Er guppy jenten min gravid

hei jeg har en guppy jente får noen uker siden var hun veldig feit og jeg trodde hun skule føde
men så blutselig begynte hun og spise mindre og mindre og hun sluttet og spise noen dager og ble kjempe tyn også hev jeg hun oppi i et 22l og gide hun litt mat og hun spiser litt og hun er veldig slapp men nå de siste 3 dagene har hun fått en sån hvit lang greie under mange og så når den deter av kommer det en ny lang greie det er ikke bæsj men jeg lurer på om baybyene er døde inni der heller noe kan nåen si meg ka dette er får noe?
hvit lang greie under magen mente jeg
er baybyene døde kankje? inni magen
Tror ikke dette er graviditet, eller døde yngler i magen.

Høres mest ut som sykdom Et av symptomene på bukvannsot er slik du beskriver; lang og tynn avføring. Mulig det kan være innvollsorm også.

Klarer du å se om hun har utstående skjell på kroppen?

Uansett hva det er, er hun absolutt ikke frisk....
Har du bilde ?
Guppy-yngelen er ikke stor når den er nyfødt, så det er vanskelig å si om det er yngel da du ikke har bilde, men bare en forklaring som sier: en hvit lang greie, som ikke sier så mye for oss som ikke har sett den lange hvite greia.
Klarer du å få tatt et bilde ?
Men det er lite sansynlig at det er død yngel

Er Guppyen feit enda ?
Slik som jeg forstod det første innleget ditt, så hadde Guppyen først en lag ting ut av seg og så like etter at den første datt av, kom det ut en ny. Det virker som det kan være en form f.eks sopp eller Bukvannsott, som du kan lese mer om i artikelen om sykdomm i akvariumet.

Jeg hadde en gang en kampfisk som fikk en lang ting ut av magen, så ut som en larve, men den døde like etter og dan hadde bare det en gang, den datt ikke av, den var der helt til den døde. Jeg har enda ikke funnet ut hva det var, men kanskje det er det samme som din Guppy har ?
nå er hun tyn men jeg kan ta et bilde av henne i morgen og legge det inn her til dokker
og det er sån slim aktiv greie
Mest sansynlig bukvannsott
Det meste at det du skriver viser til at det er størst sjangs for at det er Bukvannsott. Så det at det beste for fisken at du avliver den da fisken lider. Du kan lese selv som det står i artikelen om sykdomm

Bukvannsott:
Bukvannsott forårsakes vanligvis av bakterien pseudomonas, eller virus. Også tarmflagellater kan gi sykdommen. Sykdommen er mest vanlig på ciklider. Bukvannsott opptrer i fire stadier, men de fleste fisker dør før de kommer til 4 stadie.

1. stadie: Fisken trenger seg ikke på for å spise, overser oftest maten. Om den tar mat, spyttes denne ut igjen. Fisken blir fort sky og gjemmer seg.
2. stadie: Fisken ser ut til å hoste, som om den prøver å få ut noe som sitter i munnen\ svelget.
3. stadie: Fiskens avføring er lang og tynn, som en sytråd. Blir hengende ut av gattåpningen lenge.
4. stadie: Fisken eser opp, og skjellene strutter langs hele buken. Fisken dør.

Bukvannsott kan smitte andre fisker, selv om dette forekommer sjelden. I tidlige stadier kan dette forsøksvis kureres med eSHa 2000, eller aller helst Metronidazole. I stadie 3 og 4 er det mest skånsomme å avlive fisken, da den lider. Mer om medisinering finner du lenger ned på siden.

Behandling av bukvannsott: I stadie 3 og 4 er fiskene så hardt skadet av denne infeksjonen, at de vil dø uansett om man greier å stanse smitten eller ikke. Avliv slik fisk, de vil ellers gå en smertefull død i møte. Behandle gjerne akvariet, for å forhindre eventuell smitte på andre fisker.
her er et bilde av kordan den ser ut
er du sikker på dette er Bukvannsott
med den avføringen der, er det ganske sikkert ja..
får fisken sin skyld skulle jeg ha avlivet den?
er det bukvannssott, kommer den til å dø snart. jeg ville latt den slippe i steden for at den skal pines ihjel, den har det helt tydelig ikke bra.
ja det beste for fisken er at du avliver den.
I stadie 3 og 4 er fiskene så hardt skadet av denne infeksjonen, at de vil dø uansett om man greier å stanse smitten eller ikke. Avliv slik fisk, de vil ellers gå en smertefull død i møte. Behandle gjerne akvariet, for å forhindre eventuell smitte på andre fisker.

Ett raskt kakk i hode eller kokende van er efektivest for at fisken skal dø uten at den må lide mer en nødvanding.
Joakim Rasmussen
nå har jeg avlivet hun:(


Ja det var nåkk det beste for fisken.
Husk å behandle akvariumet da det kanskje kan ligg igjen smitte etter Guppyen.
Har også en black molly med den sykdommen
MagnusN
[QUOTE=Joakim Rasmussen]nå har jeg avlivet hun:(


Ja det var nåkk det beste for fisken.
Husk å behandle akvariumet da det kanskje kan ligg igjen smitte etter Guppyen.


Hvordan skal jeg unngå å smitte mine andre fisker?
Jeg har 3 platy(2hunn og 1 hann) ,3black molly (alle hunn) 2 Gyrinocheilus aymonieri ( ukjent kjønn) og 3 Amano-reker (ukjent kjønn)

Bildet jeg la inn er av min black molly som har vært sånn rundt en uke snart, først trodde vi hun var gravid. Men nå har jeg lest litt rundt og funnet ut at det er bukvannsott.

skjellene stikker ut på hennes bak part, magen er flat under men hun er rund på sidene. det er noe stort på hvitt i bakdelen hennes (rumpa)


MEN hvordan unngå å smitte mine andre 11 fisker
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap