- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hva er de ambefalte av å på tidene på lys?
Hva er de ambefalte av å på tidene på lys?
Postet 07.09.08 kl 23:57
Postet 08.09.08 kl 00:01
Postet 08.09.08 kl 00:05
Postet 08.09.08 kl 00:10
Endret: 08.09.08 kl 00:11
Hidefrag[QUOTE=Sterud]bare vanlig selskaps akvarie 10-12 timer.
er det av eller på tid? kan jeg like gjerne sette det til å være 12 av og 12 på?
Ja 12 timer av og 12 timer på. Jeg har en fast rutine på dette. Setter lyset på når jeg reiser på jobben og slukker det til samme tiden på kvelden. Hehe, så enkel rutine.... Lykke til med karret ditt. Hilsen Leif
Postet 08.09.08 kl 00:10
Postet 08.09.08 kl 00:13
Hidefragtakk takk.... nok et av livets små men store problemer ;) håper ikke spørsmålet var for dumt!
Her på AF er ingen spørsmål hverken for dumme eller smarte, hehe. Er egentlig utrolig hva en kan få svar på her.... Jeg som er mann og ikke kan lage kjøttkaker engang (ikke si det til noen, hehe) hadde helt sikkert fått svar på det her også om jeg var nødt til å lage det. Leif
Postet 08.09.08 kl 00:20
loffaJeg som er mann og ikke kan lage kjøttkaker engang (ikke si det til noen, hehe) hadde helt sikkert fått svar på det her også om jeg var nødt til å lage det. Leif
Ingredienser
400 g kjøttdeig
1 ½ ts salt
¼ ts pepper
¼ ts malt muskat
¼ ts malt ingefær
2 ss potetmel
1 ½ dl vann eller melk
2 ss margarin eller olje til steking
6 dl vann
1 stk. kjøttbuljongterning
Slik gjør du:
1. Det enkleste er å bruke en foodprocessor. Ha alle ingrediensene (unntatt vann og buljong) i bollen og kjør ca. 10-20 sekunder til farsen er jevn og fin. Eller lag farsen for hånd: rør saltet godt inn i kjøttdeigen. Rør inn krydder og potetmel og spe med melk eller vann, litt av gangen.
2. Form farsen til runde kaker ved hjelp av en skje, hånden din, og kaldt vann.
3. Stek kakene i middels varm panne i smør i ca. 5 minutter på hver side til de har fått en fin bruning.
4. Ha kakene over i en gryte med vann og en buljongterning og la dem trekke i ca. 10 minutter (til de er gjennomkokt), eller ha kakene rett i brun saus..
Beklager avsporingen, men nå kan i hvertfall loffa lage kjøttkaker;P
Postet 08.09.08 kl 00:48
Postet 08.09.08 kl 00:59
Sterud[QUOTE=loffa] Jeg som er mann og ikke kan lage kjøttkaker engang (ikke si det til noen, hehe) hadde helt sikkert fått svar på det her også om jeg var nødt til å lage det. Leif
Ingredienser
400 g kjøttdeig
1 ½ ts salt
¼ ts pepper
¼ ts malt muskat
¼ ts malt ingefær
2 ss potetmel
1 ½ dl vann eller melk
2 ss margarin eller olje til steking
6 dl vann
1 stk. kjøttbuljongterning
Slik gjør du:
1. Det enkleste er å bruke en foodprocessor. Ha alle ingrediensene (unntatt vann og buljong) i bollen og kjør ca. 10-20 sekunder til farsen er jevn og fin. Eller lag farsen for hånd: rør saltet godt inn i kjøttdeigen. Rør inn krydder og potetmel og spe med melk eller vann, litt av gangen.
2. Form farsen til runde kaker ved hjelp av en skje, hånden din, og kaldt vann.
3. Stek kakene i middels varm panne i smør i ca. 5 minutter på hver side til de har fått en fin bruning.
4. Ha kakene over i en gryte med vann og en buljongterning og la dem trekke i ca. 10 minutter (til de er gjennomkokt), eller ha kakene rett i brun saus..
Beklager avsporingen, men nå kan i hvertfall loffa lage kjøttkaker;P
Hahaha.... Ja som jeg sa... her får en alt, t o m kjøttkake oppskrift. Du er vel ikke trønder OG dame vel? Tusen takk sterud for den. Nå er jeg veldig glad for at kona ikke er innpå her, for da hadde jeg måtte...... neste gang vi skal ha det ;- =) Leif
Postet 08.09.08 kl 01:23
loffaHahaha.... Ja som jeg sa... her får en alt, t o m kjøttkake oppskrift. Du er vel ikke trønder OG dame vel? Tusen takk sterud for den. Nå er jeg veldig glad for at kona ikke er innpå her, for da hadde jeg måtte...... neste gang vi skal ha det ;- =) Leif
sist jeg var på dass sto jeg og tisset, så jeg må nok skuffe alle som ville ha en kjøttkakelagende dame fra trønderlag - Hardbarket Hedmarking med kokkekunskaper og stellet plassert på utsiden.. hadde jeg bare hatt en tusenlapp hadde jeg hatt de to viktigste tingene en kvinne vil ha^^,
..og forresten, ja lyset PÅ i 10-12 timer *kremt*
Postet 08.09.08 kl 01:35
Postet 08.09.08 kl 01:39
jente, men kan ikke lage kjøttkaker, kunne godt tenke meg en mann som kan det, hehe.
Nei,. tilbake til spørsmål- jeg har på lys i 12 timer også. har sånn tidsur som skrur på lyset kl 12 og av kl 23.
Men på det nye akvariet sa de at jeg kunne ha lyset på hele tiden, for varmekolben min virker ikke. Må kjøpe ny. De sa at lysrøret vil hjelpe til å holde vannet varmt. Vannet har fin temperatur, men jeg er litt redd for at fiskene skal bli forvirret når de ikke får mørke. Og jeg tenker også på dette med alger. Bør jeg ha lyset av og på likevel til jeg får skaffet varmekolbe?
Nei,. tilbake til spørsmål- jeg har på lys i 12 timer også. har sånn tidsur som skrur på lyset kl 12 og av kl 23.
Men på det nye akvariet sa de at jeg kunne ha lyset på hele tiden, for varmekolben min virker ikke. Må kjøpe ny. De sa at lysrøret vil hjelpe til å holde vannet varmt. Vannet har fin temperatur, men jeg er litt redd for at fiskene skal bli forvirret når de ikke får mørke. Og jeg tenker også på dette med alger. Bør jeg ha lyset av og på likevel til jeg får skaffet varmekolbe?
Postet 08.09.08 kl 02:05
sessanjente, men kan ikke lage kjøttkaker, kunne godt tenke meg en mann som kan det, hehe. Nei,. tilbake til spørsmål- jeg har på lys i 12 timer også. har sånn tidsur som skrur på lyset kl 12 og av kl 23. Men på det nye akvariet sa de at jeg kunne ha lyset på hele tiden, for varmekolben min virker ikke. Må kjøpe ny. De sa at lysrøret vil hjelpe til å holde vannet varmt. Vannet har fin temperatur, men jeg er litt redd for at fiskene skal bli forvirret når de ikke får mørke. Og jeg tenker også på dette med alger. Bør jeg ha lyset av og på likevel til jeg får skaffet varmekolbe?
Søren.. der strøk jeg på det grunnleggende igjen. Mann!? er ikke unge gutter på 21 som kan lage kjøttkaker bra nok?:P
Om karet ditt står på stua eller noe sånn, hvor det er relativt varmt 24/7, så ser jeg ikke at det skulle være noe i veien med å slå av lyset om natta. Temperaturen kommer sansynligvis ikke under 18-20 grader, litt avhengig av liter og temp fra før..
jeg har en 20 liter jeg ikke har varme i, på dagen når lyset er på er det 24 grader, på natta når lyset er av er det 22. og dette står på soverom hvor vinduet er oppe, og det er ikke spesielt varmt om natten lenger.. *fryse*
Postet 08.09.08 kl 02:11
Det står på stuen, og det er jo ganske varmt der egentlig, jeg liker ikke å fryse inne, hehe.
Lot lyset være av i natt, og termometeret viser ca 24 grader i vannet, det er vel ikke så ille. Så jeg venter med varmekolbe inntilvidere. i butukken her var de dyre synes jeg, over 300 kr for en varmekolbe. Tenkte å se om jeg kunne finne billigere.
Lot lyset være av i natt, og termometeret viser ca 24 grader i vannet, det er vel ikke så ille. Så jeg venter med varmekolbe inntilvidere. i butukken her var de dyre synes jeg, over 300 kr for en varmekolbe. Tenkte å se om jeg kunne finne billigere.
Postet 08.09.08 kl 13:00
Postet 08.09.08 kl 13:41
Postet 08.09.08 kl 13:51
sessanoi - det var billig!! hvor og hvordan gjør man dette - jeg har ikke bestillt på nett før.
Hvor gammel er du? Du må nok være myndig før du kan bestille.
Det er forbudt for mindreårige å handle på kreditt, fordi man ikke er strafferettslig ansvarlig for gjeld når man er under en viss alder. Og siden slike ting sendes mot faktura, altså at du gis kreditt, samt at man kredittvurderes av firmaet som selger varene, så må du altså være myndig.
Postet 08.09.08 kl 13:53
Endret: 08.09.08 kl 13:54
sessanoi - det var billig!! hvor og hvordan gjør man dette - jeg har ikke bestillt på nett før.
du får snuse litt rundt i butikkene, kan jo ende du finner noe mer fint du har bruk for^^,
Postet 08.09.08 kl 13:53
Postet 08.09.08 kl 13:54