Nytt 110 liter - nytt oppsett igjen

Hei,
Etter at vi kjøpte vårt første akvarium på fredag så har vi blitt bitt av basillen/vannloppen (eller noe lignende), så nå har vi nok en gang omorganisert akvariumet.

Så da lurer jeg på om det er noen som har noen tilbakemeldinger/kommentarer til hvordan det nå ser ut.

Det er laget plass til kokosnøtthuler bak i venstre hjørne og bak roten på høyreside. Ellers så ser vi at det kanskje er litt tomt bakerst i midten...

Av fisk som skal i etterhvert, så kunne vi tenkt oss følgende:
(Alle fisk fra Sør-Amerika)
- Dvergscalare
- Rødfinnetetra
- Ancistrus
- Dvergøksefisk
- Corydoras (kanskje Metallpansermalle)

Vi har egentlig ingen formening om hvor mange fisk man bør/kan ha av de forskjellige, så kom gjerne med antall og

Bunnen er engelsk sjøstein (3-5mm).

Tilbakemeldinger mottas med takk!
Kentis
Hei, Etter at vi kjøpte vårt første akvarium på fredag så har vi blitt bitt av basillen/vannloppen (eller noe lignende), så nå har vi nok en gang omorganisert akvariumet. Så da lurer jeg på om det er noen som har noen tilbakemeldinger/kommentarer til hvordan det nå ser ut. Det er laget plass til kokosnøtthuler bak i venstre hjørne og bak roten på høyreside. Ellers så ser vi at det kanskje er litt tomt bakerst i midten... Av fisk som skal i etterhvert, så kunne vi tenkt oss følgende: (Alle fisk fra Sør-Amerika) - Dvergscalare - Rødfinnetetra - Ancistrus - Dvergøksefisk - Corydoras (kanskje Metallpansermalle) Vi har egentlig ingen formening om hvor mange fisk man bør/kan ha av de forskjellige, så kom gjerne med antall og ;) Bunnen er engelsk sjøstein (3-5mm). Tilbakemeldinger mottas med takk!

vil igrunnen bare kommentere at jeg tror algeskraperen er feil vei? :/

men ellers suns jeg det så ut som ett koselig kar
Ingen som hadde noen tips til oss?
Det kan da ikke stemme Er jo så mange som sitter her med masse erfaring..
Om jeg skulle hatt dvergscalarer i et såpass lite kar så ville jeg ikke hatt så mye annen fisk. Har ingen egen erfaring, men etter det jeg har lest meg til så vil disse helst gå i stim, ihvertfall når de er unge, og det ser også ut til at flere har erfaring med at de kan bli større enn antydet i basen.

Vil du absolutt ha denne så ville jeg anbefale kanskje en 4-7 stykker (litt avhengig av hvor store/gamle de er) og gå så ut fra at du vil trenge større kar etterhvert. Disse ville jeg altså ikke hatt sammen med andre fisk pga plassmangel i et så lite kar.

Om man ser bort fra scalarene:
Det idèelle antallet for en stimfisk er rundt 10, men jeg er usikker på om det blir plass til riktig så mange av denne tetraen (det er to arter med samme navn). Minimum 6-8 stykker ihvertfall.
Ancistrus 1-2, avhengig av hvor store de er.
Rundt 6-8 Dvergøksefisk. Disse skulle også helst vært flere, men vet av egen erfaring at karet fort kan bli litt lite til så mange.
6 pansermaller. Denne gruppen kan være noe større om du velger bare èn ancistrus.

Regner med at dere vet at karet må stå å kjøres inn 4-5 uker før det er klart for fisk. Anbefaler også at dere leser litt i Akvarieskolen under Artikler her øverst. Om oppstart og vannverdier er ihvertfall verdt å få med seg.
Jeg har 5 unge dvergscalar, 13 rødmunntetra, 5 flekkete pansermaller og 2 ancistrus i 110-literen min nå. Den ene dvergscalaren skal vekk etterhvert. Vil ikke si at karet er overbefolket foreløpig.

JON
Så egentlig burde vi se bort fra dvergscaleren sånn foreløpig og heller ta for oss den når vi en gang kjøper større kar...

Jeg trodde ikke av dvergøksefisken trengte å være så mange, men der seg du hvor lite jeg kan
Er det noen annen av tetra typene dere ville anbefalt istedenfor da?

tante Astrid, ja har lest litt på de alt (takk for tipset) og ja, vet at vi må vente med fisken. men da har vi desto lengre tid å planlegge på

Vi er glad for alle tips vi, for vi har aldri hatt akvarium før.

Det er veldig mange meninger om det, men jeg mener at det skal kunne gå bra med et par dvergscalarer i et 110-liters kar. Det er målet mitt etterhvert med den samme besetningen som nå.

Jon
Her er en tråd med forskjellige erfaringer når det gjelder dvergscalarer.
Kardinal tetra
Kentis
Så egentlig burde vi se bort fra dvergscaleren sånn foreløpig og heller ta for oss den når vi en gang kjøper større kar... Jeg trodde ikke av dvergøksefisken trengte å være så mange, men der seg du hvor lite jeg kan ;) Er det noen annen av tetra typene dere ville anbefalt istedenfor da? tante Astrid, ja har lest litt på de alt (takk for tipset) og ja, vet at vi må vente med fisken. men da har vi desto lengre tid å planlegge på :) Vi er glad for alle tips vi, for vi har aldri hatt akvarium før.
Har selv ett 54l kar med 10 kadinal tetra 20 neon tetra og 15 rødmunn tetra.De har det bra de så vidt jeg kan se.
Etter å ha tittet litt mer og lest litt til, så har vi kanskje kommet frem til en annen sammensetning av fisk.. hva tror dere om dette?
- dvergøksefisk
- metallpansermalle
- rød kurvciklide
- smykketetra
- ancistrus

Ser for oss ett sted mellom 17 og 22 fisk.
Er dette passe for en 110 liters?
Ser ut som en meget bra sammensetning
Kommer her med et forslag når det gjelder antall. Det går alltids an å kjøpe til noen flere etterhvert om dere synes det blir "tomt" i karet. Vær obs på at de fleste fisk som er til salgs i butikkene er ungfisk og vil vokse en del etter innkjøp. Det kan derfor være en fordel å se det an noen måneder før man velger å øke bestanden. Har vel tabbet meg ut der selv

- dvergøksefisk 6-8 stk
- metallpansermalle 6-8 stk
- rød kurvciklide 2
- smykketetra 10
- ancistrus 1-2
Takk for tipset
Hei,
vi har fortsatt tanker om denne sammensetningen, men lurer på en ting. Det sies jo at man ikke skal kjøpe så mange fisk av gangen og helst vente en stund etter førsteinnkjøp før man fyller på igjen...
Hvordan gjør vi det da med stimfisk? Hvor mange fisk burde vi kjøpe av gangen?

I dette tilfellet så holder det om du tenker en art i gangen. Ikke nødvendig å dele opp stimen eller gruppen altså, men vent en uke eller to mellom hver gang du legger til en ny art.

I et mye mindre kar hvor det kanskje bare skal gå en stim av en art så kan det være en tanke å dele opp og kjøpe inn stimen i to omganger, men i tillegg til å være ganske upraktisk så er det mer stressende for de fiskene som blir veldig få til å begynne med. I et slikt tilfelle ville jeg nok kjøpt hele stimen, men fulgt godt med på vannverdiene og byttet oftere vann om nødvendig.

I og med at det karet det her er snakk om er en 110 liter så skulle det, som nevnt, gå greit å la det flytte inn en art av gangen
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap