Varmekur mot hvitprikk hos sverddrager?

Jeg fikk meg en fin liten gjeng med sverddrager for noen dager siden. De virket friske og fine, men i dag så det ut som om den ene av de tre hunnene hadde antydninger til hvite prikker spredt rundt om på kroppen og på finnene. Det er bare denne ene fisken jeg ser det på.

Jeg mistenker at det er hvitprikk som har "tatt" fisken min og derfor lurer jeg på om jeg bør kjøre termostaten opp og prøve en varmekur med en gang, eller er det medisin som er lurest å prøve først? De andre fiskene jeg har den sammen med har en trivselstemperatur på rundt 27 grader hele gjengen. Har lest litt på de andre trådene her om dette temaet, og har kommet frem til at de skal mer eller mindre overleve en varmekur. Det kan ikke skade å prøve, eller?

Jeg vil helst ta denne dritten med en gang, om det er hvitprikk, før den angriper de andre fiskene mine også:P
Se sykdomsbasen!

Jeg hadde nok satset på Esha sin medisin hadde jeg vært deg!
Jeg har brukt varmekur på sverddragere og varmen så ikke ut til å plage dem i det hele tatt.
Medisin
hadde selv hvit prikk for et par uker siden,jeg tok knekken på den med sera costapur. Mine fisk var hardt angrepet,skjønte nok problemet litt sent.Etter to medisineringer var alt bra igjen.Har byttet vann regelmessig siden medisineringen da medisinen kan ta knekken på filterbakteriene. har ikke hatt no negativ opplevelse med medisinering.Hilsen færskingen.
bare ett lite spørsmål, hvis en har denne medisinen så trenger man ikke å "varmebehandle" hvitprikk?
Takk for svar :)
Har nå kjørt tempen opp i litt over 32 grader. Tenkte at jeg ville prøve varmekuren først før jeg begynner med medisiner, siden jeg har bare èn fisk som er angrepet enda. Det ser ut som om de takler tempen bra, men det har bare vart i noen timer enda da :P Men om dette eventuelt ikke funker, kan den costa-medisinen være verdt et forsøk! De ekle parasttene skal bort iallefall!
iDuddits.
bare ett lite spørsmål, hvis en har denne medisinen så trenger man ikke å "varmebehandle" hvitprikk?

Enten medisin eller varmebehandling. Begge deler samtidig gir bare dobbel belastning for fiskene og større sjanse for at noen stryker med.

Og et lite tips til Fanny, sørg for godt med sirkulasjon i vannflaten under behandlingen enten det dreier seg om medisin eller varme.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap