Kalk

Inaktiv bruker
jeg synes skjellet på eplesnigelen min har eit dårlig sjell, så hvordan får jeg mer kalk til akvarie?

(jeg=nybegyner)
PH over 7 og GH på ca. 6 vil være bra for eplesneglen din
kjøp kalkstein!
navnet kalkstein sier jo i seg selv at det er kalk i den,- den er jo laget av kalk
mvh bernard
zantoko
jeg synes skjellet på eplesnigelen min har eit dårlig sjell, så hvordan får jeg mer kalk til akvarie? (jeg=nybegyner)

Ps, jeg var litt sein der, men for ein som meg som ikke skriver så fort på pc, så tar det litt tid å skrive eit på linger

Har du hørt om kalkstein, det er ein fint ting for snegler som ikke har så veldig bra sjell. Med det du må huske på med kalkstein er at ph`en komer til å stige. Derfor er det lurt å følge med litt, men så er det kor stort akvarium du har, for hvis du har eit stor ett så gjer det ikkje så mye med ph`en om du tilsetter ein liten kalkstein.

Men eplesngeler tåler høg ph, men pass på fiskene, ikkje alle som tåler like høg.
Inaktiv bruker
jeg har eit lite akvarium berre 60l
jeg har sjell i akvarium har hørt at det hjelper
Det beste er vel å måle hvilke verdier du har i vannet ditt? Hvis PH er over 7 så har du antagelig nok kalk til sneglen. Utifra det jeg har funnet ut så er GH vel så viktig for skallet til Eplesneglene.
zantoko
jeg har eit lite akvarium berre 60l jeg har sjell i akvarium har hørt at det hjelper;)

Hvis du bare har hørt at sneglane blir bedre av sjell, så kan det være det teorien seier men ikkje det det er i praksis.
Det bør du jo inse sjelv at det ikkje hjelper med sjella hvis ikkje sneglane bilr bedre av det, ( kan jo også være vannvedien da )
Så det er kanskje lurt av dei å prøve med ein liten kalkstein om ph`en er under 7 ?

Men husk at Pangio kuhlii liker ph`mellom 5,5-6,5 og Eplesngele fra 7.0-9,0 så du må passe på at ph`en ikkje blir at for høg for Pangio kuhlii.
Foresten, det var eit veldig fint kan du har Sven...
Det var da voldsomt, fisken Magnus???
Trådstarter svarte bare på noe du nevnte som en faktor i ditt eget innlegg. Dette med kalk og eplesnegler er ikke så lett å finne ut av. Det har jeg lært av egen erfaring. Jeg endte opp med å måtte spørre Frank Angell om nettopp dette, fordi jeg ikke fant/fikk svaret selv på forumet.

Det er ikke nødvendig å hisse seg opp. Spørsmålet til trådstarter er da veldig legitimt?
Inaktiv bruker
Fisken Magnus
Så hvorfor spør du her på forumet da ? Hvis du har sjell i akvariumet og sneglene får dårlig sjell så er jo det eit godt tein på at sjell ikkje hjelper, det er du vell enig i ? Hvis du bare har [B]hørt[/B] at sneglane blir bedre av sjell, så kan det være det teorien seier men ikkje det det er i praksis. Vi prøver å gi deg tips om at du kan ta kalkstein men nei, det bryr du deg ikkje om... er du fornøyd med det du har du, og da er det jo ingen vits i å spør... Det bør du jo inse sjelv at det ikkje hjelper med sjella hvis ikkje sneglane bilr bedre av det, ( kan jo også være vannvedien da ) Så det er kanskje lurt av dei å prøve med ein liten kalkstein om ph`en er under 7

litt små agresiv? har du vore får lenge oppe? litt små greten?
Bekalger
zantoko
[QUOTE=Fisken Magnus] Så hvorfor spør du her på forumet da ? Hvis du har sjell i akvariumet og sneglene får dårlig sjell så er jo det eit godt tein på at sjell ikkje hjelper, det er du vell enig i ? Hvis du bare har [B]hørt[/B] at sneglane blir bedre av sjell, så kan det være det teorien seier men ikkje det det er i praksis. Vi prøver å gi deg tips om at du kan ta kalkstein men nei, det bryr du deg ikkje om... er du fornøyd med det du har du, og da er det jo ingen vits i å spør... Det bør du jo inse sjelv at det ikkje hjelper med sjella hvis ikkje sneglane bilr bedre av det, ( kan jo også være vannvedien da ) Så det er kanskje lurt av dei å prøve med ein liten kalkstein om ph`en er under 7

litt små agresiv? har du vore får lenge oppe? litt små greten?

Ja, har nåkk vore litt lenge oppe, men det er høstferie.
Bekalger eg blei litt hissig der, eg må roe meg ned, og kanskje det er på tide å legge meg?
Har endra innleget nå.
Beklager igjen.
Inaktiv bruker
Fisken Magnus
Ja, har nåkk vore litt lenge oppe, men det er høstferie. Bekalger eg blei litt hissig der, eg må roe meg ned, og kanskje det er på tide å legge meg? Har endra innleget nå. Beklager igjen.

hehe greit dette...
Jeg har høy pH (7.8), men den ene sneglen har ganske slitt skall likevel. Det kan også være den ene sneglen som av en eller annen grunn har dårlig skall, og med alderen mister de evnen til å reparere skallet, så hvis din er stor og gammel kan det være det som er årsaken.
Hva er GH i karet ditt? I nærheten av 6?
Inaktiv bruker
Mvjnz
Jeg har høy pH (7.8), men den ene sneglen har ganske slitt skall likevel. Det kan også være den ene sneglen som av en eller annen grunn har dårlig skall, og med alderen mister de evnen til å reparere skallet, så hvis din er stor og gammel kan det være det som er årsaken.

han er ca 2 cm og en på 1,5 cm
kan man bruke eggeskall?
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2012
Reklame for plussmedlemskap