Får ikke ned nitratet.

kan ikke få ned nitratet i en 7 + liters sylinder.

Har byttet vann noen ganger tirsdag og onsdag. kjøpte ny hurtigvoksende plante. Hornblad tror jeg.

målte igjen, og det ligger på ca. 25mg/l. Akuratt som før.

Dette har stått lengre enn en måned nå.
Hva måler du med? Strips? Kan være nitrat i springvannet også, tror du får teste det, også, for sikkerhets skyld.
Nitrat blir ikke brutt ned nevneverdig, desverre. Eneste som hjelper er vannbytter, så du får bare fortsette å bytte, kanskje mer om gangen/oftere.
Bruker tetratest sitt dråpe tester.

men har ikke høye verdier i mitt store kar.

Legger ved ett bilde av begge testene. di blir litt mørkere på bilde enn va di er.
du vil aldri få nitratet på 0... litt vil det alltid være så det er ingen problem eller fare med det...
saffen
du vil aldri få nitratet på 0... litt vil det alltid være så det er ingen problem eller fare med det...

Jeg vet at det ikke skal på null. men har skjønt at 12 + - er optimalt. å det ene er jo skyhøyt i forhold til det andre.
ser jo at det er jo ikke akkurat store greiene du har da. men skift vann vær dag til det blir bedre. vet ikke hva du har oppi her da. men når du skifter så "mye" vann i en så liten sak. så må du samtidig passe på de andre vann verdiene. ph og slikt.. men bytt vann vær dag,til du får den ned. thats it....
oki.

er dette et vanlig problem i små beholdere?

heller oppgradere til f.eks 20 liter? (rekekar som er planen)
Nitrat er jo plantemat, så ha oppi flere hurtigvoksende planter så vil de spise av nitratet. Redusert foring vil også hjelpe til, da avføring fra fisk eller råtten mat til slutt blir omdannet til nitrat. Mindre mat = mindre nitrat.

Hvordan for bruker du?
Joakim
Nitrat er jo plantemat, så ha oppi flere hurtigvoksende planter så vil de spise av nitratet. Redusert foring vil også hjelpe til, da avføring fra fisk eller råtten mat til slutt blir omdannet til nitrat. Mindre mat = mindre nitrat. Hvordan for bruker du?

Bruker ikke fòr dor øyeblikket, da jeg ikke vil ha reker oppi her ennda, før jeg får ned nitratverdiene. har hatt oppi etpar JBL Novo Prawn for etpar uker siden, thats it.

har 6-7 25cm lange stilker med hornblad + liten knytteneve med javamose. dette er jo ikke store beholder så det vil bli veeldig dårli plass
Planter kan kun ta opp ørsmå mengder nitrat ved svært hurtig vekst.
Eneste måten å få bort nitratet som produseres i filteret og i bunnlaget er gjennom vannbytte. Skifter du halvparten av vannet halverer du nitraten.
og spring vannet har minimalt med nitrat. samme eller mindre enn det store karet mitt.
Da er løsningen ganske enkelt å skifte mer vann
Bare begynne å bære, det
Modern
Bare begynne å bære, det :)

heldigvis ikke så mye

fått mailen fra meg?
Jupp, og du har fått svar
Byttet halve karet idag tidlig, åg når jeg nå måler er vediene nede i normalt igjen. eller sånn som det store er. er det sånn at det iløpet av dagen/natten er oppe på like høyt nivå igjen da?

men når jeg bytter så mye vann, og når det er så lite kar/luft filter, kan nitritt komme tilbake igjen da?
Ja, med et så lite kar, er det nok alltid fare for nitritt. Som jeg liker å si om små akvarier: «Man må passe på det som om det var en kjele med kokende melk.» B)
Kampfisk
Ja, med et så lite kar, er det nok alltid fare for nitritt. Som jeg liker å si om små akvarier: «Man må passe på det som om det var en kjele med kokende melk.» B)

å søren:P pleier å svi grøten får å si det sånn
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap