Vil begynne med cory

Har kjøpt og satt opp en 120liter med sand, planter og røtter, og vil ha et selskapskar med blant annet cory. Vil gjerne ha en type som jeg kan klare å få lek på.

Har ikke bestemt hvilke fisker som skal i det enda, men har tenkt på:
1 ancistrus
gurami
cory

Noen forslag til hvilken cory-art jeg skal velge? Er litt forelsket i adolfoi, men tror de kan bli vanskelig å få tak i her..
Har forstått det slik at det er best å holde en art i gangen? Noen erfaringer med gurami sammen med cory?
Og gjerne andre tips og råd i forbindelse med coryhold På forhånd takk!
Hei gunni!
Corydoras Similis er jo bare nydelige da, ha 7 stykker selv, eller så er det bare å søke på corydoras i søkefeltet, så får du frem kjempemange forskjellige=D
Antar du har lest artiklene her på akvaforum om corydoras? Hvis ikke er det mange tips der Ellers er det lurt å kikke på mona o sin personlige tråd.

Har ikke hatt gurami med corydoras så der kan jeg ikke hjelpe deg. Selv ønsker jeg meg sterabai; syns de virker utrolig sjarmerende. Disse er ihvertfall en cory art du kan være obs på om du vil ha en art som tåler litt høyere temperatur enn de andre. Det er videre absolutt å anbefale å heller ha mange av en art enn flere arter med færre individ av hver.
Her på forumet er det jo registrert veldig mangen Corydoras arter.
Det er nermere 170 forskjellige arter, mens noen er vanskjelig å få tak i, andre dyre og noen er det vanskelig å få lek.

Ein av dei vanligaste Corydorasane er jo Corydoras Aeneus. Den er veldig lett å få tak i og ein av dei enkle artene å få i lek.

Corydoras Matae er min favoritt. Den er ikkje fult så lett å få tak i som Cory. Aeneus. Og heller ikkje så lett å få i lek.

Corydoras Paleatus er også ein av mine favoritter. Den er veldig billig, lett å få i lek, legger mangen egg pr. kull. Ein fin Corydoras for nybegynnere som ønsker oppdrett.

Corydoras Schwartzi er ein veldig vanlig Corydoraser i handelen, men det er veldig vanskelig å få til lek på denne arten i akvarium, men det går ann. Det er 3 stk som har klart det her på AF.

Corydoras Sterbai er også ein Corydoras som er lett å få i lek og få yngel etter hvert.

Alle Corydoras arter bør være i grupper på minst 5-6 individer, men jo flere , jo bedre.

Yngelen:

Eggene legges som regel på glass. Du kan la dei bare ligg på glasset eller du kan ta dei ut å klekke dei seperat. Om du vill at egga bare skal være på glasset bør du ta dei andre fiskene du har i karet inkl. foreldrene, for egga/ yngelen kommer til å bli spist opp av fiskene i karet. Men det er det noen har opplevd mens andre har opplevd det motsatte, at fiskene ikkje spiser egga og yngelen.
Om du velger å klekke egga seperat, kan du har dei i ein isboks på 2 liter. Du trenger ikkje pumpe, men ein luftstein er bra slik at egga får oksygen.

Egga klekkes etter 4 til 8 dager avhenig av tempratur. Men normalt tar det 5 dager. Jo varmere du har det, jo større sjngs er det for at egga mygler.

Les det som står her om oppdrett av Coryoras Paleatus. Der gjelder dei fleste andre Corydoras typer også.


Det beste er å se på denne lista og deretter klikke deg inn på den arten du liker best og f.eks se om oppdrett er mulig, for du vill få yngel med dei, vannvedier dei må jo ha dei samme verdiene som f.eks Gurami som du skulle ha, og etter det sjekke om det er mulig å få tak i den arten du ønsker. Om det ikkje er noen her på forumet som har, så kan dei aller fleste dyrebutikkene saffe dei fleste fiskane som er i handelen.

Eg ser at du også vill ha Ancistrus i lag med Corydorasane, men husk på at sugemaller liker veldig godt yngle og egg fra Corydoras, så då er det sikker best at du klekker egga separat i f.eks ein isboks.

Eller så får du spør Mona O som er ekspert på Corydoras. hehe
Inaktiv bruker
corydoras aneus-kobberpansermale er en lett pansermalle å få egg på.
Jeg har hatt Corydoras Trilineatus sammen men Perleguramier i noen år uten problem.
Takk for svar!
Har lest artiklene her ja, og litt på planet catfish o.l.
Etter bare utseende liker jeg veldig godt de artene som er ganske lyse, med klart definerte mørke tegninger som adolfoi, har sett flere men kommer self. ikke på de nå:P
Har oppdaga at jeg er litt jålete, og ikke har fullt så lyst på paleatus eller aenus, fordi de er såpass vanlige..:P hehe! Men det er jo ganske tåpelig selvsagt..

Noen forslag til andre arter som går bra sammen med cory?

Edit: De der metae så forlokkende ut, også melini..den var fin

Dobbeledit:
Axelrodi
Metae
Adolfi
Duplicareus
Melini

Fordeler/Bakdeler?
Gunni
Etter bare utseende liker jeg veldig godt de artene som er ganske lyse, med klart definerte mørke tegninger som adolfoi, har sett flere men kommer self. ikke på de nå:P



Når du skriver at du liker de lyse med definerte tegninger, så tenkte jeg med en gang på et klassisk sjarmtroll blant Corydorasene som har blitt manges favoritt:
Corydoras panda!
Den er stort sett å få tak i gjennom butikk. Om butikken ikke har den inne, finnes den som oftest på listene så de kan bestille til deg.

Så, hva synes du om Corydoras panda, sjarmtrollet med skurkebriller?


[External Image]
Tusen takk for svar!
Jeg har tenkt på det, men var redd for at det skulle bli for varmt for panda'n i et selskapskar?
Så at det sto i basen at de kunne 'visne bort' dersom det var varmt? Temperaturen i karet blir nok innenfor grensene for panda, kanskje 24-25 grader, men jeg var redd for at den skulle bli slapp av det..tror du dette er noe problem?
Er den noe spesielt vanskelig å få til å leke?
Og liker den stille eller stormy waters? hehe..

Jeg burde skifte navn til 1000 spørsmål!

Gleder meg veldig til akvariet er ferdig innkjørt så jeg kan få cory'ene mine! Det er veldig facinerende fisker, når man begynner å se nærmere på de
Sterbai:)
Det ble c. sterbai hos meg!
Ganske enkelt fordi den lokale akvasjappa hadde de:P Har kjøpt 6 stykker, kommer evt. til å øke flokken dersom jeg ser at det er plass..liker å se hvor stor plass fiskene bruker før jeg bestemmer hvor mange jeg skal ha

Var på butikken for å kjøpe to stk. hemiancistrus/peckoltia sabaji til samboeren min, samt øke kileflekkrasborastimen vår, og da så jeg at de hadde et større cory-utvalg en vanlig, de hadde:
c. paleatus
c. aenus
c. schwartzi
og mine kjære sterbai så nå er jeg kjempefornøyd!
Idag så jeg de spise mat de har fått av meg for første gang, de spiste plecominpiller..har bestilt JBL tabis, (et råd som jeg forøvrig har sneket til meg fra mona o. sin tråd, greit å kunne høre på de som har peiling takk mona!) og regner med den kommer imorgen Har prøvd å gi de mygglarver igår, men det spiste de ikke...hmm.

Føler meg litt bitt av basillen, så panda blir det nok før eller senere!
Kjempetøffe fisker i alle fall!
Tilfeldig bekjentskap
© Rune Evjeberg
Reklame for plussmedlemskap