Blir fiskene gasset? :s

Inaktiv bruker
Vi har fått vegglus i veggen dette betyr at vi blir nødt til å gasse hele leiligheta med noen sterke innsektssprayer. etter dette er gjort kan vi ikke være i leiligheta på ca 1 time. Leste bak på flaska at dette var svært skadelig. Det står at produktet er miljøskadelig (og det er bilde av en død fisk som har flytt opp på land på flaska ) =( Hvordan skal det da gå med akvariene? Det største akvariet er jo over 300 liter, må det flyttes ut? :s
Oo, vegglus er no skit. Tåler massevis av gass og sånn.
Den gassen de bruker er veldig vannløselig, og dreper det den kommer i kontakt med. Jeg ville ikke tatt risken på å ha fiskene i nærheten, og heller ikke å putte dem i vann som har blitt utsatt for gassen. Dere kan muligens bygge et enkelt overtrykkskammer rundt akvariet, så holder gassen seg ute, det vil vel ihvertfall være enklere enn å fjerne dem
Du bør nok skjerme akvariumene på et eller annet vis. Selv hadde jeg noe så banalt som blomsterfluer som jeg ikke ble kvitt. Kjøpte en boks med Permetrin som er til bekjempelse av alt fra maur til fluer og husbukk. Denne stod det advarsel på ang akvarium.
SoVe
Du bør nok skjerme akvariumene på et eller annet vis. Selv hadde jeg noe så banalt som blomsterfluer som jeg ikke ble kvitt. Kjøpte en boks med Permetrin som er til bekjempelse av alt fra maur til fluer og husbukk. Denne stod det advarsel på ang akvarium.

Den jeg brukte og, Dreper det meste som sagt, bare et par små spray utrydder lett et vepsebol. Det du må huske på med vegglusa er at de veldig lett kommer tilbake igjen om du ikke gjør jobben godt, så det er lurt å spraye i flere omganger med ca et par timer i mellom
Inaktiv bruker
leste nå mer på bruksanvisningen til sprayen. bær står det spesifikt om akvarium. Man må dekke til alle åpninger med plast, slik at ingen luft kommer igjennom til akvariet. også må man slå av pumpene til det er ferdigluftet. så da er spørsmålet. Hvor lenge kan pumpene være av før bakteriene dør?
Plussmedlem
Hva med å ta filtrene/pumpene ut i friluft / en garasje / til en nabo etc.
Sett de i en bøtte med vann / la slangene sirkulere vannet i en balje eller lignende?

Akvariene dekker du til. De klarer seg en god stund uten filtrene.
Husker en lignende historie fra litt tilbake.

Det var en amerikaner som hadde et akvarie som stod og gikke, mens huset skulle gasses (Med telt over hele huset).

Han dekket til med plast. Tror han brukte flere lag med clingfilm, men husker ikke helt. I tillegg hadde han en luftepumpe som stod utenfor med slange inn. Denne stod og pumpet inn luft slik at det ble overtrykk.

Dette gikk helt fint, og alle fiskene overlevde. Husker ikke hvordan han løste det med pumpene.

Hmm. En liten ide. Kanskje det er mulig å få tak i noe litt tykk og god planst - ha det over hele akvariet og tape det til gulvet? Kombinert med en luftpumpe, vil jeg tro dette skal være ganske så safe.
Trygve Lillefosse
Hmm. En liten ide. Kanskje det er mulig å få tak i noe litt tykk og god planst - ha det over hele akvariet og tape det til gulvet? Kombinert med en luftpumpe, vil jeg tro dette skal være ganske så safe.
Sånn plast selges i byggvarehus. Brukes gjerne til å dekke for åpninger når man pusser noe. Tykk og god plast. Om du får det tett for gass er en annen ting..
Trygve Lillefosse
I tillegg hadde han en luftepumpe som stod utenfor med slange inn. Denne stod og pumpet inn luft slik at det ble overtrykk.

En luftpumpe vil iallefall blåse gassen rett inn i karet. :S

Men klingfilm var en god idé. Tror jeg ville brukt det, sammen med en innvendig filterpumpe.
Plussmedlem
Aggi
En luftpumpe vil iallefall blåse gassen rett inn i karet. :S

Tror han mente med en laaaang slange fra friskluft.
Ja, det blir selvsagt noe annet... Men da må man virkelig være sikker på at lufta er frisk.
Føler med dere..
Kjedelig det der med skadedyr.

Husker der jeg bodde før, 4.etg i en blokk. De i 2.etg hadde uheldigvis fått med seg kakkerlakker i bagasjen etter utenlandsopphold. Disse spredde seg oppover leilighetene. Krydde av dem under kjøkkenbenker osv.
Hadde artskar med 5 Oscar på den tiden, og disse likte godt innsekter
De små kakkerlakkene gikk ned på høykant, hørte det bare knaset i skallet dems når de ble tygget på.

Heldigvis slapp vi gassing der, ble lagt ut pappgreier med gift på.

Det hører med til historien at vi solgt straks etter problemet var borte. Var creepy og bo der ass. Hadde litt angst for at dem skulle komme tilbake.
Trygve Lillefosse
[URLBLOCK1]

Brrr... Jeg begynte å klø over alt da jeg leste det der...

Pussig at de kalles bed-bugs. Jeg sa nettopp en regle i kveld til min datter som min amerikanske bestemor har lært meg for mange år siden:

Good night...
...sleep tight.
Don't let the bed bugs bite.
And if they do..
...ake a shoe..
..and beat them black and blue...

Sov godt i natt... ;D
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap