A. helena oppdrett

Hei,
vil diskutere litt om miljøet som trengs for en suksess med oppdrett av A. helena. Fra tidligare tråd her har det blitt sagt, at en viktig forutsetning skal være masse med pestsnegler i alle størrelser spes. små snegler er viktig.

Videre er det lite kunnskap om oppdrett av A. helena. I Tyskland blir det diskutert for tida at høgare temp. kan være viktig for klekking. Er det noen i Norge som kan bekrefte dette? Eller annerledes, er det noen som har suksess med lavere temp. også? Tenkte spes. på Håvard, nå.

Eg har noen voksne A. helena gående i lag med reker i to kar og i begge ser eg massevis med egg. Men det ser ikke ut at de vil klekke. Temp. ligger pga reker relativt lav mellom 20 og 23 grader.

Er det andere faktorer som kan spille inn her?

Takker for ideer.
Mvh
Michael
Ikke at jeg har fått igang oppdrett ennå, men lave temperaturer øker jo vanligvis klekketiden på andre arter, så det gjelder vel for disse også?

Ellers er vel vanlig klekketid på A. Helena ganske lang i utgangspunktet.

Jeg mener Håvard skrev til meg i en e-post at nyklekket yngel ville flyte i overflaten etter klekking.

Håper dette hjelper.
Lang er jo relativ. Hørte at det ta cå 3 til 4 veker vannligvis. Nå kommer eggene hos meg snart i andre månad. Tror ikke det blir noe av. Derfor har eg åpnet diskusjonsrunde her
hvordan bør jeg tilrettelege miljeøet så Anentome helena kan formere seg,, ex hvor vil de helst legge egga? hvordan formerer de seg
Har et kar med temp 22-23gr, ph 7.5, gh 6, masse planter og skivesnegler i alle størrelser. Kjøpte 3 A.helena i sommer, og har hvertfall 20 i alle størrelser oppi der nu. =)
Har ikke gjort noe spess for å få de til å legge egg, eller eggene til å klekkes, så jeg har ikke noe fasitsvar.
I tillegg yngler corydoras panda jevnlig og rekene er mangedoblet. Så noe må det være som de liker med det karet.
Har lav temp jeg
Har ca 22 grader i akvariet,litt høyere hvis vi fyrer i peisen.Har aragonitt sand og ph på 8,5. Jeg hadde masse malaysiske sandsnegler men nå har jeg masse helena babyer i steden.De yngler oftere enn hver mnd for på 3 mnd er jeg oppe i 20 stk. Startet med tre.
jeg har et halvt tonn med egg på røttene i 64 litern, men har ikke sett småjegere ennå. det har gått, tja, 4 måneder hvertfall? de var nå veldig ivrige på å legge egga en periode, men jeg vet ikke, ubefrukta kanskje? masse pestsnegler i karet og... temp på rundt 25-26 grader..
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap