Palettciclide - syk etter fødsel

Vår første palettciclidehunn døde etter at hun la egg og forsøkte å passe på ynglene til de en dag dessverre var spist opp alle sammen. Hun fikk skikkelig ustående øyne (så ut som de kunne dette av snart), og hun svømte bare i sirkler/rundt seg selv uten tilsynelatende kontroll. Vi valgte å avlive henne da kuren dyrebutikken foreslo ikke hjalp og hun umulig kunne ha det godt.

Så kjøpte vi en ny palettciclidehunn, ei som var litt større denne gang. Hun og han fant tonen superfort, og var snart i lek. Snart lå det egg i kokosnøtthula igjen.. men også denne gangen ble fiskungene spist opp etterhvert (forslag til hvordan vi kan unngå dette tas også i mot med takk.. de i butikken sa at det ikke ville være en fordel å ta de opp i 'babykar' siden babyene ville lære å passe på yngel av foreldra dersom de lyktes med det). Så etter noen dager virker det som at hun også har blitt syk.. Hun har ikke utstående øyne, men hun sturer bare rundt i karet og vil knapt spise (selv ikke røde mygglarver..). Enten henger ho i kokosnøtta, inni planta eller nå inni den nyinnkjøpte steinhaugen. Ene botiaen svømte på henne to ganger uten at hun gadd bry seg. Ser ikke noen sykdomstegn ellers, men nå er jeg en fersk akvarist. Er det noen som har noen idé om hva som skjer med palettene våre? det virker litt for tilfeldig at det skjer noe med begge etter at ungene er borte.. Kan det være at de får for lite vitaminer/mineraler e.l.? så i en annen tråd noe om proteiner f.eks. For de kan vel ikke sørge seg syke over ungetapet?

Skjønner at dette ikke var så mye å gå på, men om noen har noen tanker rundt det så hører jeg mer enn gjerne på dem.. Det er jo kjedelig om det skal ende slik med hver palett vi har hvis det er VI som gjør noe feil!
Det hadde vært kjekt om du registrerte akvariet ditt i profilen så det hadde vært mulig å se hvilke andre fisk du har i karet

Den eneste teorien jeg har er at det er mange andre fisk i karet som er potensielle røvere av egg og yngel slik at de stresser voldsomt for å holde disse trygge. Om foreldrene blir så slitne at de gir opp så kan de meget vel spise sine egne egg og yngel for at ikke andre fisk skal dra nytte av denne proteinkilden.

God oppforing på forhånd med variert og proteinrikt fôr kan gi de litt mer å gå på når de går i lek. Lurer også litt på hvordan vannbytterutinene dine er. En av grunnene til utstående øyne kan være dårlig vannkvalitet. Det er jo greit å få utelukke at akkurat det er årsaken.

Som nevnt er informasjon om størrelse på akvarium, hvilke arter og antall av hver, hvor stor filtrering og vannbytterutiner av interesse for å luke ut mulige årsaker til problemet.
vi har;

11 kardinaltetra, 5 dalmatinermolly, 5 polkadot botia, 4 pansermaller, 2 ancistrus, 2 palettciclider og litt dalmatineryngel i 'babykar' oppi (disse skal bare vokse litt til før de skal flytte).

Det er et 92 liter akvarie.

Vannbytte hver uke, ca 25-30 %. bortsett fra aqua safe i hver bøtte så tilsettes ca to teskjeer ektozon, ellers har vi ingenting oppi. ph er ca 7 (jeg syntes den lignet litt på den under, samboer over.. farger :S) litt etter hun ble dårlig ble det skiftet en plante og tok ut en pyntegjenstand som hadde begynt å flasse av. kjøpte steiner i steden til å ha der.. la merke til en ting i stad etter slamsuging at algene som var på glasset plutselig er borte uten at vi har 'vasket'. jeg vet ikke åssen det skjedde.. har alltid vært litt eller kommet fort etter det ble tatt vekk.

filtrering.. da er det pumpe det er snakk om? det er en fluval 2+; "The Fluval 2 has a flow rate of 105 gph" fant jeg ved googling, tror det er den.. Fulgte med i akvariesettet.

ved siden av flakfor (og div tabletter til bunnfisken) får de røde mygglarver. har du noen ytterligere tips til mat til palettene som de andre også tåler? butikken kom bare med mygglarver..

det rare er at ingen av de andre fiskene viser noen som helst tegn til sykdom, det gjorde de heller ikke da forrige paletten ble dårlig. hun spiser ikke, og munnen er i en konstant "o" - hun lukker den aldri.. og som sagt så sturer hun enten i kokosnøtta eller i plantene, evt innimellom steinene nå. hun var litt ute og svømte i stad når jeg holdt på nedi der siden ting ble flyttet på, og da fulgte hun etter gutten sin. men når ting var på plass og rolig igjen så var det tilbake til hula svømte pent forbi maten og inn.

Var nok litt som jeg mistenkte, det er ganske mye fisk i dette karet. Det i seg selv kan slite ut en stakkars liten ciklide som skal passe på ungene.

Med såpass hard belastning så kan det også tenkes at du har veldig høyt nitratnivå. Dette kan gi en ekstra belastning når fisken allerede er stresset. Har du fått målt nitraten?

Dessuten så synes jeg kanskje filteret er i minste laget om du ikke har modifisert det. Her kan du lese litt om disse. Som du ser så anbefales dette filteret til akvarier på maks 60 liter, 90 om det er modifisert. Er det for lite så kan du få utslag på nitritt også. Dette er langt farligere enn nitrat og skal alltid være på null.

Selv om resten av fiskene virker ok så kan det likevel være at nitritt/nitrat-nivået er såpass forhøyet at ekstra utsatte/stressede fisk kan få problemer selv om de friskeste og tøffeste ikke ser ut til å ta skade. Anbefaler deg i såfall å teste nitritt og nitrat med dråpetest. Er nivåene gode så kan det være selve stresset med barnepasset eller andre tilfeldigheter som gjør at hunnene faller fra.

Ektozon består for det meste av salt og siden det er ferskvannsfisk det er snakk om så kan du bare droppe dette. Om du har lyst til å lese mer om dette så kan du bare søke på ektozon eller salt i forumet. Enkelte maller, spesielt corydoras er ømtåelige for salt og kan faktisk stryke med. Enda en grunn til at du bør unngå å bruke dette.

Jeg liker å gi ciklidene litt granulatfôr innimellom i tillegg til flakfôr og frossenmat. Varier gjerne også mellom forskjellige merker når du kjøper inn fôr, og prøv ut både hva fiskene liker og hva som ser ut til å gi best resultat på trivsel og farger.

En ting til, hvordan rengjøres filteret og hvor ofte? Kan forresten også anbefale en titt innom Akvarieskolen under Artikler her øverst på siden. Masse god informasjon å finne der
tusen takk for utfyllende svar og tips

har ikke testet for nitritt på noen uker, men da var den helt fin. har ikke testeutstyr for dette selv, men dyrebutikken har tatt testen for oss når vi har tatt med van får gjøre dette igjen.

Pumpa fulgte med akvariesettet, så vi tok det som en selvfølge at den passet.. det virker dumt :S og vi som bestemte oss for å ikke kjøpe utvendig pumpe, og nå har tilbudet gått over!

ektozon fikk vi beskjed om av butikken at vi burde ha oppi, siden dalmatinermollyene trengte det. dette er ikke riktig det heller?

pumpa renses i akvarievann, og aldri 'helt rein' siden bakteriefloraen skulle være igjen.. om det var det du tenkte på denne renses en gang i uka samtidig som vi tar vannbytte.
Det kan lønne seg å han en dråpetest hjemme også. Det er ikke alltid butikkene holder åpent når man trenger å teste Dråpetest for nitritt er en av de tingene man nesten må ha liggende i tilfelle noe skjer i akvariet. Ikke alltid nitritt har skylden, men da har man ihvertfall fjernet den som en mulig årsak når ting skjer. Nitritt kan dukke opp veldig raskt så om vannet var fint i går så trenger det ikke være bra i dag.

Som en tommelfingerregel kan man doble pumpestørrelsen i forhold til det som oppgis fra fabrikanten. Dvs at i et akvarium på 92 liter så bør du velge et filter som oppgis å passe et akvarium på minst 184 liter. Det virker som om fabrikantene beregner at pumpene skal brukes i kar omtrent uten innredning eller belastning :b Med riktig størrelse på filteret så tåler den å stå lenger før den trenger rens også, dvs mindre arbeid for akvaristen.

Dalmatinermolly er vel en fargevariant av Black Molly. Som du kan se her så kan denne arten gå både i ferskvann og brakkvann. Brakkvann lages ved å blande ut saltvannsmiks beregnet til saltvannsakvarier. Det er ikke mulig å lage brakkvann ved å bruke ektozon. Siden denne arten også trives i ferskvann så er det ikke nødvendig med salttilsetning og, som nevnt, så har du arter sammen med den i akvariet som kan ta direkte skade av saltet. Mitt råd er altså at du dropper dette.

Pumpen skal aldri rengjøres før sirkulasjonen er betraktelig redusert. En innvendig pumpe bør ikke gå så ofte tett at den må renses hver uke. Da er den for liten til oppgaven den er satt til å gjøre. Normalt er det vel vanlig å rense innvendige pumper rundt en gang i måneden. Utvendige pumper kan gå i flere måneder uten behov for rens, enkelte har de til og med gående på årsvis med minimalt vedlikehold. At du renser filteret forsiktig i akvarievann er helt etter boka
ååh.. vi trodde det var bra å rense den ofte :S

det er godt man har forumet her så man lærer seg virker som mange i butikken ikke har peil, men bare sier noe som høres fint ut. trodde ektozon også var bra fordi det virket forebyggende mot sykdom, men om det er heller dårlig enn bra å ha det i så kan vi avslutte den påfyllinga.

jeg skal komme meg i butikken og kjøpe nitritt-test så blir det vel å skaffe seg en ny pumpe da, kanskje.. den vi har er humørsyk og nekter å starte etter den er stoppet/renset ofte. ho i butikken sa dette var veldig vanlig, men uansett hvor vanlig det er så er det UTROLIG plagsomt.

paletten er forøvrig fortsatt i dårlig stand, gjemmer seg mellom steinene og puster fort med munnen konstant åpen. svak i fargene er ho blitt også (jeg drømte tydeligvis at hun var knall lillarød :p), og fortsatt ikke spist så vidt vi har sett. synes øynene er noe på vei ut igjen også.. men alle andre har det fortsatt tilsynelatende bra. skal ta en nitritt-test og poste resultater når det er i boks!
Det høres bra ut

Lurer forresten på om dere har renset impelleren og impellerbrønnen på pumpen? Det er altså snakk om den lille rotoren og rommet den står i. Rotoren kan løftes ut og hele greia renses forsiktig i vann. For å komme til nede i hulrommet kan det hende du må bruke en liten børste eller q-tips. Om det har samlet seg mye gugg her så kan det være grunnen til at den ikke vil starte etter at den har vært stanset. Det pleier ellers sjelden å være noe problem på disse pumpene.
har tatt ut propellen hver gang. forrige gang stod jeg også og dunket den lett i siden av oppvaskkum, for da kom det ut en del shit :S men.. en bomullspinne er mye lurere. haha :p at det GÅR an å være korttenkt, da! men fikk det jo ut iallfall
Da har du nok svaret der. Selv litt slim på "veggene" kan være nok til at magneten ikke funker som den skal og at den dermed får problem i oppstarten.
nitritt-testen viser 0,5 mg/l, "inte färligt ännu"..

kan det ha noe for seg å putte paletten i babykaret? kanskje hun gidder å spise da? problemet er såfall at yngelen må ut i akvariet, men nesten alle er vel store nok til å klare seg.
Miah
nitritt-testen viser 0,5 mg/l, "inte färligt ännu"..

O,5? Det er definitivt farlig, jo.
jaha? det stod jo i pakningsvedlegget at det ikke var noe farlig. neste nivå var farlig. 0,0 optimalt.
Hva slags test er dette?
Dette var så absolutt en advarsel, ja. Nitritt skal være på null så alle utslag er et varsel om at alt ikke er bra med vannet. Skift 50% av vannet og fortsett med 30% bytte av vannet hver dag til nitritten er nede på den eneste "godkjente" verdien, nemlig null. Fortsett deretter å teste nitritt jevnlig og om den kommer tilbake så mistenker jeg at pumpen er for liten og at det er dette som gir nitrittproblem.

Om du oppgraderer pumpen så bør du la den gamle, innkjørte, pumpen kjøre pararellt til du har fått kjørt inn den nye. Det tar normalt en 4-5 uker.
Det var Sera dråpetest.

har kjøpt sånn blåfilter nå, skal bytte ut de gamle. da skal det bli bedre i fht til denne iallfall.
Du må ikke fjerne allt innkjørt filtermateriale på en gang. Da har du ingen bakterier til å ta unna avfall før filteret er kjørt inn igjen og det tar 4-5 uker.
neida, byttet bare den ene, så den andre står igjen så ut som det ble mer fart i vannet. men kan også være fordi jeg renset rundt den propelltingen med bomullpinne som du sa..
men angående blåfilteret mot de som var fra før.. dem er jo "finere", sånn at de samler vel opp mer shit. blir det mer 'småavfall' som kommer til å flyte rundt, nå da?
Tror ikke forskjellen er så stor at du vil merke enorm forskjell. Personlig bruker jeg kun grov blåsvamp, og vannet er klart nok, i mine øyne ihvertfall
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap