann(siden det er 30 liter større enn det gamle).og tar alt grusen(og jeg ikke vasker den gamle grus). og blander med nyt grus. Da kan det vel ikke gå så galt???eller???

jeg ville ikke tatt grusen over uten å vaske den, da det er fare får å virvle opp masse gammel grums å få et kraftig nitritsjokk.
skyll grusen godt du. trenger ikke koke den. det er bare tull. men skylle den skader iallefall ikke.
kjør begge pumpene i 3 uker du. om akvariet ikke er mer en 30 liter større så burde det gå fint å overføre alt gammelt vannførst med fisk. og så etterfylle de 30 literene med nytt vann.
det hadde jeg gjort, men passet nøye med på nitrit de neste ukene. byttet eventulet 10% annen hverdag.
Jeg har bere desse 5 i 1 strips å måle vannet med,og etter å ha lest på forumet,så ser jeg at mange inne her,mener de er for dårlige(men det var det jeg ble anbefalt å kjøpe).
så hva skal jeg kjøpe til å måle vannet med???Der finnes vel mange slags...
Jeg skal en tur til dyrebutikken idag,og handle litt.....
Hva slags pumpe skal jeg kjøpe til 60 liter? han i butikken ville selge meg en agua el igjen,men jeg vet ikke rigtig....
Helle Larsen
Jeg har bere desse 5 i 1 strips å måle vannet med,og etter å ha lest på forumet,så ser jeg at mange inne her,mener de er for dårlige(men det var det jeg ble anbefalt å kjøpe). så hva skal jeg kjøpe til å måle vannet med???Der finnes vel mange slags... Jeg skal en tur til dyrebutikken idag,og handle litt..... Hva slags pumpe skal jeg kjøpe til 60 liter? han i butikken ville selge meg en agua el igjen,men jeg vet ikke rigtig....

får tak i dråpe test sett. ikke kjøp aquael! jeg har nå 3 stykk av dem.. og de skal byttes ut! selv om de er dobbelt så store en akvariene så går de tette hele tiden, filterkapasiteten er latterlig, og de bråker for mye, spesielt powerheadene. gå får Eheim eller noe . de fungerer best! og kjøp pumpe som er beregnet for større akvarier en det du har. det er du best tjent med.
Nå finnes det mange nettbutikker så utvalget av pumper er stort,vet også om en som garanterer levering inne kort tid.
Bruk 5 i 1 strips når du først har de hjemme hos deg(neste gang kan du jo kjøpe en annen type test),da får du i hvetfall en pekepinn om hvordan det står til i karet.Men bytt vann uansett vann en periode fremover.10% som foreslått over er greit
et siste spørgsmål.
Hvor lenge kan et varme element ligge uten å være i bruk. fant 2 stykker i kælderen 1 på 50w og en på 150w akva-stabil.(tror de ihvertfall er 10år).
Hvor mange watt trenger man til 60 liter?.
Fant også 2 pumper som er like gamle.
1 EHEIM i bunden står der Hz50 l\min5 typ 2008 serie98072,til den fant jeg en uåpnet pakke med 4 filter.men er den stor nok til 60 liter?? og 1 Tetratec(fulgte i sin tid med en startpakke til et 54 liter).De virket før de ble pakket vekk.tetratecen er for liten hvis jeg skulle ha det dobbelte av 60 liter.men kanskje den andre pumpe.........
Hvor lang levetid er der på pumper og varme element?
Varme kolber skal ligge i vannet minst 15 minuter før de startes. pga kalibrering. til en 60 liter holder det hlet sikkert med 50w. den på 150w blir nok alt for stor..
av de pumpene så sier det meg ikke så mye. men det står kansje hvor mange liter i timen de leverer? til et 60liters kar bør pumpen iallefall levere 150liter i timen.
varme element/varmekolber varer lenge, bare de ikke blir brukt over vann.. pumper kan bli slitt, det er en god reportasje om slitasje på pumper her.. sjekk akselen om det er mye slerk mellom impeller og aksel... er jo bare å prøve om det virker.
Der står ikke hvor mange liter.
Men jeg kjøper en ny,som er stor nok.(ikke agua el).
EHEIM pumpa fik jeg brukt i sin tid,jeg brukte den i et 70 liter,men vet ikke hvor mange liter den kan klare...
Men jeg skal teste altsammen etterpå.
Puha det er godt nok dyrt å starte opp denne hobby igjen.Men det er jo kjempe morsomt,(startet med 1 i mars 2008 og nå har jeg 6 akvarium he he).så har man litt å drive med i den kalde lange norske vinter.
hehe blir ikke mange nok.. skal ha totalt 15 kar i drift i løpet av året.. har nå 8 igang..
ja kjøpte 1 på 190 liter hjørneakvarium,og tenkte da kan jeg kvitte meg med de små kar,men det ble ikke sånn,da de fisk\reker snegle osv ikke kan gå sammen,så da må jeg jo dele det opp...he he.
men man lærer jo hele tiden av sine fejl...
Eheimen er ihvertfall bare å bruke. Sannsynligvis også den andre pumpen.

Varmekolbene kan sansynligvis brukes, men test dem først noen dager(helt neddykket) uten å risikere å koke fisk.

Dersom de ikke slår inn når temperaturen går ned, eller ikke slår ut når temperaturen blir høy, eller det kommer kondens/vann i dem - er det bare å levere dem til nermeste el-butikk for resirkulering.
Det tryggeste er å teste varmekolba i en ti-liters bøtte med vann og temp.måler,hvis en har mulighet for det
Takker for svar.
Det er bra man kan spørre inne her,da der hele tiden dukker opp nye ting man lurer på.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap