Grønnsåpe i skoleakvarie!

hei... vi har et skoleakvarie på skolen. I går og i dag har noen putta såpe i akvariet... i dag var det grønnsåpe. Hvor farlig er det for fiskene?
vi bytta vann i går, men i dag rensa vi sanda og alt.

jeg tror det var en hel flaske grønnsåpe, fordi man kunne ikke se igjennom en 520 l.
Det er særdeles farlig for fiskene. Såpe kan avgi giftstoffer i lang tid fremover. Hele karet må nok rengjøres fullstendig.
det gjorde vi... vi får se om de overlever natten...

skal skaffe lås på lokket.
du kommer aldrig å få ut all såpa fra sanden, så den bør ut av karet og erstattes med ny. Kjedelig at slike ting skjer da.
ja...... helt enig...
men vi vaska sanda veldig godt...

får kjøpe ny etter høstferien + noen fisker og HENGELÅSER
Vegard Skavellen
ja...... helt enig... men vi vaska sanda veldig godt... får kjøpe ny etter høstferien + noen fisker og HENGELÅSER

Jeg vil tro at det fremdeles vil være enn del såperester igjen, men tryggest er dte jo å bytte den ut.
Jeg blir så forbanna når idioter gjør slik ! unskyld språkbruken. Man ødelegger så masse
100 % enig der vi brukte 3 timer i går for å så komme i dag og finne alt ødelagt igjen 3 timer borte for alltid...
så, altså det eneste man kan er og bytte sand og vaske akvariet grundig?

men, før nye fisker skal oppi, burde jeg putte i noe midler eller noe sånt?

Jeg ville byttet ut ALT, og startet karet på nytt.
Såpen vil jo være i filter, på planter, i sand.. overalt.
Desinfiser hele karet, og bytt sand. Noen vil kanskje mene at det er "overkill" men såpe er noe skikkelig f...skap i akvaristisk sammenheng. Spesiellt i slike doser som du har nevnt her. (Vask selvsagt ikke med såpe...he-he)
Eller aller helst: Få de som hadde i såpa til å ta jobben (under veiledning, selvfølgelig).
Dette er vel grunnen til at noen skoler og andre offentlige bygg har akvarium i glasskap.. Man finner på mye faen når man er ung, og noen mer enn andre.
gjorde mye drit selv når jeg var liten, tømte melkekartong slik at det lukta surt i hele skolen osv. (ganske liten) Men å helle gift inn i et akvarium (ja såpe er gift) hvor det er levende dyr, nei faen (unnskyld språkbruket). Makan til drittunger.

Hvor gamle er pøblene? (sånn ca)
de er rundt 15 år

Men noe utrolig ingen er døde!!!!! johooo!
Når man setter opp et ulåst akvarium på en ungdomsskole, så er det å be om å få gift i det.

Men jeg håper selvsagt at avskummet som gjorde det blir identifisert og i det minste får melding hjem. :p
De trenger å lære at dette faktisk er levende dyr, for noen er jo ikke fisk dyr i det hele tatt, bare ting til pynt. Men for noen er jo heller ikke katter, bikkjer etc "levende" i deres øyne.

Heng kanskje en lapp med informasjon om fiskene ved akvariet, hvor de kommer fra, hva de krever av verdier i vannet osv. På den måten får man et annet syn på tingene.

Kanskje det hjelper og lage lapper ang det som skjedde, at noen umodne idioter helte grønnsåpe i vannet av ren dumskap.
Ungdomsskoleelever er gamle nok til å skjønne forskjell på rett og galt. Det er ikke dumskap.
Tranbykvariet
de er rundt 15 år Men noe utrolig:-) ingen er døde!!!!! johooo!

Det kan forstatt gå galt selv etter en natt eller?
Tilfeldig bekjentskap
© Susanne Lillejord
Reklame for plussmedlemskap