Ålreit, nybegynner for andre gang :)

Skal hente et 100liters kar i morgen.. Slik jeg har forstått det, så har dette akkurat blitt tømt. Alt vannet jeg skal ha oppi blir fra et annet akvarie..

Så er spørsmålet; vil dette forkorte prosessen med nitritt og andre bakterier?
Er så utålmodig som det går an, men jeg vil jo at fisken skal ha det bra

Jeg startet opp et 240liters for et halvt år siden, brukte bare "brukt" vann i det til å begynne med. Da hadde jeg nesten ikke nitritt i det hele tatt, men jeg tror ikke det er så veldig normalt

Er det noen som har erfaring med dette? Jeg har lest at flere har skylt et brukt filter i vannet for å kick-starte det hele, men funker det like bra med bare brukt vann?
Det vil ikke funke i det hele tatt med bare brukt vann.
Det vil derimot funke helt greit hvis du bruker et filter som har vært i konstant drift fram til du setter det i karet ditt. Evt. kan du hente slam fra et filter som er i bruk, men denne metoden er noe utrygg, da sirkulasjonsstopp eller kulde på en evt transport av dette kan drepe bakteriene.
Har du et kar i drift hjemme, eller i nabolaget? Isåfall kan du løse problemet
Fungerer ikke like bra med brukt akvarievann da bakteriene en ønsker seg i all hovedsak holder til i filteret og ikke i vannet. Å bare bruke vann fra et annet akvarium vil derfor ikke korte noe videre ned på tiden. Det var teorien. Kan tenkes at andre har erfaringer som ikke stemmer med dette...?
Nei, karet mitt er dessverre stusselig og tomt Aggi.. Svigerbror bor 3 minutters gange fra meg. Han har et stort kar med mange fine bakterier

Får sikkert gugge om jeg spør fint
Det høres bra ut, men husk å starte med få fisker likevel. Ellers kan det fort gå galt.
Aggi
Det høres bra ut, men husk å starte med få fisker likevel. Ellers kan det fort gå galt. :)

Ja, det har jeg fått med meg

Herlig hobby, gleder meg utrolig mye til i morgen!!
Funka hos meg.
Har starta to kar med filterslam fra innkjørt kar,har testa for nitritt jevnlig men har aldrig hatt utslag.Så lykke til hilsen færskingen.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap