Tror du fisk lager lyder vi ikke kan høre?

Jeg har mange ganger lurt på om fisk faktisk lager lyder vi ikke kan høre. Nå snakker jeg ikke om kneppingen til Botia eller lyd fra knurremaller og slikt, dvs lyder menneskeøret kan oppfatte fra fiskene. Men jeg mener; har de lyder de bruker seg i mellom for å kommunisere, men som ikke er hørbare for det menneskelige øre....?

Et eksempel på dette, er f.eks. en Apistogramma-hunn (dverg-ciklide) som er ute på tur over sandbunnen med yngelen sin. Vi mennesker ser jo klart og tydelig at hun signaliserer med kroppsspråk og farger/mønster til yngelen. Men samtidig er det jo slik at med en stor skokk yngel som kanskje er både under henne og foran henne, så kan bare ikke alle ha blikk-kontakt med moren og se hennes mønstersignaler. Spesielt ikke de som har hodet vendt forover og som oppholder seg på bunnen foran moren. Det være noe annet, noe som også får yngelen foran henne til å reagere synkront med de som er ved siden av henne. Ved fare eller nærgående fisk, så signaliserer hunnen og yngelen dukker øyeblikkelig ned i sanden og ligger dønn stille. Hvordan kunne alle vite det? Er det små sjokkbølger som forplanter seg gjennom vannet når hun flikker med finnene? Eller gir hun faktisk fra seg et lydsignal som betyr "Fare - dukk ned" ?

Jeg har også lagt merke til at i visse sammenhenger virker det som om Corydoras kan høre en skrekkslagen artsfrende "skrike" av redsel. I dag for eksempel, var hele flokken min med Corydoras sp. Green Laser i stor aktivitet, alle suste frem og tilbake, opp og ned langs frontglasset. De virket helt oppslukte av dette, og holdt lenge på med det. Så plutselig, uten forvarsel, stupte alle med lynets fart ned på bunnen og i dekning under trerota. Borte vekk på brøkdelen av et sekund, alle sammen. Jeg skjønte ingenting. Jeg hadde ikke rørt meg, og ingen lyder hadde det vært heller. Så jeg satt og lurte en stund på hva dette kom av, da jeg plutselig fikk se bakparten på en av dem, klemt mellom glasset og et lite ekstrafilter jeg har i karet der. Den satt dønn fast, kom ikke løs. Jeg hadde litt tidligere flyttet på filteret så jeg vet den ikke satt der for en liten stund siden, det hadde skjedd akkurat nå. Så jeg fortet meg å flytte filteret litt ut igjen, så mellomrommet mellom det og glasset ble større, og fisken som satt fast pilte lynkjapt avgårde i samme retning som sine kompiser.
Hadde den gitt fra seg en form for nødsignal de andre hørte? Hvordan kunne alle reagere så likt på noe de sannsynligvis ikke kunne se engang?

Jeg synes dette er veldig interessant, og det er dessverre et lite utforsket område. Men tanken på at fisk kan fortelle hverandre enkle, men livsviktige beskjeder i form av lydsignaler, er fascinerende. Ikke lange dialoger så klart men enkle beskjeder som er viktige for arten. "Søk dekning - fare truer" "Kom deg vekk ellers angriper jeg" og lignende.

Hva tror andre om temaet? Har du opplevd å observere situasjoner der lydsignaler mellom fiskene må være den logiske løsningen?
Veldig spennende tema, mona o.
Jeg har ikke erfaring selv, men dykkere har fortalt at det er mye fiskelyder de hører når de er i vannet. Skriking, grynting og brumming.
Og så har du fisk som f.eks knurremallen som er kjent for å knurre når den er truet.

Fant denne på youtube.com om
elefantfisk , men det er vel lyder den lager under matsøk.
Nå er jeg på seriøst tynn is her altså.. men,men...
Er det ikke slik at fisk også kan utskille "hormoner" som kan "varsle" om både det ene og det andre?

Jeg har liksom litt problemer med "se" for meg at hørsel skal være en av fiskens naturlige varselsignaler?
Så du ikke på Dyrisk på Nrk sist? Der var det om dette..
Fisken lager både lyder som vi mennesker kan oppfatte og som vi ikke har sjans i havet til å høre.
Når det kommer til dette med yngel som er over alt men får med seg beskjedene til mammaen bare ved at hun skifter farge etc selv om de er forran henne med hodet vendt forrover. mener og det er felles for alle fisker at de ser nesten 360 grader. Fiskens øye er et optisk vidunder som gjør det mulig for de å se rett frem, ned, opp, til sidene og så langt bak at du må komme 101% rett på den for at den ikke skal oppdage deg bakfra.. Ganske utrolig.. Og det helt uten å røre på hodet eller noe..
+ at de har den stripen på siden som oppfatter den minste trykk forskjeld.. Mangefisker komuniserer jo ved å fylle og tappe svømmeblæra si, og det resulterer i enten lyd og trykk endringer eller bare trykk. Dette oppfatter jo alle rundt den..

tender
Nå er jeg på seriøst tynn is her altså.. men,men... Er det ikke slik at fisk også kan utskille "hormoner" som kan "varsle" om både det ene og det andre? Jeg har liksom litt problemer med "se" for meg at hørsel skal være en av fiskens naturlige varselsignaler?

Jeg er helt sikker på at hormoner har sin plass i kommunikasjonsformene hos fisk - f.eks. når en hunn signaliserer at hun er eggleggingsklar eller en hann gjør det samme.
Men jeg har vanskelig for å tro at hormoner, som altså skal varsle via duft, kan fungere på øyeblikkelige faresignaler. Duft bruker lenger tid på å tilbakelegge avstand, i motsetning til lyd.

Sterud
+ at de har den stripen på siden som oppfatter den minste trykk forskjeld.. Mangefisker komuniserer jo ved å fylle og tappe svømmeblæra si, og det resulterer i enten lyd og trykk endringer eller bare trykk. Dette oppfatter jo alle rundt den..

Du er inne på noe der, Sterud...hmmm. Nå fikk jeg noe mer å tenke på
Vibrasjoner er jo fisk ekstremt dyktige på å oppfatte gjennom vann.
Silda kommuniserer med prompelyder, visste du det?
Så ja, jeg tror alle fisker kommuniserer på en eller annen måte.... Med mer eller mindre lyd...
Såg faktisk en dokumentar i går på tv, om dette emnet.
Ja fisker lager lyder, ulike lyder på ulike fisk. På den måten kommuniserer fisk med hverandre.
En kunne høre lydene om en puttet et instument i vannet...et hydrometer tror jeg det ble kalt..... Kult egentlig
http://www.imr.no/visste_du/om_biologisk_lyd/fiskelyd

Hydrofon, tror jeg det var... Var det ikke?
mona o
Jeg er helt sikker på at hormoner har sin plass i kommunikasjonsformene hos fisk - f.eks. når en hunn signaliserer at hun er eggleggingsklar eller en hann gjør det samme. Men jeg har vanskelig for å tro at hormoner, som altså skal varsle via duft, kan fungere på øyeblikkelige faresignaler. Duft bruker lenger tid på å tilbakelegge avstand, i motsetning til lyd.

Nå er det vel engang slik at måten vi treige "homo sapiens" oppfatter ting, ikke nødvendigvis kan overføres til dyrenes sanser? Det finnes jo uttalige eksempler på sanser og organer hos dyr, som reagerer langt kjappere enn vi mennesker reagerer på de samme sansene. Det er vel en av grunnene til at svært få dyr døde under Tsunamien i Asia? De reagerte langt tidligere pga overordnede sanseorganer.

Men igjen; jeg må understreke at dette bare er synsing, og jeg har overhodet ingen vitenskapelig belegg for det jeg skriver (annet en det med Tsunamien. Det er vitenskapelig bevist)

Men tråden er veldig interessant
Aggi
[I]Hydrofon[/I], tror jeg det var... Var det ikke?

Meget mulig, noe slikt noe....
Er nok en hydrofon de bruker til å sniklytte på Doffen og co ja^^,
Men den avdekker jo bare de lyden vi kan høre.. Det er jo mange fiske arter som det ikke er blitt gjort noen opptak av, ganske enkelt fordi vi ikke kan høre de..
Sterud
Det er jo mange fiske arter som det ikke er blitt gjort noen opptak av, ganske enkelt fordi vi ikke kan høre de..

Det er feil Vi har avdekket mang en lyd under vann som vi ikke selv kan høre. Delfiner og Hai er et eksempel på det
tender
Nå er det vel engang slik at måten vi treige "homo sapiens" oppfatter ting, ikke nødvendigvis kan overføres til dyrenes sanser? Det finnes jo uttalige eksempler på sanser og organer hos dyr, som reagerer langt kjappere enn vi mennesker reagerer på de samme sansene. Det er vel en av grunnene til at svært få dyr døde under Tsunamien i Asia? De reagerte langt tidligere pga overordnede sanseorganer. Men igjen; jeg må understreke at dette bare er synsing, og jeg har overhodet ingen vitenskapelig belegg for det jeg skriver (annet en det med Tsunamien. Det er vitenskapelig bevist) :) Men tråden er veldig interessant :)

Vet at dyrene reagerer på natur fenomener før noen av oss i det hele tatt rekker å tenke "hmm.. lurer på hvor bikkja mi har tenkt seg i den farten.." - men akkurat tsunamien 26. desember 2004 (om det var den du tenkte på) så trakk jo lokal befolkningen opp i høyden og folk la til havs ved første anntydning til at det var noe muffens mens turistene flyttet solstolen etter vannet for å ikke gå glipp av noen sol timer. Tror det skyldes en del uvitehen også.. Er ikke så ofte Ofotfjorden trekker seg nesten en kilometer tilbake for så å komme inn å knuse Narvik og Bjerkvik med en vanvittig styrke..
Det er riktig at fisk reagerer på hormoner. det er blitt gjort forsøk på fisk hvor en fisk svømmer rolig og alene i et kar. så løses "fare-hormonet" til fisken i vannet, og fisken får totalpanikk og graver seg ned i substratet på under sekundet. Vi hadde om kommunikasjon hos fisk på en forelesning i høst..

Men jeg forstår ikke hva som menes med lyd fra fisk vi kan høre og ikke høre. Opptak med hydrofon er jo av fisk vi i utgangspunktet ikke kan høre...
Det er en annen debatt Sterud Lokalbefolkningen trakk seg tilbake pga gammel kunnskap/myter/overtro. Dyrene forholdt seg nok til sine innlærte innstinkter
tender
[QUOTE=Sterud]Det er jo mange fiske arter som det ikke er blitt gjort noen opptak av, ganske enkelt fordi vi ikke kan høre de..

Det er feil Vi har avdekket mang en lyd under vann som vi ikke selv kan høre. Delfiner og Hai er et eksempel på det

De lager jo sånne "super soniske" lyder som vi må ta opp og forsterke for å kunne høre de, så da hører vi jo de alikevel.. på en måte:P Var en kar på Discovery som forsket på en art jeg ikke har sett eller hørt om før for en tid tilbake, og der måtte de bruke et instrument som tok opp noe han sa var lys om ikke var der. Men den var jo der, problemet var bare at vi ikke kunne høre den, bare føle den. Så når han spillte av lyden så oppfattet vi det pga hårene i øret begynte å viberere. Det er ikke lyd sa han..
Sterud
[QUOTE=tender][QUOTE=Sterud]Det er jo mange fiske arter som det ikke er blitt gjort noen opptak av, ganske enkelt fordi vi ikke kan høre de..

De lager jo sånne "super soniske" lyder som vi må ta opp og forsterke for å kunne høre de, så da hører vi jo de alikevel.. på en måte:P Var en kar på Discovery som forsket på en art jeg ikke har sett eller hørt om før for en tid tilbake, og der måtte de bruke et instrument som tok opp noe han sa var lys om ikke var der. Men den var jo der, problemet var bare at vi ikke kunne høre den, bare føle den. Så når han spillte av lyden så oppfattet vi det pga hårene i øret begynte å viberere. Det er ikke lyd sa han..

gud.. ikke en gang jeg skjønte hva jeg prøvde å forklare her, men jeg husker ikke hva det heter *hoppe opp og ned i frustrasjon* så da får jeg ikke til å forklare det heller
Vibrasjoner og trykkforskjeller er da vel former for lyd? Mekaniske reseptorer oppfatter dette, mens fotoreseptorer oppfatter lys....
tender
innlærte innstinkter :)

Good morning!
Er det bare jeg som synes at innlært og instinkt er av vidt forskjellig betydning? ;D
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap