Sommerfuglciklide yngling

hei hei folkens, jeg er ny her på forumet.29 år gammel og bosatt i Haugesund området.Har hatt akvariehold som hobby i et års tid.Brukte litt tid på og sette sammen en fiskebestand jeg likte.har nå en stim kileflekkrasbora og en stim kardinaltetra som har selskap av et sommerfciklide par i et 120 liters juwel lido kar.Er veldig glad i Sommerf.C og ble veldig begeistret da jeg i våres så at de hadde lagt egg.De klekket og yngelen var frittsvømmende en ukes tid.Etter hvert fikk jeg panikk siden det forsvant litt yngel hver dag og jeg flyttet dem over i et kar for seg selv.Det tålte de ikke og døde til min store fortvilelse.Mens dette pågikk ble hannen min syk (hullsyken) og jeg måtte kjøpe en ny.Nå legger dette paret jevnlig egg men det ender alltid med at de spiser dem opp etter 1-2 dager.Dette har skjedd en tolv-femten ganger nå.Der jeg lurer på er om de vil lykkes etter hvert, eller om det er noe jeg kan gjøre for å øke mulighetene for at eggene klekker?
Enkelte oppdrettere i asia gir denne arten hormoner for at de raskere skal farge ut og bli lettere å selge når de er unge. Dette kan gjøre fisken steril. Om eggene ikke blir befruktet så er det naturlig at de spiser de opp. For å sjekke om alt er i orden på dette punktet kan du eventuelt ta ut steinen med egg og se om du får fram yngel uten foreldrenes hjelp. Da vil du oppdage om de er befruktet eller ikke og eventuelt finne forklaringen på akkurat det.

Det er dessverre heller ikke uvanlig at en del av fiskenes naturlige adferd blir utvannet når den i flere generasjoner har blitt drettet systematisk uten at foreldrene har vært inne i bildet. I naturen så vil dårlige foreldre ikke føre genene videre, men så lenge eggene fjernes og mennesket står for yngelpasset så videreføres altså disse uønskede egenskapene og man kan ende opp med fisk som ikke har nok instinkter i behold til å skjønne hva jobben deres består i.
Ok jeg takker meget for svaret, jeg skal prøve å ta ut eggene og se om de klekker i et annet kar uten foreldrene neste gang.Virker som det er gyting på gang igjen nå om et par dager igjen.

Ellers så synes jeg at den hannen jeg kjøpte inn i stedet for den andre som jeg måtte avlive vokser veldig sakte.Det virker også som innstinktene ang det med gytingen ikke er helt på plass heller som du nevner.Den forrige hannen min var liksom helt sjef og trygg på det som skulle foregå, mens han her virker som han aldri skjønner hva det går i.Er ganske frustrerende og se på
Tante Astrid
Enkelte oppdrettere i asia gir denne arten hormoner for at de raskere skal farge ut og bli lettere å selge når de er unge. Dette kan gjøre fisken steril. Om eggene ikke blir befruktet så er det naturlig at de spiser de opp. For å sjekke om alt er i orden på dette punktet kan du eventuelt ta ut steinen med egg og se om du får fram yngel uten foreldrenes hjelp. Da vil du oppdage om de er befruktet eller ikke og eventuelt finne forklaringen på akkurat det. Det er dessverre heller ikke uvanlig at en del av fiskenes naturlige adferd blir utvannet når den i flere generasjoner har blitt drettet systematisk uten at foreldrene har vært inne i bildet. I naturen så vil dårlige foreldre ikke føre genene videre, men så lenge eggene fjernes og mennesket står for yngelpasset så videreføres altså disse uønskede egenskapene og man kan ende opp med fisk som ikke har nok instinkter i behold til å skjønne hva jobben deres består i.



En ting jeg lurer på ang dette er hvordan fiskene kan oppdage at eggene ikke er blitt befruktet? og også hvis jeg tar eggene ut av karet for å se om de klekkker, vil ikke da mange av de bli soppbelagt uansett og ikke klekke pgr av det?
Re: sommerfuglciklide yngling
Hei Øssi.

Ubefruktede egg er hvite og ugjennomsiktige, normalt pleier fiskene å spise opp disse.
Hvis du tar eggene for å klekke de ut uten foreldrenes hjelp må du fjerne de ubefruktede eggene selv, med en nål e. l. ellers vil de ubefruktdede eggene mugne og dette kan spre seg til de andre eggene.

Sett en luftestein i nærheten av eggene for å simulere foreldrefiskenes vifting over eggene.

Ha ore kongler eller noen dråper anti-soppmiddel i klekkekaret, dette vil også motvirke mugning.

Eggene klekkes vanligvis etter 3 dager ved 27 grader.

Så får du et par dager hvor yngelen ligger å spreller med halen, såkalte wigglers.
Start artemia klekkingen nå med en flaske startet om morgenen og en startet om kvelden.
Da har du artemiaen klar til yngelen har brukt opp næringen i plommesekken sin. ( tar et par dager)
Med to flasker i drift har du som regel litt artemia i en flaske hvis den andre skulle misslykkes.

Lykke til med oppdrettet.

Hilsen fru Niska


jeg må bare hive meg innpå denne tråden her. Beklager. Men jeg har hatt samme problem. Eggene har "dødd" iløpet av 1-2 dager. Da dette skyldes sopp, noe jeg kunne se. (sopp spredte seg fra ubefruktede til hele reiret).

Så det jeg lurer på er hva slags anti-sopp middel er det snakk om her?
stor takk for intr tilbakemeldinger.Blir spennende og se framover hvordan det går
Tilfeldig bekjentskap
© Berit Larsen
Reklame for plussmedlemskap