Hvordan se forskjell på kjønnene?

hvordan ser jeg hvilke kjønn mine corydoras paleatus har?
hva er vanlige trekk å se etter?

Noen som har gode bilder der man kan se forskjellen?

Jeg har to corydoras paleatus, men vet ikke hva jeg skal se etter.

Jeg har hørt at ryggfinnen er annerledes, men skulle gjerne visst mer og sett det på bilder.
Sitat fra fiskedatabasen: Hunnen er større og har rundere buk. Hannen har ofte høyere og spissere ryggfinne.
Artikel
Slik står det i en artiklel:

Litt om - kjønnsforskjeller
Å skille kjønn på Corydoras er ikke det enkleste, men er faktisk fullt mulig på de fleste artene. For at det skal være enklest mulig og sikrest mulig for og treffe rett kjønn, så bør fiskene være nesten utvokst eller voksne individer.

Hvis Corydorasene er frittsvømmende og ikke ligger i ro på bunn i karet kan det normalt skilles mellom han og hun ved og se på bukfinnen. På hannen så vil disse være spisse i tuppen mens på hunfisk vil disse være mer avrundet.

Hvis derimot fiskene skulle ligge i ro på bunnen, så heter det at hunnen skal være kraftigere rundt det tykkeste partiet på fisken. Det vil si ved det forreste festet til ryggfinnen og rundt til det forreste festet til bukfinnen.

Takk for det, men hjelper ikke så mye når mine er helt like, så jeg får ikke sammenlignet kjønnene, hvis dere skjønner...

vet ikke om de er hanner eller hunner, tror nok at de er samme kjønn, men er selvfølgelig ikke 100% sikker
oppdrett ?
litago
hvordan ser jeg hvilke kjønn mine corydoras paleatus har? hva er vanlige trekk å se etter? Noen som har gode bilder der man kan se forskjellen? Jeg har to corydoras paleatus, men vet ikke hva jeg skal se etter. Jeg har hørt at ryggfinnen er annerledes, men skulle gjerne visst mer og sett det på bilder.


Corydoras liker seg i grupper på mist 5-6 individer, så vil anbefale deg å kjøpe flere.
Om du lurer på dette med tanke på oppdrett, så holder det ikkje med 2 stk.
Men om det er oppdrett så liker de fleste seg i trioer. ( 1 mann og 2 damer )


Fisken Magnus
Slik står det i en artiklel: Litt om - kjønnsforskjeller Å skille kjønn på Corydoras er ikke det enkleste, men er faktisk fullt mulig på de fleste artene. For at det skal være enklest mulig og sikrest mulig for og treffe rett kjønn, så bør fiskene være nesten utvokst eller voksne individer. Hvis Corydorasene er frittsvømmende og ikke ligger i ro på bunn i karet kan det normalt skilles mellom han og hun ved og se på bukfinnen. På hannen så vil disse være spisse i tuppen mens på hunfisk vil disse være mer avrundet. Hvis derimot fiskene skulle ligge i ro på bunnen, så heter det at hunnen skal være kraftigere rundt det tykkeste partiet på fisken. Det vil si ved det forreste festet til ryggfinnen og rundt til det forreste festet til bukfinnen.


Takk Magnus, så ikke ditt svar før jeg postet mitt andre innlegg
Skal prøve å sjekke dette, tror kanskje begge er litt spisse, har ikke lagt merke til om en av de er tykkere rundt det tykkeste partiet
ja skulle nok hatt noen flere, men bør nok ikke ha flere fisk i det lille akvariet jeg har.

Skal etter hvert ha et til kar så da vil jeg flytte over noen av fiskene.

Har ikke tenkt så mye på oppdrett, men det hadde vært gøy å prøve det en gang i framtiden

Håper jeg finner ut hvilke kjønn jeg har, skal prøve å ta et skikkelig bilde av de snart så kanskje noen her inne klarer å se hvilke kjønn de er

Tusen takk for god info!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap