Fisk på fly?

Har noen tatt med fisk i bagasjen på fly noen gang? Det er vel umulig å ta dei med i handbagasjen med alle reglane om flytande stoffer ol.
Ville folk ha gjort dette? Noen synspunkt? Og korleis trur de fisken ville reagere med tanke på stress ol?

Det er ikke lov å ta med fisker i flykabin, kun i den lovlige mengden væske. Dvs en umulig oppgave.
Inaktiv bruker
MC Darup
Det er ikke lov å ta med fisker i flykabin, kun i den lovlige mengden væske. Dvs en umulig oppgave.

Uff ja tenk om det ble sprengt fisk...

Ehh.. fisker fraktes ikke hvor det er fare for slikt.
Finnes det i det hele tatt eksplosive flytende væsker hvor fisker kan overleve? Det må da være mulig å utvise skjønn på dette?

Teori og praksis er to ulike ting.
Jeg snakket med Avinor (avd for flysikkerhet og de som har lagd reglene/ overhoder de). Beskjeden jeg fikk var at det i teorien kun er lov med beholdere med 100 ml væske.
Ja, noen kan treffe på sikkerhetsvakter som utviser skjønn og slipper fisk gjennom kontrollen, men da har man flaks.
De anbefalte ikke at man tok sjansen siden fiskene evnt blir fratatt en i sikkerhetskontrollen.
men om du sender den med vanlig bagasje då? Liksom ikkje tar den som handbagasje.
I fly
Ja er ikke potetlandet norge vidunderlig! Har selv flyttet FRA Norge ogt nar jeg kommer hjem hit til Polen er det aldrig problem, bare i mitt kjaere hjemland. Hjemme er det vanskelig a fa med reker pa fly, men tar jeg dem med fra Polen og hjem smiler bare tollen. Hurra for Norge!!!!!!!!!!!!!!
SindreKul
men om du sender den med vanlig bagasje då? Liksom ikkje tar den som handbagasje.

Kan seff ikke sendes som vanlig bagasje, da det er kaldt i lasterommet til flyet.
Men man kan kjøpe en bilett akuratt som man gjør for hunder og frakte f.eks en kjølebag/isopor kasse i "hunde"rommet.
Sendte selv fisker slik for noen uker siden.
Billo
Ja er ikke potetlandet norge vidunderlig! Har selv flyttet FRA Norge ogt nar jeg kommer hjem hit til Polen er det aldrig problem, bare i mitt kjaere hjemland. Hjemme er det vanskelig a fa med reker pa fly, men tar jeg dem med fra Polen og hjem smiler bare tollen. Hurra for Norge!!!!!!!!!!!!!!

Det er jo ikke bare Norge som har regelen om maks 100 ml væske. Såvidt jeg vet gjelder det i mesteparten av Europa, Asia og Australia, og Usa også regner jeg med, men har ikke vært innom sistnevnte så jeg kan ikke si det sikkert.

Så hvis de ike bryr seg i Polen er det enten fordi de ikke bryr seg med å opprettholde regelen, eller så har den ikke nådd dit ennå.
De fire måtene å frakte fisk på fly:

1, I kabinen. Ikke å anbefale. Avhengig av at du får lovt til å bryte sikkerhetsreglene.

2. I bagasjen. Ikke å anbefale da bagasjen får ofte en noe hard medfart på transportband. Pakker du fiskene godt går dette som oftest bra.

3. Som reisegods. Koster 200 kr pr flyavgang og pr kolli. Ofte noe plunder og noen som ikke vet hvordan dette skal gjøres bak SAS skranken. Beregn god tid til innsjekking. Husk å bestille plass etter at du har bestilt billetten, men innen 48 timer før du skal dra.

Kan ikke brukes på Norwegian, da de bare tar med hund og katt!

4. Som flyfrakt. Noe dyrere, ca 750 - 1500 kr for en vanlig kasse som butikkene får fisken i.

Husk på at såfremt det ikke skjer noe veldig uforutsett får du ikke dekket fisk som dør under transport.

Skal du sende fisk med flyfrakt er det viktig å sjekke ut den totale reisetid som fisken må være i posene. Sjekk også at cargo selskapet har åpent når flyet lander. Hvis du skal ha ut fiskene etter at de har stengt koster dette fort 2.000 kr i tillegg. Dette selv om det er på grunn av forsinkelser som du ikke kan styre over.
Inaktiv bruker
man kan heler ikke ta med brus som er kjøpt utenifra venteromet for di kan jo tro at man har puta sprengstof i brusa.ganske teit vis en person vil sprenge flye i lufta så kan han jo ta med sprengstof og dyte i brusa som han eller ho kjøper der innde =

ps.si i fra om det er vanskeligt å lese det jeg har skervet =
Har da hatt med fisk mange ganger i flybagasjen, bare dei er pakket godt og flyturen ikkje tar so veldig mange timer so går det bra med tempratuten også Pass på att posen ikkje er heit stappfyll med luft p.g.a trykket i flyet. Handla ein del fisk i Bergen og da viste vertefall dei på butikke korleis dei skulle pakkast for att det skulle gå bra. Mange butikkar har også små isoporkasser som passer i dei fleste begger/kofferter
Hvis man frakter fisk i innsjekket bagasje, og flyselskapet oppdager det, risikerer man å bli hindret i å fly.

Unnskyldningen er at det kan gå hull på posene, noe som kan skade annen bagasje.
Etter dyrvernloven § 2. plikter en å behandle "dyret så det ikkje kjem i fåre for å lida i utrengsmål." Vi kan vel neppe påstå at at det å sende fisk som innsjekket bagasje ikke bryter med dette utsagnet.

Hos SAS eller Norwegian står det ikke noe spesifikt om at transport av levende fisk i bagasjen ikke er lovt. Jeg mener det da ligger implisitt i forhold til dyrvernloven og flyselskapenes regler om at transport av levende dyr skal skje slik at dyrene ikke lider. Dermed er det ikke lovt å transportere fisk i bagasjen!

Vet at noen er blitt holdt tilbake og måtte ha tatt ut fiskene fra bagasjen. Det er ikke ofte, men det kan skje. Har du da noen med deg på flyplassen som kan ta fiskene, er det jo enkelt.

Har du det ikke kan du ikke forlate fiskene på flyplassen og kan da bli nødt til å enten betale for flyfrakt eller stå over flyavgangen slik at du får ordnet dette på en slik måte at fiskene ikke blir utsatt for unødvendig stress.

Nå skal det da sies med en gang at her er nok flyselskapene relativt dobbeltmoralistisk. Slik jeg beskrev i tråden ovenfor har jeg ofte opplevd at akvariefisk ikke er prioritert last, at frakt tiden blir forlenget. Vi her i Tromsø f eks har ofte opplevd problemer med å får fraktselskapene til å behandle akvariefisk som levende dyr, dette da selv om vi betaler dem for dette.
Billo

jeg er også fra polen eller 50-50 polen/norge, og jeg kjenner mange som smugler med seg fisk på båten, fra polen til norge.
Tja, det er vel smugling når en ikke kjenner til regelverket, men det er enkelt å ta inn tropiske akvariefisk. De kan fritt innføres til Norge fra EU/EFTA-land.

Reisende skal uoppfordret forevise fiskene og dokumenter for Tollvesenet ved grensepassering. Hvilken dokumentasjon som kreves er litt variernde, men holder du deg til "vanlige" akvariefisk og ikke fisk som er cites lister holder det med kvittering med pris , art og antall.
Trenger litt hjelp, skal reise med Norwegian fra oslo til nordnorge snart, å lest at de ikke tillater fisk. Men lurer på om noen har erfaring med frakt av fisk i bagasje med dette flyselskapet?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap