Aulonocara firefish + aulonocara jacobfreibergi = ?

Jeg mistet Aulonocara jacobfreibergi hannen tidligere i uken. Min nydelige Auclonocara Firefish har fått seg et par damer som ikke har vokst seg til ennå. I dag gikk han altså i lek men den ene Aulonocara jacobfreibergi hunnen. Hva kan det bli av dette da? En fargerik hybrid i hvertfall.

Æsj, dette var ikke med i beregningen, tenkte siden jeg hadde en Aulonocara jacobfreibergi hann mener jeg. Men så var det jo ikke med i beregningen at jeg skulle miste hannen heller.

Jeg trenger jo ikke å gjøre noe for å berge yngelen... Er det noen som har vært borti denne slags kryssing før?

Det er vel et kjent problem at forskjellige arter av aulonocara potensielt kan krysse seg med hverandre
Jacobfreibergi og stuartgranti-varianter slik som firefish, kan i teorien leve side om side, men dette forutsetter nok at man har både hunner og hanner av hver art, og at akvariet er stort nok.
Jeg taler nok for flere enn bare meg selv når jeg oppfordrer til ikke å krysse arter, eller å gi dem muligheten til å krysses, men vet jo samtidig at dette fort kan skje, og har selv opplevd det bla.a med flere typer mbuna.
Det må nesten bli opp til den enkelte akvarist å vurdere hvilke arter man ønsker å holde i samme kar, men gode bøker om malawihold pleier å gi greie retningslinjer.
Lykke til
Å blande disse to blir som å blande gullfisk og papegøyefisk. En variant er naturlig, og den andre varianten er menneskeskapt og vil aldri få et vitenskapelig navn.

Men fargene på avkommet kan bli spennende, selv om det er nei-nei for mange.
Om disse var mine ville jeg foret opp noen av de største kun for å se om de kunne bli flotte showfisk til eget bruk. Men jeg ville ikke solgt dem på markedet.
Hindre kryssning
Jeg har begynt å ta ut fiske-par jeg vil ha yngel på, og lar de gå i et 70-liters kar til de leker.
Delfinene lekte med en gang, mens Aul. stuartgranti "Maleri" lekte den tredje dagen (tror jeg det var). Etter lek flyttes hannen tilbake, mens hunnen får gå der til hun har spyttet yngelen.
Nå kan jeg garantere at Maleri-yngelen er ekte.

I storkaret går det også Aul. jacobfreibergi "Otter point".
Otter point-hua som går og tygger no får spytte i storkaret fordi jeg ikke kan garantere at yngelen har rett far. Sansynligvis er det rett far da begge hannene har to hunner hver, men jeg kan jo ikke være helt sikker.
Hongi
Vet noen litt om oppdrett av hongi? Hvordan de legger egg og leker osv. Kan det fårekomme at hunnene kan spise for mens de ruger?
pime
Vet noen litt om oppdrett av hongi? Hvordan de legger egg og leker osv. Kan det fårekomme at hunnene kan spise for mens de ruger?

Dette blir veldig OT i denne tråden, men ta en titt på denne tråden.
Tilfeldig bekjentskap
© Remi Horsgård
Reklame for plussmedlemskap