Tolking av mine vannverdier

Gh 6
no3 mellom 10 og 25
no2 0
kh 0
ph ca 7,2

Dette er verdiene jeg fikk i det nye akvariumet da jeg målte nettopp - ( med strips)

GH mellom 6 og 10
no3 ca 25
no2 0
kh ca 0
ph ca 6,8

Dette er verdiene i det gamle akvariumet.

Er dette bra eller dårlig og bør noe fikses på?
Ser helt greit ut, men hardhet og pH må tilpasses hvilke fisker du har, og det sa du ikke noe om så det er vanskelig å kommentere på. Men ammoniakk, nitritt og nitrat er hvertfall helt fine.
Nå er dette strips, som er noe upålitelige, så her er det forbehold om feil i måling.

GH: om dette er bra eller dårlig kommer an på fiskene du har. Profilen til hver art vil si hva slags GH de liker.

NO3: 25 er noe høyt, men ikke kritisk (med mindre du har fisk som er ekstra følsomme for nitrat, eller reker). Overskudd av nitrat fjernes ved vannbytter. Hvor ofte du må bytte vann tilpasses. Om du får 25+ i NO3 før det har gått en uke, kanskje du heller bør bytte vann hver 5. dag for eksempel. Mellom 10 og 15 er greie verdier for de fleste fisk - og reker.

NO2: bra. denne må alltid ligge på 0

KH: ikke så bra. En KH på 0 kan forårsake plutselige endringer i PH, noe fisk ikke er så veldig glad i. Denne bør vel ligge på 2-3 for å være sikker i forhold til endringer. Natron øker KH (men da øker også PH, siden KH og PH henger sammen)

PH: hva som er bra her avhenger igjen av hva slags fisk du har. Igjen er profilen til hver art et bra sted å begynne.
Lurer da litt på mine vannverdier også så håper det ikke gjør noe om jeg slenger inn ett spørsmål her også, det gjelder måling av GK, da denne dråpetesten fra tetra er gul så blir akvarievannet også gult(i test røret) men den blir gul ørelite gult på første dråpe, så lurte på om jeg da har GK på 1?

Bare tenker på GH så blir den først rødaktig før den blir grønn igjen. blir det etter 2-3 dråper så da har jeg forstått at jeg har 2.5 i GH
GK er ikke en vannverdi jeg kjenner igjen sånn med det samme... er du sikker på at du ikke mener KH?
mona o
GK er ikke en vannverdi jeg kjenner igjen sånn med det samme... er du sikker på at du ikke mener KH?

stemmer nok heller det du

KH
Now we're talking

Joda, det er mulig du bare har kh på 1.
Jeg har vel mellom 1 og 2 i kranvannet her også. Det er ikke uvanlig i norske vannkraner.

Jeg gjør ingenting med den verdien, jeg vil ikke øke kh for da øker man jo samtidig ph. Og jeg vil ha ph under 7
Men det er riktig som Elin sier, man bør holde øye med ph i et akvarium med lav kh fordi kh er det som "stabiliserer" og holder ph oppe, kan man si. Og når man da tenker på at plantene faktisk forbruker litt av kh'en i vannet også, vil man kunne oppleve at kh synker og at ph da raser i fritt fall.
Fisk er lite glade i plutselige ph-senkninger, det kan sende dem rett i sjokk og de kan i verste fall dø av det. Et typisk tegn på ph dropp er litt bleke og tafatte fisker, og at de henger i overflaten og gisper.

Når det er sagt, så har jeg hatt dette kranvannet i flere år, og jeg har aldri opplevd fiskedød forårsaket av brå ph-dropp e.l. Men bare vær flink og test vannet jevnlig, så lærer du etterhvert hvordan kjemien fungerer og reagerer i akvariet ditt

Pass på å bytte vann hver uke, mellom 25-30 prosent er passe.
Jeg har jo ifølge mine strips en Gk på 0, og Ph rett rundt 7.

Ser at mange fisker liker en ph som er høyere, bla platyer som jeg har lyst på. Mens kardinalene helst vil ha mellom 4 og 6.

Bør jeg la PH være som den er ?

Platy vil også ha myyye høyere GK enn mine andre fisker.

Jeg har jo før hatt fisker sammen uten å være klar over dette med Gk PH osv osv osv.

Er 0 GK ok?
Som nevnt ovenfor er det ingenting som heter GK...

Er det KH du også mener?
Strips er ubrukelig. Du må bruke dråpe-tester.
Jeg tror det er litt begrepsforvirring her. GK er det ikke noe som heter.
Snakker du om GH eller KH?
Hehehe huffameg, jeg leste innlegget over, og så fikk jeg det plutselig for meg at det het GK.

PH og KH altså.

ja, jeg mener KH *rødme*
KH på 0 vil nok i seg selv, ikke skade fiskene dine. Men det kan som tidligere nevnt gjøre PH`en din ustabil, og det er ikke så bra. Personlig justerer jeg aldri KH da jeg jeg ikke ønsker PH over 7 i mine kar, men det er mange som mener at dette bør gjøres for å holde PH stabil.
ok, da tror jeg at jeg lar det være som det er, og så får jeg heller måle PH gjevnlig.

Tenkte jeg skulle kjøpe PH, KH, nitrat og nitrit test. Må sjekke priser rundt om, foreløpig får stripsene gjøre jobben.
sessan
ok, da tror jeg at jeg lar det være som det er, og så får jeg heller måle PH gjevnlig. Tenkte jeg skulle kjøpe PH, KH, nitrat og nitrit test. Må sjekke priser rundt om, foreløpig får stripsene gjøre jobben.

Ikke for å være vanskelig... men stripsene gjør ikke jobben. Hvis det er pris som er problemet, bør du prioritere PH og nitritt-test. Det er selvsagt billigere på nett enn i butikk
Da blir det PH og nitrit test

Er det fremdeles slike dråper som tilsettes vann i en liten sylinder? Kjøpte noe slikt for mange mange år siden så det er nok gått ut på dato.
sessan
Er det fremdeles slike dråper som tilsettes vann i en liten sylinder? Kjøpte noe slikt for mange mange år siden så det er nok gått ut på dato.

Stemmer det Dine gamle tester har nok gått ut på dato. Men vi snakker under 200 kr (tilsammen for PH og No2) for tester som vil vare ganske lenge, uansett om du kjøper på nett eller butikk
Jeg har brukt stripsene fra JBL en stund og sammenlignet med dråpetest for verdiene NO3, NO2, GH, KH, og PH. Må si jeg er positivt overrasket over hvor nøyaktig stripsene faktisk er. PH er vel den eneste som ikke gir en klar indikasjon så her bruker jeg en elektronisk pH-"penn".
Ser det er en del som ikke stoler på stripsene, jeg personlig vil ikke ha noen betenkeligheter med å bruke stripsene fra JBL som referanse på verdiene i karet mitt.

(legger til her at jeg kun holder Malawiciclider og tester på verdiene som skal være i et Malawikar. Vet ikke om stripsene er mere unøyaktige når du tester
i et f.eks amasonaskar som har helt andre verdier).

Mvh. bjolle
har denne Tetra Test Laborett jeg kjøpte hos webzoo i forrige uke. men jeg ser også at det står at man kan måle CO2, så lurte bare på om noen hadde vært borti dette settet og kunne forklart meg?

har ikke satt meg skikkelig inn i settet da jeg er litt rusten på tysk, nederlansk å italiensk
Hvilken test lurer du på? Kun CO2?
iDuddits.
har denne [URLBLOCK1] jeg kjøpte hos webzoo i forrige uke. men jeg ser også at det står at man kan måle CO2, så lurte bare på om noen hadde vært borti dette settet og kunne forklart meg? har ikke satt meg skikkelig inn i settet da jeg er litt rusten på tysk, nederlansk å italiensk:)

Det er ikke så viktig med Co2 målinger, så lenge man ikke driver med tilsetninger av CO2-gass. Dette er en form for test som er mest for planteakvarister som har akvarier der plantene er i flertall og fokus fremfor fiskene. Co2 tilsettes da for plantenes del, men må gis i kontrollerte former fordi for mye virker kvelende på fiskene. Dette er et eksempel på et planteakvarium.

I et normalt akvarium er Co2 verdien ingenting du trenger å bry deg om. De fleste av oss tester det aldri.
Du kan jo prøve å selge testen istedenfor å sitte på den til den går ut på dato
Tilfeldig bekjentskap
© Ann Kristin H
Reklame for plussmedlemskap