Kjøpte kardinaltetra men før tilvenning ser jeg at de er skikkelig dårlig!

Har akkurat vært og kjøpt kardinaltetra, men da jeg kom hjem ser jeg at en av de ligger på rygg og sliter med å holde seg i live! En annen har et øye som stikker ut av kroppen, og de er generelt tynne. HVA skal jeg gjøre nå?? Skulle til å slippe de i et kar sammen med corydoras, men ble nesten fristet til å kjøre 4 mil for å levere de inn igjen. Men synes fryktelig synd på fisken da.. Er SÅÅÅÅÅÅ skuffa, for jeg har drøyd det lenge med å kjøpe kardinaltetra siden de alltid ser så tynne og små ut, men denne gangen syntes jeg de så littttttt bedre ut. Desverre ikke. HVA SKAL jeg gjøre?? Er så fortvilt!!! Skal egentlig tilvenne de nå men posen henger foreløpig over kanten....
ta en tlf til dyrebutikken....
Snakket akkurat med dem og hun sa jeg kunne komme inn igjen med den som døde + den med et øye som står ut. Eller jeg kunne regne det som de to jeg fikk som "ekstrabonus" (det er vanlig å få 11 når man kjøper 10) Men vet ikke helt hvordan jeg skal få til å ta med den lille med øyet, da kommer den ihvertfall til å dø av stress. Har plukket ut en ildhale som jeg har i et karantenekar, får kjøre den ut i akvariet jobb tror jeg.. Redd for at praktbotiaene mine vil plage den om jeg slipper den i stuekaret.
Så får jeg ha kardinalene i karantene en stund og håpe på at det ikke går til hælvete med dem. Stakkars fisk, angrer på at jeg kjøpte dem!
Jeg ville forlangt å fått levert tilbake alle jeg. Det er jo stor fare for at hele gjengen er syke...
Ja, jeg vurderte å bare reise rett ut igjen med dem, men det er et stykke å kjøre. Hadde de nedi et karantenekar og gir de en sjanse til å komme seg. Er redd for at enda flere vil dø på vei ut igjen. Får så dårlig samvittighet, her har jeg gått i et år og ventet på at de skulle få inn kardinaler som ikke var så skrøpelige, og så klarte jeg å ende opp med disse likevel. De så noenlunde bra ut i butikken, ihvertfall i forhold til de andre. Jeg skal absolutt sjekke tilstanden på fiskene i byen i stedet neste gang...
Da jeg kom hjem fra jobb i dag var det en som lå død på bunn, og en annen ligger og sliter. Den kommer ikke til å klare seg mange timene tror jeg. Klarer ikke se noe på de andre. Håper det er pga stress og at de er litt for tynn. Da kan det hende de andre kun trenger en feitekur.
Bør vel ikke gi de noe medisin bare for å være sikker?
5 døde i dag
5 kardinaltetra døde i dag....... :''( Lurer på hva som kan feile de. Må lese igjennom sykomsartikkelen igjen, men kan ikke se noe galt på de. Så ut som den med utstikkenede øye hadde et blankt belegg utapå øyet.
Nå har jeg studert de nøye, og så at iallefall et par fisker har hvite prikker. Dvs. de andre holdt seg godt i bakgrunnen så det var vanskelig å se, men en sto helt apatisk framme ved glasset og den har en tydelig hvit prikk ved ryggfinnen. En annen har minst to prikker, en på siden og noe hvitt på finnen. Tror det er hvitprikk eller fløyelssyke og er fristet til å sette i gang med en temperaturkur. Håper bare det er riktig.
Jeg tror ikke det er mulig å ta feil av hvitprikk, hvis man først har sett det en gang. Og jo fortere man setter i gang behandling, jo bedre er det.
Varmekur har alltid vært effektivt hos meg, når jeg har fått hvitprikkutbrudd i karantenekar.

Men kanskje du burde liste opp hvilke andre fisk du har i dette akvariet først? Det er ikke alle arter som takler så høy varme like godt, nemlig. Blant annet har guppy lett for å slite i varmen, og det er risiko for at de stryker med.
Dette er en skikkelig frustrasjon ja! men vri tempen opp til 32grader og hiv salt uten jod oppi. (det er helt likt akvarie salt)
da tar du livet av parasiten. eventuelt så kan du bruke esha exit. den funker bra, men tar livet av snegler.
har du snakket med butikken...?
Først vil jeg si at jeg blir både lei meg - og glad av å lese tråden din Lei meg fordi du har vært så uheldig og sliter med fiskene du hadde gledet deg til - og glad for å høre at du er en så ansvarsfull og omtenksom akvarist!

Synes jeg skjønner av et av innleggene dine over at du var så lur at du har dem alene i et karantenekar? Du kan jo da godt prøve å redde de som er igjen med temperaturkur mot hvitprikk. Men siden det bare er to dager siden du kjøpte dem og det nå bare er sorgen i denne gruppen med Kardinaltetraer, så bør du vurdere å kontakte butikken og si at du kommer med de som er igjen, tar med vannprøve og ber om en tilgodelapp/pengene tilbake!
Dersom du har filter i karantenekaret, så er det lurt å ikke bruke dette karet til noe, etter at det blir tomt igjen, de neste ukene. Uten fisk vil hvitprikk kunne klare seg ihvertfall i et par uker. Uten filter/innredning, er det lettere å reingjøre hele karet, og la det tørke ut slik at det dreper all smitte.
Jeg ringte til butikken i dag tidelig og sa at nå er det flere som er døde så hva gjør vi. Hun lurte på om jeg kan innom komme kl 17 når sjefen kommer på jobb. Første gangen jeg ringte var med en gang jeg kom hjem og så at en av fiskene allerede var død i posen. Hun sa at de ikke hadde hatt noen problemer i dette karet (fisken kom for ei uke siden) -bortsett fra den ene hun plukket ut da jeg var der da selvfølgelig. Jeg lurte på hva jeg skulle gjøre med denne + den med et øye som stakk ut og da får jeg svar at jeg kunne jo se på de som de to ekstra som jeg fikk med........
Det ville jeg jo ikke gå med på så da fikk jeg komme med de. Har ikke vært der enda. Har fem stk i kjøleskapet hjemme.... Uansett så er jeg ikke interesset i å få nye fisk istedet for de som døde, de er vel syke de og.

Jeg skulle ha fiskene i Amazonas biotop, men da jeg oppdaget dette satte jeg de i et lite karantenekar for seg selv.
Anita
Først vil jeg si at jeg blir både lei meg - og glad av å lese tråden din:-) Lei meg fordi du har vært så uheldig og sliter med fiskene du hadde gledet deg til - og glad for å høre at du er en så ansvarsfull og omtenksom akvarist! Synes jeg skjønner av et av innleggene dine over at du var så lur at du har dem alene i et karantenekar? Du kan jo da godt prøve å redde de som er igjen med temperaturkur mot hvitprikk. Men siden det bare er to dager siden du kjøpte dem og det nå bare er sorgen i denne gruppen med Kardinaltetraer, så bør du vurdere å kontakte butikken og si at du kommer med de som er igjen, tar med vannprøve og ber om en tilgodelapp/pengene tilbake!

Takk!!! :') Ja jeg vurderer å levere de inn igjen, men har egentlig lite lyst til det... Hadde vært fint om det bare var å ta temperaturkuren på de og så ble de bra. Men jeg får se an om det er mange flere som er død når jeg kommer hjem.
Fikk du alle 11 i samme pose? Hvor lang tid fra butikken til du var hjemme?

Om fiskene var litt pjuskete i utgangspunktet, og de var mange i en pose - blir jo vannet fort dårlig med det resultat at allerede svake fisk får store problemer. Trenger ikke nødvendigvis være syke fisk fra butikk.

Men om du skal ha flere kardinaler kan det jo være greit å vente et par uker så de vet at de har fått en lengre karanteneperiode i butikken, og forhåpentligvis blitt foret opp litt slik at de ikke er fullt så skrantete?
Aggi
Dersom du har filter i karantenekaret, så er det lurt å ikke bruke dette karet til noe, etter at det blir tomt igjen, de neste ukene. Uten fisk vil hvitprikk kunne klare seg ihvertfall i et par uker. Uten filter/innredning, er det lettere å reingjøre hele karet, og la det tørke ut slik at det dreper all smitte. :)

Dette stemmer jo ikke, Aggi.
Hvitprikkparasitten dør jo ut uten vertsfisk i løpet av få dager. Er vel bare noen få døgn det er snakk om. Legger man til et par ekstra dager og sier fem døgn uten fisk i karet, så er parasitten utdødd.
Aggi
Dersom du har filter i karantenekaret, så er det lurt å ikke bruke dette karet til noe, etter at det blir tomt igjen, de neste ukene. Uten fisk vil hvitprikk kunne klare seg ihvertfall i et par uker. Uten filter/innredning, er det lettere å reingjøre hele karet, og la det tørke ut slik at det dreper all smitte. :)

Hm, takk for tipset. Er man ikke trygg selv om man gjennomfører en temperaturkur?
E.B.
Hm, takk for tipset. Er man ikke trygg selv om man gjennomfører en temperaturkur?

Jo du er trygg. Det tar bare noen dager uten fisk i akvariet, så er parasitten utdødd. Og det er til og med under normal temperatur!
Parasitten overlever ikke uten fisk å fullføre livssyklusen sin på.

Fem dager og den er utdødd. Ingen grunn til å legge ned akvariet. Bare tøm det for fisk, la det være i drift, og etter noen dager er det fritt for hvitprikkparasitter.
Det skader ikke skifte vann og slamsuge litt samtidig, men som sagt;
hvitprikkparasitten dør fort ut.
Alle 22 stk kom i samme pose. Jeg kjørte rett hjem og det tok ca. 40 min. De var ikke pakket inn med avispapir rundt da men det har kanskje ikke så mye å si. Nei jeg tenker at hvitprikk kan jo utløses av stress så det kan jo ha kommet etter de ble fraktet til meg?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap