Vannbytte hver uke??

Jeg ser her at det anbefaler vannbytte hver uke, men jeg har nå latt vannet stå flere uker jeg uten å gjøre noe med det, uten å merke noe på fisker og planter.

Jeg har nemlig forstått det slik at man skal gjøre minst mulig i akvariet for å ikke forstyrre fiskene unødvendig. Forstyrrelser kan gi stressa fisk, og stressa fisk kan bli syk.

Når jeg renser i akvariet så tørker jeg først av alger på rutene - så tar jeg opp steiner, og vasker de rene - deretter slamsuger jeg, og tømmer ut ca 2-3 bøtter med drittvann og tilsetter rent vann. Legger steinene på plasse - og så lar jeg akvariet stå i fred til neste gang, og det er når det begynner å bli alger på ruten igjen

Når dere bytter vann hver uke, slamsuger dere da? Og stresser det ikke fiskene?
Hvis dine fisker blir veldig stresset kan en god pumpe hjelpe mye. Men vanligvis skulle ikke det stresse fiskene så mye. Det for du vurdere selv.
Hehe jeg har ikke spurt dem, men kan ikke forstå annet enn at de blir det når jeg roter rundt nedi der med slamsugeren
Skulle du ha tatt ut steiner hver uke, så er det klart at det vil stresse fiskene noe. Et vannbytte stresser imidlertid ikke fiskene nevneverdig.
Bare tenk på at veldig mange arter fisk leker dagen etter vannbytte. Det hadde den neppe gjort om et vannbytte oppleves stressende. Nei - jeg tror at rent, friskt vann føles deilig for en akvariefisk!

En slange i hjørnet som tapper ut vann via hevert effekten er ikke akkurat noen stor inngripen i akvariet. Det burde vel strengt tatt ikke være nødvendig å vaske steinene (regner med at du kun bruker varmt vann og ikke såpe eller noe som har vært i kontakt med såpe).

Personlig synes jeg at fisk bør få rent vann oftere enn det du skisserer her. De går jo på do i det samme vannet de svømmer og spiser i (æsj egentlig), og i naturen ville de jo stadig ha fått tilførsel av nytt vann.

En annen ting er opphopning av nitrat i vannet, noe som øker algevekst.

Det er nok riktig at man ikke bør ominnrede karet, og fiske opp fisk hver uke, men et 20-30% vannbytte med slange uten å gjøre stort mer synes jeg er riktig.

Jeg "slamsuger" hver uke, i den betydning at når jeg først tapper vann ut via slangen holder jeg den nære bunn og suger opp evt løst som ligger og "slenger". Jeg slamsuger aldri i den forstand at jeg tømmer karet for innredning for å komme til overalt.
Jeg slamsuger hver uke, fjerner alger og tilsetter plantenæring og jern. Har aldri hatt noe problemer med nitrit, men da jeg var på ferie i 3 uker og kom hjem igjen, var vannet veldig gult. Da tok jeg og søskenbarnet mitt en storrengjøring i akvariet, og det ble så fint så.
Malawiene mine blir alt annet en stresset når jeg skraper alger fra ruta. Da er de på hugget rundt hånda mi og slafser i seg "algepølser" etterhver som det løsner.
Aldri skjønt hvorfor folk fjerner alger fra steiner, synes alger gir et mere naturlig utseende.

Ukentlige vannbytter stresser ikke fisken. Men når du ukentlig omrokkerer på deres territorier, da blir det noe annet.
Ok, da kan jeg uten problemer bytte litt vann hver uke. Jeg har pleid å øse ut vannet , og da blir det nok mer stress enn om jeg suger det opp med heverten. Men når jeg fyller oppi så tømmer jeg sakte fra bøtte.

jeg vasker steinene når det kommer alger på, fordi jeg har runne pene steiner som jeg har plukket selv, og de er penest når fargen synes

Når jeg slamsuger i bunnen, stapper jeg slamsugeren helt nedi grusen, og slipper den sakte opp mens jeg beveger på den slik at grusen faller ned igjen og grumset suges opp. Gjør dette rundt om kring i hele akvariet. Det er mye boss i hjørnet hvor jeg mater, og rundt plantene har jeg merket.
Det er nok greit å slamsuge litt om det trengs, men kanskje ikke hver uke, selv har jeg sand og på sanda legger grumset seg oppå og bllir lettere å fjerne enn med grus.
Men jeg har nesten helt sluttet og slamsuge og bytter bare vann. Siden det ene karret mitt står så høyt oppe kan jeg bruke heverteffekten i en hageslange jeg har koblet til springen.
Fyller slangen full av vann med springen, når jeg kobler den av tuten, slår heverteffekten til og vannet blir sugd ut av akvariet. For at ikke fisk skal bli med ut har jeg en liten svambit foran den biten som suger vann ut av akvariet.
Å leve i vann som inneholder skadelige stoffer stresser/skader også fisker, og de kan bli syke. Det er derfor vannbytter er viktige. Rester av mat og avføring fra fisker blir i filteret brutt ned, først til nitritt og deretter til nitrat. Nitrat i store mengder er skadelig for fisker. Noe nitrat vil bli brukt av plantene i akvariet, men ikke alt. Ved å gjøre vannbytter, fjerner man mye av nitratet (og også andre skadelige stoffer som måtte hope seg opp i vannet). Det er ikke slik at man skal være helt uten nitrat i vannet (at man har nitrat i vannet, betyr at filteret fungerer som det skal), men man skal ha minst mulig av det.

Hvor ofte man bør bytte vann, og hvor mye man bør bytte, kommer an på størrelsen på akvariet, hvor mye fisk man har og hva slags fisk man har. Men som en tommelfingerregel så bør man bøtte 30 % vann i uka. Det burde ikke stresse fiskene for mye. Men, hvis man går over og flytter på ting og vasker mye annet, vil det selvsagt bli stressende for fiskene. I kar der jeg må skifte vann flere ganger i uken, slamsuger jeg ikke hver gang. Jeg bare tapper ut og inn vann, og det er minst mulig stress for fiskene. Det viktige i slike tilfeller er å ha ganske like forhold mellom vannet som er i akvariet, og det du tapper i. Ofte endringer i vannverdier kan også være stressende for fiskene.
Er det lurt å bytte vann også i et nyoppstartet akvarium? Eller roter man med balansen som skal prøve å etablere seg oppi der? Dumt formulert, men håper der forstår hva jeg mener
Plussmedlem
Mens akvariet blir "innkjørt" så bytter man ikke vann.
Da bør det jo heller ikke være fisk i karet.
Hei sessan.

Du har alt fått mange kloke svar her. Men jeg hiver meg med i din tråd likevel.

Jeg bytter 20 - 30 % av vannet hver uke.
Om det er helt nødvendig? Nei, helt sikkert ikke, bedømt utifra hvordan vannet og mengden "skitt" som kommer ved vannbytte ser ut, kunne jeg sikkert byttet vann sjeldnere.
Men jeg velger likevel å gjøre dette.

Hvorfor? Jeg mener å "lese "ut av fiskenes adferd at de setter pris på nytt friskt vann. Jeg har aldri algeproblemer. (Nå snakker jeg om problemer, for at der er litt alger på planter og steiner er i mine øyne naturlig og litt sjarmerende)
Akvariet er stuas blikkfang, og det er så flott både fysisk og psykisk å se at det er "velstelt".
Fiskene er jeg rett og slett glad i, og jeg ønsker å legge det best mulig til rette for at de skal ha det bra. Friskt vann kan uannsett ikke skade.
Jeg føler at jeg forebygger problemer ved å bytte vann en gang i uka.

Om fiskene mine blir stresset ved vannbytte? Stort sett ikke. Noen er så nyskjerrige at det nesten er litt plagsomt.
Om jeg har hatt uhell med fisk og slamsuger? Ja et par dessverre. Men det har skyltes min uoppmerksomhet.

Jeg har et akvarie på 720 liter. På jobb har jeg et på 63 liter.
Jeg merker stor forskjell på disse to. Det minste har mer synlig behov for hyppige vannbytter.
Generellt har jo også belastningen man gir akvariet (mengde og type fisk) stor betydning for hvor mye avfallstoffer man får.

En mann her fra bygda lo av meg på grunn av mine ukentlige vannbytter. Han byttet bare en sjelden gang - når det ble skikkelig møkkete. Vel. Jeg stod på mitt.
En dag kom han og spurte om jeg hadde et tomt akvarie stående. Han måtte bare gjøre rent akvariet nå, det var så møkkete at han ikke klarte se fiskene nesten. (hans kar var på ca 100 liter) Og det døde støtt fisker hos han.
Jeg beklaget at nei det hadde jeg ikke. Jeg spurte om det hadde skjedd noe spesiellt siden han hadde fått slikt voldsomt med alger. Og siden han skulle tømme og rengjøre hele karet sitt! Noe jeg aldri har gjort.
Nei..... men det var så lenge siden han byttet vann nå. Nå måtte det gjøres. Det ble en lang samtale om vannbytter. Nå endelig ville han lytte på hva jeg hadde å si om emnet. Det ble slutt på latteren. Og det ble slutt på alle problemene han hadde hatt når han fulgte mine råd om "føre var".
Ukentlige jevnlige vannbytter var mindre arbeide og skapte mindre frustrasjoner i lengden likevel. "Skippertak" lønner seg sjelden.

Nei nei, jeg tror ikke du er like sløv som denne mannen var sessan. Jeg bare kommer på denne mannens problemer når det er snakk om ukentlige vannbytter - eller ikke.

mvh
Har jo noen karr i drift nå, og det med vannbytter kommer helt ann på hvilken fiske typer du skal ha.
På 660 l min så bytter jeg 10% daglig, pga diskuser er "kjent"for å være litt kresen på vannet.
Det er sikkert helt "hinsidig"for mange, men for meg så er det en selvfølge.
Men jeg bytter absolutt minimum 30% på alle andre karr i uken, selv om det sikkert er altfor"mye"etter noens mening.
Jeg mener vi akvarister er forpliktet til å sørge for perfekte forhold til fiskene våres.
Tenk deg selv vis du skulle levd i et hus som var relativt røyk fult, du hadde overlevd, men tviler på at du hadde synes det var "deillig".
Men må også si at jeg aldri slamsuger et karr, har ihvertfall ikke gjordt det siden jeg igjen startet opp med akvarium for 3-4 år siden.
Setter man sammen bestanden i karret rett, og har bra nok pumper ja da er slaming unødvendig(min mening og erfaring da).
Har faktisk heller aldri hatt noe alge problem, eller dvs har altfor lite alger, har de siste årene prøvd åfå alger til å legge seg på steiner og røtter(spesielt i diskus karret), men får det faktisk ikke til.
Siste forsøket var for en mnd siden, da satt jeg inn 2x30 watt lys til, men fortsatt ingen alger.
Vis algene overtar et karr, så er det et tegn på at et eller annet er i ubalanse i økosystemet.
takk alle sammen for gode svar

Jeg har heldigvis aldri opplevd skitten vann selv om jeg ikke har byttet - men fra og med nå skal det byttes hver uke.

Men jeg venter med det nye akvariet slik som det ble foreslått.
sessan
takk alle sammen for gode svar :-) Jeg har heldigvis aldri opplevd skitten vann selv om jeg ikke har byttet - men fra og med nå skal det byttes hver uke. Men jeg venter med det nye akvariet slik som det ble foreslått.

Greia er ikke at vannet blir skittent, men at det blir giftig. Vannet kan være aldri så blankt og flott, og alikevel en giftbombe
Når man er nødt til å fjerne alger hver uke, er det uansett et tegn på at noe er galt.
Inaktiv bruker
i min 375 liter har jeg malawi, sjekk profilen min
der er det vannbytte hver uke, 100-130 liter hver uke, å DET blir det lek ut av så et vannbytte stresser ikke fisk å alger på steiner gjør det naturlig å fint, så ikke skrubb dem altfor ofte
Jeg vasker ikke steinene ofte, kanskje en gang i månden eller så, når de er blitt stygge
sessan
Jeg vasker ikke steinene ofte, kanskje en gang i månden eller så, når de er blitt stygge :-)

Og det er altfor ofte, får man alger som skjemmer karret iløpet av en mnd så er det et tegn på at økosystemet ikke er i "orden", dvs karret er ikke i balanse.
Har selv endel karr som jeg ikke får annet enn grønnalger i(på front"glasset og ikke noe mere.
Slik er det med systemer som er i balanse(min mening og erfaring da).
har i det gamle akvariet vært litt plaget med brunt belegg på steinene. Det er dette belegget jeg vil ha vekk. Det kan hende det er fordi jeg har latt vannet stå for lenge. Noen nevnte at det kunne ha med lysrøret også. Men jeg har ikke fått skiftet lysrør enda. jeg har nok latt det skure litt for lenge i det gamle akvariet, for det meste av fisk forsvant i løpet a sommeren. Men nå har jeg tatt fatt på opprydding, og kjøpt nye fisker. Det lyser opp med litt lys og liv nå når høsten kommer med mørke kvelder og surt vær

I det nye merker jeg ennå ikke noe til alger, men det har bare stått litt over en uke.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap