- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Plastglass vegg til bygging av akvarium
Plastglass vegg til bygging av akvarium
Postet 20.09.08 kl 19:30
Tenker du på plexiglass? Det får du kjøpt hos glassmestere.
Du er klar over at dette vil bøye seg under vekten av vann? F.eks. at frontglasset buler utover...?
Det er ikke noe jeg ville limt i hop noe stort akvarium av iallefall. Men et lite yngelkar eller noe kunne kanskje gått an. Husk også at silikon hefter dårligere på plexiglass enn vanlig glass, det er ikke helt trygt... Du bør kanskje finne noe annet å lime det sammen med i så fall. Orca Underwater glue, for eksempel.
Plexiglass får også veldig lett skjemmende riper, man må være veldig forsiktig med det. Vanlige algeskraper kan ikke brukes.
Du er klar over at dette vil bøye seg under vekten av vann? F.eks. at frontglasset buler utover...?
Det er ikke noe jeg ville limt i hop noe stort akvarium av iallefall. Men et lite yngelkar eller noe kunne kanskje gått an. Husk også at silikon hefter dårligere på plexiglass enn vanlig glass, det er ikke helt trygt... Du bør kanskje finne noe annet å lime det sammen med i så fall. Orca Underwater glue, for eksempel.
Plexiglass får også veldig lett skjemmende riper, man må være veldig forsiktig med det. Vanlige algeskraper kan ikke brukes.
Postet 20.09.08 kl 19:37
Endret: 20.09.08 kl 19:45
Postet 20.09.08 kl 19:39
Postet 20.09.08 kl 20:04
Postet 20.09.08 kl 20:06
Postet 20.09.08 kl 20:20
Postet 20.09.08 kl 20:23
bernieHei. plastglass som jeg kan lime med akvariesilokon og lage et akvarium av?
Plast deles inn i to produkttyper: Lexan- og Akrylplast
Lexan tåler utrolige påkjenninger og vil ikke briste, kan kaldbøyes.
Akryl kan sprekke og tåler ikke samme belastninger som Lexan.
Plast tåler ytre påkjenninger( slag og sammenstøt) bedre enn glass.
Men, glass har en hardere overflate enn plast. Som gjør at glass tåler forurensing, riper og vasking utrolig mye bedre enn plast.
Du kan ikke lime plast (Lexan- og Akrylplast) med silikon! Pleksiglass er et av mange handelnavn på akrylplast.
Lim for å lime (sveise sammen) akryl er ikke enkelt å få tak i her i Norge. Det enkleste materialet og rimeligste til små kar er glass.
Postet 20.09.08 kl 21:18
Hvilken type glass skal jeg kjøpe?
jeg fikk vite om en god glassmester av naboen idag, men er det noe spesiell glasstype jeg må kjøpe eller? den burde jo tåle mye som mange karr, og glasset må jo være slik at det er mulig å bruke akvariesilikon på det.
mvh bernard
mvh bernard
Postet 21.09.08 kl 12:37
Postet 21.09.08 kl 12:38
Endret: 21.09.08 kl 12:38
20 liter og en glassplate
jeg skal lage ca ett 20 liter, og jeg trenger en glassplate som jeg har planlagt å lage en bakgrunn på.
Postet 21.09.08 kl 13:06
Postet 21.09.08 kl 22:46
Postet 21.09.08 kl 22:54
Postet 22.09.08 kl 16:08