Dumme meg vasket akvariet med såpe

hei til mitt forsvar så er det ingen fisk i akvariet bare så det er klart.

vasket akvariet med såpe for det var klin umulig å få vekk vannlinjer etter att dem jeg kjøpte det av tydeligvis har latt vannet bare fordampe oppi der.

akvariet er ett 63 liter akvastabil

vasket med sanitær rent for sikkerhetskyld ja da jeg var så dum. fikk beskjed av en akvarie forhandler att hvis jeg skylte godt og vasket med klorin etterpå og lot det stå og lufte seg en stund etterpå skulle dette gå bra.

dette er gjort GRUNDIG og fylt opp med vann og grus\sand nå etter ca en uke er dett ett hvitt belegg på insiden av glasset noen som har vært borti dette?

belegget går lett av hvis jeg tar på det men jeg vill nødig ha dette i filterene tilfelle det er såpe rester kan ikke skjønne det i grunn etter så grundig skylling

hvis noen vet hva dette bellegget er så skyt vill nødig ta en runde til med spyling og skrubbing har vannmåler hehe

på forhånd takk.
Plussmedlem
Jan-Tore Olafsen
belegget går lett av hvis jeg tar på det men jeg vill nødig ha dette i filterene...

Betyr dette at du ikke har kjørt igang filteret?
Hvis du ikke har sirkulasjon i karet så kan kanskje dette bare være rester av møkk/grums fra grusen/sanda som har lagt seg som et belegg på glasset?

Rart hvis det er såpe (Sanitærrent) igjen i dette karet da du har rengjort det så grundig med klor og mye vann.
Hvis du ikke har kjørt igang filtrene så er dette bakteriebelegg. Forsøk å fjern så mye som mulig med hendene, eller allerhelst filtervatt og ta et lite vannbytte og kjør i gang filterpumpa! Stillestående vann er en skikkelig bakterie bombe, og ikke av den snille sorten som vi skal ha i akvariet.
Merkelig at du ble tipset om klor. Det nøytraliserer ikke såpe i det hele tatt.
Håper du skyllte ekstremt godt etter klorbehandlinga.

Pumpa i gang fra 1 sekund
hehe pumpa står og går den den har gått siden jeg fylte vann i jeg har 2 andre akvarier men ingen av de har fått belegg på glasset bare det jeg vasket med såpe derfor jeg lurer på å kaste hele akvariet egentlig men jeg trenger det som yngle\karantene kar
Ikke kast akvariet, det er fullt mulig at det er bakteriebelegg som vil forsvinne etter hvert=) La bare akvariet gå i et par uker til, du, det er ihvertfall ikke kloren som gjør det. Har selv renset filter i klor, og det skjedde ingenting, jeg bare venta ekstra lenge med å ha oppi fisk=)

Men siden de andre karene du vasket i såpe ikke har hvitt belegg er det sikkert ikke såpa heller. Kan du ikke fortelle alt hva du har i karet av dekorasjoner og midler, og om noe er brukt (grus, filter etc) Har du noen dekorasjoner som ikke er beregnet på akvarier?
Du må jo ikke kaste akvariet!

Kan du ikke bare forsøke å løsne det du klarer av belegget og ta et realt vannbytte? Jeg tror ikke det er såperester hvis du skylte det så godt som du sier.
Vis du lufter det med en luftestein og filtrerer over aktivt kull skal det nok gå vekk. Det er mangen som gjør dette.
Jeg tipper at det er et belegg av bakterier som lever (eller har levd) av såperester.

Du kan f.eks. prøve å hive noen snegler nedi, og se hvordan de klarer seg. Hvis de trives, vil de nok bidra til å rense opp i belegget også.
Belegg
fikk jeg også i akvariet mitt men det kom av pumpa. Var det ei ny pumpe eller den ikke har vært i bruk på ei stund?? jeg fjærna alt vanne og vaska akvarie med rent vann så begynnte jeg på nytt igjen da ble d bedre,,
tusen takk for forslag alle sammen jeg tok og skylte det en gang til i dag og bytta filter medie i pumpene og skylte grusen grundig i dag. for se åssen det går

det er en liten grønn plante oppi der og grusen er en blanding av biltema sand og engelsk elvegrus noe annet er det ikke oppi der nå.

i vannet er det ingen ting annet en plantenæring.

takk igjen alle sammen
Maretard
Men siden de andre karene du vasket i såpe ikke har hvitt belegg er det sikkert ikke såpa heller. Kan du ikke fortelle alt hva du har i karet av dekorasjoner og midler, og om noe er brukt (grus, filter etc) Har du noen dekorasjoner som ikke er beregnet på akvarier?

de 2 andre har aldri sett såpe og ikke skal dem det heller hehe

bare grus og en plante oppi der
Da får du ha riktig lykke til!
Jan-Tore Olafsen
[QUOTE=Maretard] Men siden de andre karene du vasket i såpe ikke har hvitt belegg er det sikkert ikke såpa heller. Kan du ikke fortelle alt hva du har i karet av dekorasjoner og midler, og om noe er brukt (grus, filter etc) Har du noen dekorasjoner som ikke er beregnet på akvarier?

de 2 andre har aldri sett såpe og ikke skal dem det heller hehe

bare grus og en plante oppi der

Da tipper jeg det er såpa, jeg ville tatt ut grusen og skylt den på nytt, latt filteret gå i en bøtte rent vann og skylt akvariet nok en gang. Er det såpa har den nok spredd seg.
Maretard
Da tipper jeg det er såpa, jeg ville tatt ut grusen og skylt den på nytt, latt filteret gå i en bøtte rent vann og skylt akvariet nok en gang. Er det såpa har den nok spredd seg.

Han har jo nettopp fortalt at han har gjort dette.
2nelise
[QUOTE=Maretard] Da tipper jeg det er såpa, jeg ville tatt ut grusen og skylt den på nytt, latt filteret gå i en bøtte rent vann og skylt akvariet nok en gang. Er det såpa har den nok spredd seg.

Han har jo nettopp fortalt at han har gjort dette.

Jepp, så ikke det før nå, sorry=)
er ikke kommet tilbake enda så jeg krysser fingrene her hehe takk for forslag morro og stille spm på et forum og få konstruktive svar for en gang skyld!!!!!
Tilfeldig bekjentskap
© Nicolai Draugsvoll
Reklame for plussmedlemskap