- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Er silikonen sterk nok til at holde??
Er silikonen sterk nok til at holde??
jeg fik købt et akvarium til den latterlige pris på 50 kr.er over lykkelig nu, er selvfølgelig klar over at jeg må lægge ny silikone.men, som jeg håber i kan se på bilderne, havde jeg tænkt at fjerne listerne som er på det.(minus de der er i bunden)
så er mit problem om silikonen er sterk nok til at holde.jeg tror det det kan holde fordi de lister som er på siderne er bare til pynt tror jeg.grunden til jeg tror det er fordi de er bare limt på sån uden på glasset.som i måske kan se på bilde.
men jeg har ikke så meget erfaring så jeg ville spørge her om der var nogen der har en mening om det.
skal jeg købe noget spesielt silikone eller kan almindeligt akvariums silikone godt tåle den belastning der ville komme fra en så stor tank.
karet måler50cm'50cm*100cm.
jeg håber nogen kan hjælpe mig.er glad for alle inspill.
ps skal også selv bygge et amatur når den tid kommer.det blir så spændende.
så er mit problem om silikonen er sterk nok til at holde.jeg tror det det kan holde fordi de lister som er på siderne er bare til pynt tror jeg.grunden til jeg tror det er fordi de er bare limt på sån uden på glasset.som i måske kan se på bilde.
men jeg har ikke så meget erfaring så jeg ville spørge her om der var nogen der har en mening om det.
skal jeg købe noget spesielt silikone eller kan almindeligt akvariums silikone godt tåle den belastning der ville komme fra en så stor tank.
karet måler50cm'50cm*100cm.
jeg håber nogen kan hjælpe mig.er glad for alle inspill.
ps skal også selv bygge et amatur når den tid kommer.det blir så spændende.
Postet 01.10.08 kl 14:53
Liming
Du trenger akvarie silikon og noen skarpe blader. skjær løs den gamle silikon vask deretter med f.e.k rød sprit, før så på silikon ( her kan man jo maskere med teip hvis man ønsker et pent resultat og ikke har så stor erfaring). Husk å kjøpe nokk silikon da alt må legges på en gang. Jeg tipper at to tuber (av den store tuben) holder, se også siste forbruks dato på tuben.
Postet 01.10.08 kl 15:41
Fisk
Glemte jo helt å spørre hva du skal ha i tanken. Jeg kan på det sterkeste anbefale Malawi fisk. Da de er veldige fargerike og er i bevegelse heletiden når det er lys på. Ser du gleder deg så lykke til.
Postet 01.10.08 kl 15:47
Takk
takk for svar ...så du tror at det skulle gå greit med at ta de lister af.??
jeg ved ikke helt hvad der skal i ,men har jo lidt tid til at finde det ut.
må jo først ha fikset det og bygget et lys amatur.
jeg ved ikke helt hvad der skal i ,men har jo lidt tid til at finde det ut.
må jo først ha fikset det og bygget et lys amatur.
Postet 01.10.08 kl 16:07
pinkcattakk for svar ...så du tror at det skulle gå greit med at ta de lister af.?? jeg ved ikke helt hvad der skal i ,men har jo lidt tid til at finde det ut. må jo først ha fikset det og bygget et lys amatur.
Jeg tror ikke jeg ville ta av listene de gjør det jo mer som et møbbel en bare et glas kar, men det må jo du bedøme etter bilden dine å dømme ser det ganske pent ut
Postet 01.10.08 kl 16:15
Bjørn i Kvelde..skjær løs den gamle silikon vask deretter med f.e.k rød sprit, før så på silikon..
Ville heller brukt isopropanol eller aceton, dagens rødsprit fordamper ikke helt vekk. Dette kan medføre at silikonen slipper etter en stund. Hadde i alle fall ikke våget å brukt rødsprit selv, har hørt om akvarier som har revnet p.gr. av for dårlig avfetting før silikonering.
Postet 01.10.08 kl 18:00
Postet 01.10.08 kl 20:04
Loctite tec7
viss du fremdeles trenger svar. jeg hadde brukt loctite sin tec 7. i stede for silikon. det er det mange jeg kjenner som har brukt.
Postet 29.03.09 kl 14:40
Postet 29.03.09 kl 14:50
Postet 03.05.09 kl 02:02
Styrken i akvarie silicon
Akvarie silikon type 3b eddiksyre.
ved liming av glass i glass, altså uten trekantfugen i hjørnene skal eddiksyre siliconen tåle 1000 L uten noe form for ramme.
ved liming av glass i glass, altså uten trekantfugen i hjørnene skal eddiksyre siliconen tåle 1000 L uten noe form for ramme.
Postet 23.08.09 kl 00:37