Nybegynner trenger hjelp! 60l

Hei!

Har hatt et 60l akvarium oppe i en uke nå, og bare lurte på et par ting.

1. Som dere ser på bildene, har jeg ikke fylt opp helt fylt med vann i det, fordi når man kjøper fisk må man legge en pose med fisken i, i ca. en halvtime så de venner seg til vannet, og jeg er redd for at det skal renne over og sånt. Lokket på akvariet er ca. 5 cm ned over glasset. Burde jeg fylle fullt?

2. En dag begynte filteret å bråke, hva kan det komme av?

3. Jeg kjøpte en ''boblemaskin'' forleden en dag, hvor det stod ''extremely quiet'', men den bråker selv om jeg satte den oppå en svamp. Hva er det for noe?

4. Jeg har 2 små fisk. 1 ancistrus og 1 sverddragefisk. Jeg har tenkt til å kjøpe 2 sverddragefisk hunner til. Er det et greit valg?

5. Er det ok å ta oppi akvariet med hånden og sånn? Butikken tok vannprøver og sa de var perfekt.

6. Jeg kjøpte en rekke kjemikalier fra butikken, og lurte på om jeg må ha akkuratt perfekte mengder med det? Når man bytter vann, må man ta opp i eksakte mengder med kjemikalier igjen?

Hilsen Stian
1. den posen med vann fortrenger kanskje en halvliter med vann, og det er ikke mye. Du kan trygt fylle helt opp til kantlisten.

2. vanskelig å si, vet ikke hva slags pumpe det er. Men det kan selvfølgelig ha kommet noe inni impelleren. Ta ut pumpa, monter den fra hverandre, sjekk for ting som ikke skal være der. hjelper ikke det må nok noen med mer teknisk innsikt enn meg trå til med tips

3. Extremely quiet ser ut til å være en definisjonssak. Luftpumper generelt bråker dessverre. Jeg har nå eheim luftpumper og de kan jeg faktisk ha gående på soverommet uten at det sjenerer. Men et par andre jeg har bråker så ille at jeg har tatt de ned for godt...

4. Sverddrager blir ganske store for et 60 liter mener jeg å huske. Ville vel heller hatt noen fler av mindre levendefødere som platy eller guppy om jeg var deg, men det er såklart ditt akvarium og ditt valg

5. Jeg roter rundt i karet rett som det er med hendene. Men pass på at du ikke har noe på fingerene som kan forurense... matrester, såpe, krem og slikt.

6. Hva slags kjemikalier? Dyrebutikken vil prakke på folk alt mulig rart for å tjene penger. 99% er fullstendig bortkastet. Som en grei tommelfingerregel gjelder det å tilsette minst mulig, og kun det som er strengt nødvendig. Men skal noe tilsettes, så vil mengden være veldig viktig, ja.

Tilslutt noe du ikke spurte om:
Du sier karet har vært oppe en ukes tid, og du har fisk allerede. Du burde gå til artikler (på toppen av siden her) --> akvarieskolen ---> oppstart av akvarium, og lese litt om det.

Det tar ca 4 uker før filteret har fått nok bakterier til å kunne håndtere alt avfallet. Før den tid risikerer du å få nitritt (NO2) som er svært farlig for fisk. Typisk vil nitritt toppen komme etter ca 2 uker. Siden du har fisk nå, bør du skaffe deg en nitrittest (dråper!) og teste jevnlig. Får du nitritt, må du bytte vann hver dag til nitritten er borte. Vent med å kjøpe flere fisk til du har passert 4 ukers drift
Nybegynner trenger hjelp! 60l
Har et eheim filter.

I dyrebutikken mente de at jeg bare kan begynne å hive oppi fisk. Jeg så hva du skrev om nitritt og 4 uker, men tror ddu hun sa feil?

Stian
Hun sa nok feil Filteret må kjøres inn, og etter fire uker kan du begynne å sette inn små grupper fisk om gangen. Eksempel 4-5 guppy, vent en uke, noen få ancistrus, vent litt til..

Nå vet jeg ikke om du har tenkt å ha guppy eller flere ancistrus, men du skjønner tegninga
Jeg vet hun tar feil

Dette er det mest vanlige butikkene feilinformerer om. Dyrebutikker generelt (understreker at unntak finnes) er kun opptatt av å tjene penger. Dessuten er det mange som strengt tatt ikke kan noe som helst om akvarium. Dessverre, fordi det skaper problemer for kjøperne når nitritten kommer og fisken dør. Lurer mange ganger på hvor mange potensielle akvarister som har blitt fratatt motet og lysten på grunn av slikt. Jaja, det var dagens digresjon :p

Uansett, du kan forvente å få nitritt, så få deg en dråpetest og følg nøye med. Får du nitritt bytt 50% første dag, deretter 30% hver dag frem til nitritten er borte. Ekstra jobb, ja.. men nødvendig.

Eheim innvendige pumper vet jeg ikke så mye om dessverre. Kanskje noen stikker innom tråden med hjelp ang. filteret
Mitt eheimfilter har en tendens til å bråke forresten. Det kommer ofte av at det kommer luft i filteret når jeg bytter vann, da hjelper det å dytte litt på det. Det bråker også litt av og til, til synelatende uten noen spesiell grunn, men da hjelper det også med en liten puff. Tipper en del er litt slitt.
Du tar vann fra akvariet, heller det i do og tapper nytt vann i ei bøtte som kun er brukt på akvariet, aldri vært i kontakt med såpe, og heller det tilbake i karet=)

Pass på at ihvertfall temperatur i det nye vannet er den samme som akvariet, og om du tilsetter noe i vannet, må du tilsette eksakt riktig mengde i det nye vanner.
Hvordan bytter man vann i akvariet?
Jeg får metall i vannet hvis jeg tar lunkent eller varmt. Hva gjør jeg? Hva om vannet er for kaldt?
Da tapper du vann i bøtta og la det stå over natten og temperere seg. Da har det 20-25 grader neste dag.
Bare hyggelig det, vettu=)
Stianmannen
Hvordan bytter man vann i akvariet?

Hvis du kjøper deg en hevert(for å fjerne forrester og avføring), tar du ut vann under rensingen. da er det bare å fylle på med nytt etterpå
Halla stian! det er Pk
viste ikke at du var aktiv her inne.
dette har kansje ikke noe med tråden din å gjøre men Black Mollyene mine har fått tre barn till så nå har jeg 6 totalt.

ser deg på skolen i morra

P.S: registrer akvariet ditt på profilen så jeg kan titte litt på bilder og slikt
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap