Når man skal bytte vann?

Hvordan gjør dere det? Bruker dere en bøtte og bytter vann eller gjør noen det på andre måter? Jeg er helt i startfasen...
Iløpet av de 4 første ukene av oppstartfasen skifte jeg ikke vann.
Etter dette skifter jeg vann(I mindre kar) ca en gang i uka, 30-40% av gangen. Jeg har en bøtte som KUN brukes til vannbytter i karene mine(ingenting annet! Dette for å unngå å få forskj. såper og vaskemideler i akvariene, dette er som oftest veldig dødelig for fiskene) Bruker enten hevert eller et slags litersmål.
Når jeg fyller på tar jeg vann rett fra springen(litt lunka) og har det rett i karet.. Andre velger å mellomlagre vannet natta over.. Altså at de fyller f.eks plastdunker med så mye vann som de trenger, lagrer dette natta over og går da igang med skifting av vann.

Jeg vasker Aldri filteret, sanda, røtter, sten. Filteret tas kanskje opp til to ganger i året, men kun når jeg ser at det går tregere(mindre gjennomstrømming), event. for å bytte noe filtermedie.

Håper dette svarer dine spørsmål, ellers får du bare komme med mer
Hevert og hageslange
Jeg bruker hevert til å tappe ned karet, legger slangen ut vinduet å lar det gå rett ut.Har du ikke denne muligheten er det jo bare å fylle bøtter og spann,og tømme det i dass.Når jeg fyller opp igjen bruker jeg hageslangen på kjøkkenkrana,det finns overganger som går mellom kran og slange.Hilsen Færskingen.
Dette med å ikke bytte vann i nyoppstartet kar, gjelder dette også om det er fisker i det?

Jeg har pleid å bruke hevert, og bøtter. Tømmer i do. Og fyller lunka vann fra springen i med bøtte
Okei men hender det at noe fisk følger med når man tar ut?
sessan
Dette med å ikke bytte vann i nyoppstartet kar, gjelder dette også om det er fisker i det? Jeg har pleid å bruke hevert, og bøtter. Tømmer i do. Og fyller lunka vann fra springen i med bøtte

Om man har nyoppstartet kar som er under 4-6 uker gammelt og man har fisk i karet, så må man bytte vann. For faren for høye nitrit(NO2) verdier er meget høy, siden filteret ikke har fått kjørt seg inn.
Det er grunnen til at jeg venter 6 uker med å sette fisk inn i nyoppstartet kar, om jeg ikke har et innkjørt filter jeg kan sette rett inn da.
Hurdalen
Okei men hender det at noe fisk følger med når man tar ut?

Stort sett så vil ikke fisk kunne følge ut med slamsugeren da de fleste leverandører av disse har satt en liten rist inne i klokka. Men har man små yngel så kan dette skje.
beste investeringen har har gjort et å kjøpe en hageslange og en nylonstrømpe
jeg har ikke mulighet for å helle vannet ut av vindu, men har en lang nok slange til at den når frem til dusjen.
og selv om det tar lang tid pga lengden på slangen (blir ikke så mye trykk) så er dette tid jeg kan bruke på helt andre ting.
og når det skal vann tilbake på er det bare å skru på dusjen
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap