Antall fisk i akvariumet

Har kjøpt meg et 60 liters akvarium for en mnd tid siden, alt ser
ut til og fungere bra, men jeg lurte på om det egentlig er noe
fasitsvar på HVOR MANGE FISK som det lønner seg og ha.??

Er jo så mange fine fisker så får bare lyst på flere og flere!
kommer da litt ann på størrlse på fisken da. man ka ha færre fisk i ett kar om den blir 15 cm enn fisk som ikke blir mer enn 5 cm feks...
Dette lurer igrunnen jeg også litt på.

Men er det ikke slik at om man fordeler dem i akvariet, og har noen som svømmer i bunnen, midten og oppe, så har de mer plass enn om man har en fiskesuppe som alle svømmer i midten? Eller kanskje det bare er noe jeg tror
Aller først er det viktig å finne ut om fisken kan gå i en 60 liter. Dette finner man ut i fiskebasen.

Deretter så er det flere ting som begrenser antallet fisk i akvariet. Først og fremst filterets kapasitet. Dvs om filteret er stort nok til å håndtere avfallet fra fiskene som går i karet. Oppstår det nitritt i et innkjørt akvarium kan man regne med at filteret er for lite til belastningen. Så må man se på sluttmengden med avfallstoff, dvs nitrat. Om mengden nitrat overskrider 20 ved normale vannbytterutiner, dvs ukentlige delvannsbytter på rundt 30%, så kan man regne med at karet er overbelastet. Mindre mat, mindre fisk eller oftere vannbytter er da løsningen.

I tillegg så må det tas hensyn til fiskenes aggressivitet og hvordan de går sammen med andre fisk. For eksempel så vil et par palettciklider kreve hele karet for seg selv, mens stimfisk kan være mange i samme karet.

Det er også greit å tenke litt over hvorfor du ønsker å holde fiskene i utgangspunktet. Er det bare for å se på de eller er ønsket å gi de gode forhold og mulighet til å leve på en slik måte at de kan få brukt sin naturlige atferd og instinkter. Om det er det første ønsket så er det kanskje smartere å kjøpe en akvariebok hvor alle artene kan betraktes uten å utsette de for en kummerlig tilværelse. Om du ønsker det siste så er veldig mange fisk på liten plass en dårlig idè.

Som du ser så er dessverre ikke noen enkel tommelfingerregel som kan gi deg svaret. Det beste svaret er å bruke sin sunne fornuft til å gi fiskene en så god tilværelse som mulig.
Tommelfinger regel
Jeg har en fast regel jeg har fått hørt fra andre. En cm fisk pr liter vann. Men da med fisk som går sammen, målt i voksen str. En skal også tenke på sammensetningen av fisk som er nevnt tidligere her, hvilken høyde fisken går i og om det er fisk som har stort territorium med egg og yngel, som f.ek ciklider. Ciklider trenger ofte opptil 10 ganger sin egen lengde som sitt område og da kan det bli trangt om plassen for annen fisk.

Mvh Leif
Denne "regelen" er så generell at den, nesten, er morsom.. Beklager, Loffa, men den fungerer ikke i praksis. Vil påstå at hver eneste av mine fisker er et unntak fra denne "regelen", og det er ikke så veldig mange "spesielle" fisker jeg har.. Mulig jeg bikker en meter fisk i 430l, men det er ikke med mye, og der synes jeg det er fullt.. Har 50 litere med 15-20 cm fisk (eks 6 stykker på nærmere 3cm), men det er spesialkar mht mål, sånn at grunnflaten er stor i forhold til antall liter. Bunnfisker trenger ikke så voldsom vanndybde, bare de har god plass på bunnen.. Hver enkelt type fisk har sære behov mht hvor mye plass de trenger, alt etter hvor i karet de går, hvor mye de trenger å bevege seg for å trives godt, etc, etc. Ingen regel passer for alle fisk, og denne reglen vet jeg ikke om noen fisk den passer til. Mulig at andre vet om noen, men jeg vet ikke, som sagt.
loffa
Jeg har en fast regel jeg har fått hørt fra andre. En cm fisk pr liter vann.
Det der er en eldgammel myte som jeg personlig mener vi må slutte å spre. Den fører bare elendighet med seg, og er i beste fall særdeles unøyaktig.

Jeg anbefaler en kort artikkel på www.aquahobby.com, som heter "how many fish?".
husker selv når jeg begynte med hobbyen så stilte jeg samme spm'et. Men det er faktisk ingen bestemt tommelfinger regel. Grunnen til dette er at f.eks.

1. noen stimfisker holder seg samlet og bruker mindre liter vann i forhold hvor mange de er.

2. Noen fisker skitner til mye, dermed så må ha en mye bedre pumpe enn om man hadde andre fisker, f.eks. piranha.

3. Hvor holder fiskene til, det er alltid best å fordele karet slik at man har fisk i alle nivåer, altså bunn, midt, og topp nivå.

4. Noen fisker er veldig territorielle som ciklider som igjen krever mer plass en f.eks. en neon tetra.

5. Noen fisker er mer aktive enn andre, dermed bruker de mer plass.

osv osv osv

enkleste er å bruke kunnskapsbasen som du finner oppe i venstre hjørne, der kan du søke etter fisker. Der velger du i bunn hvor stort akvarium du har, etter du har valgt hvilke fisker du har lyst på, så sjekker du om de krever like vannverdier, dvs du finner en verdi for vann temp. PH og GH som passer for alle fiskene, så kan du spør om de fiskene går sammen og hvor mange du bør ha av hver. Og av og til må man gå for noen kompromisser, da man evt ikke kan ha alle fiskene man har lyst på pga av et for lite kar.

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap