Konsekvens av for lite lys?

Jeg nekter å ha timer på lyset i akvariet (den forrige timeren jeg hadde begynte å brenne derfor er dette noe som ikke kommer i mitt hus) og derfor får fiskene antagelig litt i minste laget med lys. Lyset blir tent ca kl 17 hver ukedag og slukket mellom 22.30-23.00. Dette er i underkant av det som er anbefalt. Hvilke konsekvenser har dette for akvariet? Bør jeg gi de mer lys i helgene for å ta igjen det tapte i ukedagene?
Jeg ville nok hatt 11-12 timers lys i helgene, ja, men ikke mer enn det. Det er "full dag", og mer enn det er unødvendig.

Litt på siden av det du spør om kanskje, men jeg ble veldig interessert i å høre mer om den timeren du nevner som begynte å brenne! Husker du hvor du kjøpte den og evt merke? Kjøpt på Clas Ohlson eller noe?
Så lenge fiskene ikke står i et helt mørkt rom ellers så bør det vel ikke være noe problem at du stenger av lyset over dem nei.
Det går bare utover planteveksten. Fiskene er stort sett lite avhengig av full akvariebelysning. En fordel er jo at du begrenser algeveksten noe kraftig. Anbefalt lyslengde er vel 10-12 timer. Sikkert andre som har andre oppfatninger, men fisken tar ikke skade av 7 timer belysning daglig. I helgene
og når du ellers er hjemme kan jo lyset stå på fra 10-22.
Jon
mona o
Jeg ville nok hatt 11-12 timers lys i helgene, ja, men ikke mer enn det. Det er "full dag", og mer enn det er unødvendig. Litt på siden av det du spør om kanskje, men jeg ble veldig interessert i å høre mer om den timeren du nevner som begynte å brenne! Husker du hvor du kjøpte den og evt merke? Kjøpt på Clas Ohlson eller noe?

Det husker jeg ikke, da det er gubben som har ansvaret for slikt utstyr her. Men det forbauser meg ikke om det er Clas Ohlsonustyr (gubben er flittig kunde der også). Episoden satte i allefall en skrekk i oss begge to. Heldigvis var vi hjemme og fikk dratt ut kontaktene før det tok ordentlig fyr. Hadde vi vært borte hadde nok huset brent ned. Jeg vil ikke få sove om natta hvis jeg vet at jeg har noe sånnt stående i en stikkontakt.
Takk for svar. Jeg tillater meg å spørre litt mer Kunne du spørre mannen din om han husker hvor han kjøpte den?
Jeg har nemlig to Clas Ohlson timere som jeg har vurdert å ta i bruk, men etter denne historien din tviler jeg på at jeg tør dersom de er kjøpt der, de også!
Hvis det er noe jeg er redd for, er det brann.... grøss og gru.
mona o
Takk for svar. Jeg tillater meg å spørre litt mer :-) Kunne du spørre mannen din om han husker hvor han kjøpte den? Jeg har nemlig to Clas Ohlson timere som jeg har vurdert å ta i bruk, men etter denne historien din tviler jeg på at jeg tør dersom de er kjøpt der, de også! :( Hvis det er noe jeg er redd for, er det brann.... grøss og gru.

Han husket det ikke, beklager. Det er ganske mange år siden nå og han er av typen som handler slike ting over alt når han finner det for godt.
Hadde dagens timere fra chlas olsson vært brannfeller, så hadde dem nok vært trekt fra markedet.
akvafil
Hadde dagens timere fra chlas olsson vært brannfeller, så hadde dem nok vært trekt fra markedet.

I utgangspunktet ja, men man kan aldri garantere seg mot produksjonsfeil på en av de. Og jeg tar ikke sjansen på at den ene det er feil på kommer i mitt hus igjen.
Produksjonsfeil kan man finne på det meste av teknisk utstyr.
Clas Ohlson, Elkjøp osv.
Tror ikke tidsbrytere og koblingsur er blant det farligste utstyret vi bruker. Synd hvis man skal gå rundt å være redd for alt som kan gå galt.

Til sammenligning så brenner ca. 1500 TV'er hvert år.
Hvor mange av dere lar TV'n stå på standby når dere går til køys om kvelden?
Ganske mange, antar jeg. Spesielt nå med alle flatskjermene som ikke har skikkelig av/på bryter i det hele tatt.
Dårlig kontakt + overlast blir det ofte brann ut av.
Bare sånn til informasjon til dere som har over 20års elektriske kontakter/utstyr. Produsenten (Elko) anbefaler at de byttes etter 20 år for bl.a. å forhindre dette med brann.
Timer
Denne bruker jeg fra Clas Ohlson
Eneste bakgrunn er at den sakner seg en 1/2 timer pr mnd!!
Kommer i 2-pack....
Jeg kjøpte de den litt dyrere varianten fra clas ohlson, de er rimelig nøyaktige og enkle å bruke. har ikke begynt å brenne ennå.. men samtlige vannkokere vi har hatt i huset de siste 6-7 årene har endt opp med å smelte eller brenne.. så nå blir de kobla ut hver gang man er ferdig med bruk
Kjetilv
.. så nå blir de kobla ut hver gang man er ferdig med bruk

Fornuftig
Alt elektrisk utstyr man ikke bruker bør man skru helt av/koble ut.
Skal man gå rundt å være hysterisk for alt som kan ta fyr kan du hive ut TVn (gammel type med bilderør), flatskjermen (kanskje ikke jordet godt nok?), elektriske oljeovner, sparepærer, adaptere til alskens utstyr, stekeovner og kokeplater. Mine besteforeldre er av denne typen, hiver ut alt som kan være "farlig".
Tror nok jeg beholder mine timere fortsatt. Slik hysteri er på linje med de som tror jorden fordamper når LHC settes i gang.
Wikdahl
Slik hysteri er på linje med de som tror jorden fordamper når LHC settes i gang.

Den ble vel startet så vidt i går. Vi er fremdeles her
Den beste timeren som selges på CO er av merket UPM. Disse koster 59.- pr st. De er atskillig lettere å bruke enn endel andre elektroniske timere og det er aldri(hvis man kan si aldri?) feil på dem.

Dette er herligheten.. Den har varenr 32-8618.
[External Image]
Wikdahl
Skal man gå rundt å være hysterisk for alt som kan ta fyr kan du hive ut TVn (gammel type med bilderør), flatskjermen (kanskje ikke jordet godt nok?), elektriske oljeovner, sparepærer, adaptere til alskens utstyr, stekeovner og kokeplater. Mine besteforeldre er av denne typen, hiver ut alt som kan være "farlig". Tror nok jeg beholder mine timere fortsatt. Slik hysteri er på linje med de som tror jorden fordamper når LHC settes i gang.

Jeg anser meg selv ikke som hysterisk, men jeg foretrekker å ta mine forhåndsregler for å forhindre brann. Personlig har jeg hatt kun ett branntilløp hjemme (og det er ett for mye) og da var det timeren som forårsaket dette. Timer er ikke noe jeg er nødt til å ha og det er da veldig enkelt å leve livet uten denne gjenstanden. Jeg anser det ikke som nødvendig å hive ut tv'en, det er bare å slå den ordentlig av før man legger seg (for min del betyr det å trekke ut kontakten). Veldig enkelt. Ikke var jeg videre bekymret før de startet igang LHC heller, gleder meg veldig til å se resultatet som kommer om noen år.
Joda, brann er vi vel alle redde for og du har jo vært uheldig. Kan ikke tenke meg selv hvor guffent noe slik må være.
Likevel må mitt tips være at skal du benytte deg av en timer igjen ville jeg satset på en digital, den har relèkontakter og styreelektronikk og er noe jeg anser som mer pålitelig enn de gode gamle med et roterende hjul.
Disse timerene vil jeg tro er mer utsatt for såkalt "prell" altså dårlig kontakt imellom bryterdelene internt fordi det er en mekanisk bryter som drives av hjulet. Etter hvert vil en jo risikere sveiseperler og enda dårligere kontakt, er du da riktig uheldig kan det oppstå brann.
Wikdahl
Joda, brann er vi vel alle redde for og du har jo vært uheldig. Kan ikke tenke meg selv hvor guffent noe slik må være. Likevel må mitt tips være at skal du benytte deg av en timer igjen ville jeg satset på en digital, den har relèkontakter og styreelektronikk og er noe jeg anser som mer pålitelig enn de gode gamle med et roterende hjul. Disse timerene vil jeg tro er mer utsatt for såkalt "prell" altså dårlig kontakt imellom bryterdelene internt fordi det er en mekanisk bryter som drives av hjulet. Etter hvert vil en jo risikere sveiseperler og enda dårligere kontakt, er du da riktig uheldig kan det oppstå brann.

Men nå har jeg fått det svar at akvariet ikke vil lide noen nød, selv om det får et par timer med for lite lys i ukedagene. Rommet det står i, er heller ikke mørkelagt på dagtid. Så jeg vil nok fortsette mitt liv uten timer i hus
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap