Apistogramma oppdrett

Apistogramma Atahulpa

Dette har vært en av de fiskene alle var på utkikk etter og den er fortsatt meget skjeldent i handelen. Det er en god grunn til dens populæritet, det er en av de peneste fiskene som har kommet fra sør-Amerika de siste årene. Den var kjent som Apistogramma sp. "Sunset" men har senere blitt beskrevet og fått navnet Apistogramma Atahulpa.

Linker:
Akvaforum profil - Apisto sites - Cichlid-forum - AkvarieGruppa

Apistogramma Atahulpa paret ble plassert i et akvarie på 110x35 og bare 30 cm høyt, dette er et avlangt kar som passer yppelig til Apistogramme. A. Atahulpa trives med en Ph mellom 3.5 og 5.5. For å trigge til lek ble temperaturen økt til 27/28 grader, vannstanden senket og Ph senket sakte til 4.0/4.5. Det ble fóret lite og bare med tørrfor. Det ble lek bare etter et par uker. Hunnen la eggene litt skjult i en grop på ei rot og passet eggene sine i en utrolig fin leksdrakt. Bilder vi har tatt av dette paret eller bilder jeg har sett er lite rettferdige mot hvordan den ser ut i vikeligheten. Det gule er nærmest rødt og hun har flotte blå finner, likedan er det med hannen som er rimelig rød på kroppen med blå finner. Denne sol røde gulfargen er vel grunnen til at den bar navnet "sunseth"

[External Image]

En av de tingene jeg reagerte mest på var at det var yngel ute så og si med en gang de var klekket. Vanligvis pleier Apistogramma å holde yngelet sitt gjemt i 4-5 dager. Men disse var ute og spiste artemia nesten med en gang. Under den første mnd. dannes kjønn til disse ynglene. Både Ph og temperatur er faktorer som spiller inn. Siden jeg har problemer med å senke temperaturen mot 24/25 grader må jeg forsøke å heve Ph litt slik det blir likest mulig blanding av kjønn. Men Ph på høyere enn 5.5 ønsker jeg ikke å gå, det virker som om fisken ikke trives når Ph nærmer seg eller er over 6.0

Jeg fjerner ofte hannen når jeg har yngel på Apistogramma. Jeg er fortsatt usikker på om jeg kommer til å flytte hannen i dette tilfelle. Men de siste dager har jeg vurdert om det er til "hans" beste. Det er tydligvis ikke lett å unngå å komme i klemme mellom yngelet og yngelpasser. Han får gjennomgå og blir henvist bort fra området hvor yngelet går. Men alikevel har de et flott naturlig kroppspråk som er en skue å følge. Tar jeg alikevel ut hannen når jeg har yngel er det fordi akvariet begrenser adferden de normalt ville hatt.
Flot beskrevet artikel.
Det er også en af mine favoritter.
Havde mulighed for og købe nogle først på året, men syntes den gang de var for små.
Det har jeg siden fortrut. Den er også sjælden i handlen i DK
Apisto Schwarzbrust


Akvaforum profil- Apisto sites- Akvariegruppa



Dette er en art jeg ennå ikke har sett i handelen, men det er nok ikke umulig at den har vært det. Den er ikke den mest fargerike apistogrammaen, men flott er den likevel.
Så i dag når jeg kom hjem så var det yngel å se, har gått og venta nå en 10 dagers tid, men først i dag mente hua at det var trygt å ta dem med ut på tur.
Disse legger egg i huler, men kan også legge egg i stenrøyser etc.
[[External Image]

Paret går alene i et 85l Akvastabil kar, med PH på ca 6 og rundt 26-27 grader. Jeg ser heller ingen grunn til å fjerne hannen, da han ikke viser tegn til å ville spise ynglene. Så da skal far få gå i karet, og holde vakt.
Apistogramma Schwarzbrust er en meget flott fisk, har fisk fra to lokaksjoner av denne. Dette er bilde av de du har første gangen de hadde yngel.

[External Image]

Hannen er veldig flott han også. Frisk og sterk, veldig tillitsfull og jeg savner å ha han i et av karene mine.

[External Image]

sølvpil
Havde mulighed for og købe nogle først på året, men syntes den gang de var for små. Det har jeg siden fortrut. Den er også sjælden i handlen i DK


Det er ofte man angrer på fisk man ikke kjøpte når man hadde mulighet - jeg tenker ofte på det jeg kunne hatt - men plassen begrenser veldig mye da.
Apistogramma viejita
Apistogramma Viejita

Dette er en fargerik og flott sør-Amerikansk dvergciklide. Den blir bare 7-8 cm lang og er en fredlig fisk - men under lek vokter den på territoret - så det er en fordel med stort nok kar og mange gjemmesteder slik at andre fisker får gå fritt utenfor territoriet. Meget pene eksemplarer av arten i oppdrettet.

Linker: Profil Akvaforum - AkvarieGruppa

[External Image]
Apistogramma Viejita forveksles ofte med Apistogramma Mcmasteri men kan skilles bla. ved at A. Viejita har har en slank kroppsform mens A. Mcmasteri er mer kompakt og dyp. A. Viejita trives godt i vannkvalitet fra Ph på 6.0 og nedover mot 5.0


Typisk for Apistogramma yngler den på skjulte steder. Det kan være stinrøys, lag av eikeblader, under eller på ei rot og andre huler laget i akvariet. Disse ynglet i ei kokosnøtt med en åpning hvor bare hunnen kom inn. Det er ikke behov for at hannen kommer inni hula og det blir investert flere egg om hunnen føler at eggene ligger sikkert. Det er ofte anbefalt at man har flere hunner til en hann da Apistogramma artene ofte er polygame. Jeg gjør sjeldent det da det blir mye jaging i karet. Min erfaring er at Apistogramma går best som par i karet, jeg har heller andre hunner i annet kar som hannen blir flyttet til når det er yngelpleie på gang.

Det er en fordel å nærme seg vannverdier fiskene har i naturen. A. Viejita trenger ikke noe ekstreme verdier, men man må i det minste under Ph 7.0. og lav Kh. Ved alkanisk vann som når ph går over 7.0 er Apistogramma utsatt for bakterieinfeksjoner på kroppen. Minste anbefalte akvarie for apistogramma er 80/100 liter. Stor bunnflate og lav høyde er en ønskelig, da apistogramma bruker den nederste delen av akvariet.
Apistogramma cf. Panduro

Dette er en Apistogramma art med særpreg. Hannen bærer en flott blå farge på kroppen og i gruppe sammen med andre hanner blir den øverste på rangsorden veldig fargerik og blå. Den er ganske lik Apistogramma nijsseni som populært blir kalt Panda dvergcikide. Populært navnet Pandurini bli også brukt på disse for å gjøre forvirringen total.

Linker: Profil Akvaforum - Apisto Site - AkvarieGruppa

[External Image]
Bilde lånt av "The home page of Martin and TomC"


Som de flest Apistogramme gjemmer hunnen eggene i huler i akvariet. Man går i lange stunder og lurer på om det skjedd henne noe siden hun ikke kan sees i karet. Men når hun dukker opp med en fantastisk gul kropp skjønner man hva som er på gang. En Apistogramma som er i lek er ikke vanskelig å se, det er det heller ikke for hannen. Fra å være underlegen og motta endel refs fra hannen som styrer karet og passer teritoriet, er det hun som har kontrollen. Kroppspråket er utrolig spennede å følge med på og hanne blir satt til å vokte litt lenger unna eggene. Nå er det tydlig hvem som har forandret psyke og blitt leder i karet.

Apistogramma cf. Panduro kan være litt vrien å få yngel på har jeg erfart. Det er mye lek men det blir liksom ikke noe greie på ting og snart mister hun leksfargene sine igjen. Det er vel den jeg har litt mest med å få noe orden på. De trenger også god plass og er ikke like lett å ha i selskapskar som andre Apistogramma. Til det er de litt mer sære. Men de trives veldig godt i grupper med flere av arten sammen. Tetra er en naturlig del i karet når man har Apistogramma cf. Panduro. Karet bør være over 100 liter og ph bør ligge ned mot 6.0, senket ph ned til 5.0 for å få yngel på disse. Men det er mange som har klart det med litt høyere ph.
Apistogramma Cacatuoides Kakadueciklide

En enkel dvergciklide med flotte ryggfinner som er ganske høye. Dette er vel en av de enkleste dvergciklidene.
Apistogramma er ikke avhenggig av strøm i vannet, lever i tørkeperioden i helt stillestående kulper når bekkenne tørker inn. Cacatuoides er relativ enkel å tilfredstille vannveridene til, den trives i surt vann og helt opp til ph på 7.0.

[External Image]

Linker: Akvaforum profil - AkvarieGruppa

Apistogramma Cacatuoides yngler lett, det den trenger er vann, en kokosnøtt hule og variasjon i fóret - samt litt tolmodighet. De aller fleste parene yngler villig da. Det er skjeldent at kjemien ikke stemmer for fiskene, de er ikke monogamme så man er ikke avhengig av å finne "rette" sammensetningen. Dette gjør det enklere å ha et godt genemateriale å ha oppdrett på. Vil anbefale Apistogramma Cacatuoides som første valg når man ønsker oppdrett på Apistogramma. Det er mye å sette seg inni frem til man har fått yngel og klart å fore disse opp.

[External Image]
I lek allerede som ungfisk

Apistogramma Cacatuoides er en fredlig dvergciklide med passer godt på territoret og yngel under lek. Innenfor arten er det endel jaging så man bør ikke ha flere hanner sammen. Jeg har bare par sammen eller en stor gruppe. Apistogramma trives ofte i grupper da gjerne slik at det ikke blir mulig med territorie.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap