Løs fiskesene i akvarium! pass på!

Inaktiv bruker
Hva i alle dagen gjør jeg nå!? Clarias batrachus hunnen min har fått en sene rundt seg. Den sitter stramt rund! Er umulig å få en saks under sena! Den har skjært seg ned så det er blitt store sår!

SVAR FORT vær så snill!!!
Tror du bare blir nødt til å se om du får en neglesaks mellom og kutte. Kanskje i overgangen fra brystfinnen? Der kan det være en liiiiten åpning, ser det ut til..
Du bare lirke en saks under så du får klippet den av. Ta det fra ryggen, den er mindre sårbar enn mage og buk på mallen. Skaff deg hjelp, få en til å holde mallen mens du klipper.

Evt kan du prøve å bruke en neglebitersaks til å få kuttet senen med.

Dette er grunnen til at man aldri skal bruke fiskesnøre ukritisk i et akvarium, dessverre....
Inaktiv bruker
Takk for svar!

Brukte sena til å binde fast javamosen til en rot. Den har tydeligvis gått opp!
Er alene desverre :/ Men skal prøve å få løs resten nå. Var et skikkelig rot til å begynne med. Huff altså :/ Stakkars fisken min!
For fremtiden kan jeg anbefale gummistrikk. (Men det har du sikkert allerede tenkt selv, nå.)
Inaktiv bruker
Caroline is freeeee!
Fikk endelig løs tråden! Har sår og merker etter sena, men håper det kommer til å gå bra med den. Brukte en bitte liten sakt som var veldig tynn. Fikk dirket den under sena. Den er såpass sliten nå, at den orket ikke gjøre så mye motstand. Den kan jo ha sittet fast siden i natt....

Blir ikke flere sener i mine kar nei!!! Skal fjerne resten fra rota nuh med en gang!

Utrolig bra det ordnet seg.
Jeg ville vært ekstra nøye med vannbytter framover for å forhindre infeksjoner/ sopp i sårene.

Bruker alltid strikk forresten, Tone & Hållger hadde en skrekkopplevelse med snøre og det kurerte meg.

(Forresten leste jeg fiskeNESE i overskriften, undret fælt på hva dette handlet om!)
Inaktiv bruker
Fikk litt sjokk da jeg så malla mi sitte fast i trerota med masse sene rundt seg! Finnes ikke så mye som en tråd i akvariene mine nå mer! Javamosen hadde forresten grodd fast :P

Jeg satte fisken i et egent akvarium så oscaren eller andre fisker ikke skal nappe i de sår skorpene som henger litt ut på siden. Hannen svømmer som regel etter hunnen og kan være litt masete. Tenkte det ville vært bedre om hun fikk hvile litt. Hu var ganske utmattet etter at jeg fikk hun løs. Tror det går bedre med den nå. Ryggfinnen står fint oppreist og hun svømmer litt rundt i det lille karet. Ikke er merkene etter sena så store lengere heller
Regner med å flytte hu tilbake i karet ganske snart
Jeg tror nettopp denne mallen har en fabelaktig evne til å hele sår i huden. De kalles ikke "vandrende malle" uten grunn. De kan faktisk krabbe opp på land og krabbeåle seg selv bortover tørr mark, med stein, kvist og alle slags hindringer som kan skrape opp og lage rifter i huden deres. De er på en måte "laget for å tåle litt", kan man si

(de krabber på land for å bytte vann, dersom den gamle dammen deres er i ferd med å tørke ut kan de kravle avgårde for å lete opp en ny sjø, dam eller elv å leve i)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap