C. atropersonatus

Jeg vet jeg har en egen tråd, men der skravler jeg om så mye at noe drukner i min skrivesyke...

Tenkte derfor jeg skulle lage en egen tråd om det mest interessante som har skjedd meg i akvarieverdenen, og se om jeg kan få en hel historie ut av det.

I går så jeg uventet aktivitet hos atro'ene. Tok en nærmere titt, og jada! De leker.

Plukket 23 egg i første omgang og trodde de var ferdige. Det var de ikke.

Når jeg sluttet å plukke hadde jeg funnet 113 egg!

Jeg skal ikke kategorisk si at alle kom fra samme egglegging, siden jeg sjeldent har tid til å saumfare alle karene hver dag i uka. Så det er mulig at noen av eggene ble lagt for opptil et par dager siden. Når de klekker vil avsløre dette.

Noen nøkkeltall/info:
Temp: 22 grader
PH: 6,8
GH: 4
KH: 3
Ammoniakk: 0
Nitritt: 0
Nitrat: 15 mg/l

Siste vannbytte: tirsdag, kjølig vann.
Fór: det har gått mye i røde mygglarver, frossen artemia og frysetørket tubifex. I tillegg har de fått en dæsj nyklekket artemia hver kveld de siste to ukene (kanskje grunnen til stort kull?)
I tillegg ble det satt inn et lite aquaclear powerhead med filterpatron for et par uker siden, så da ble det ekstra sirkulasjon. Ellers er det et hang-on filter her.

På det øverste bildet er egget et c.metae egg som jeg fant i det andre karet mens jeg plukket atro-egg. Men øverst kan man skimte et perfekt lite atro-egg, så bildet er med. Skal øve meg på å ta bilder, så håper jeg at vekst og hele sulamitten blir oppdatert her i tråden.


[External Image]

[External Image]

[External Image]
Har nå luket ut 6 egg som det helt klart ikke var håp for. En god del har blitt veldig mørke, og en del er skummelt lyse. Litt for lyse synes jeg, men siden de ikke har antydning til mugg så venter jeg med å fjerne de

Vanskelig å telle hvor mange som definitivt er befruktet, siden så mange ligger inni mosen, men om alle de lyse er ubefruktet skulle det likevel bli et brukbart kull med småttiser dette
Eggene kommer fra to forskjellige egglegginger, ja

Det gir jo en litt mer normal mengde egg per lek også; rundt 60. Jeg vet at det er to nå, fordi jeg så at de lekte og bar på egg lørdag, og bare 2 dagers klekketid er nok litt snaut.

Det kan vel også bety at disse ikke spiser eggene sine... eggene lå jo i mange tilfeller rett foran nesa deres uten at det brydde dem så mye.

Jeg har nå 3 små yngel pilene rundt i klekkeboksen. Isboks med kaldt vann er satt til temperering, så jeg flytter de som har klekt i morra, og lar resten av eggene bli i boksen. Bilder kommer når småttisene er flyttet.
Dette høres bra ut, det kommer til å bli noen vanvittig søte yngel Atropersonatus er jo kjent som "Den Vakre Coryen", og tenk deg da å se dem med søte små babyfjes...

Må se å få mine i gang også, ble så inspirert av dette kullet/kullene dine Håper mange vokser opp!
Jeg gleder meg stort til disse begynner å vokse til! Skal prøve å få tatt gode bilder og dokumentere det som skjer

Jeg satte en isboks med rent, kaldt vann til lufting og temperering i går kveld, og nå har jeg flyttet over de første ynglene. I alt 4 har klekket så langt.

Tempen i klekkeboksen og yngelboksen ligger på 23 grader, og de første babyene er innmålt til hele 5 mm som nyklekket.

Her er et par bilder. Tråden med javamose på det ene bildet kan vel gi et inntrykk av hvor liten denne er Liten sytråd med en plommesekk på!

[External Image]

[External Image]
Okay.. hehe. Tror bildene over kan ignoreres trygt... det der er neppe atropersonatus yngel :P

En kikk i klekkeboksen avslører at to egg til har klekket. Og disse var SMÅ! Og med en gigantisk plommesekk. Jeg trodde faktisk det var et egg med hale, men neida... "egget" var plommesekken det.

Disse ser veldig annerledes ut enn de jeg tok bilde av tidligere, så jeg vet da søren. Mulig de som klekket først faktisk var paleatuseggene (og en metae, for det egget så jeg at hadde klekket).

Og nå er det jeg ser bakdelen ved å mikse egg fra intet mindre enn 3 arter i samme klekkeboks. Leksa er herved lært :p

Den gode nyheten er at mange av eggene jeg syntes så bleke ut faktisk har mørknet! Har vel plukket ut en 15-18 ubefruktede egg så langt, men nå begynner dette å se bra ut. Klekkeboksen står "kjølig" (20 grader), så det er bare å smøre seg med tålmodighet mens jeg venter på at gjengen skal klekke.
ElinH
Og disse var SMÅ! Og med en gigantisk plommesekk. Jeg trodde faktisk det var et egg med hale, men neida... "egget" var plommesekken det.

Det var også min erfaring da atropersonatusyngelen klektes. Jeg ble overrasket, fordi jeg har aldri før sett nyklekte coryer med så digre plommesekker. De var virkelig snåle!
Selv om ikke alle eggene var av samme slaget, så må det ha vært temmelig "hett "oppi karet med så mange egg på en uke..
Litt av en gjeng du får fóret opp!
Inger Anne:
Det var godt å høre. Da vet jeg helt sikkert at dette er atropersonatus-yngel

[External Image]

Et bilde av noen av eggene, og to yngel. Ikke så bra bilde, men den noe spesielle plommesekken synes vel

Aggi:

Jeg har artskar, så det var lek i 4 kar mer eller mindre samtidig hehe (atropersonatus, paleatus, weitzmani og metae). Det er en del action her om dagen, ja. Og da har jeg selvfølgelig ørten bokser med egg og yngel i.

Moro er det, selv om det er en god del jobb. gleder meg til å se hvor mange fler som har klekket når jeg kommer hjem i dag!
Jaja, sitter her litt småskuffet må jeg innrømme.

Tok en status nå på egg og yngel. Bare 14 av 113 egg har klekket! Og de resterende eggene har mugnet veldig. Det som er ille er at eggene er veldig mørke, og det ser ut som det er yngel inni der. Har derfor ikke hjerte til å kaste de, gir de en dag til... de 14 som har klekt er flyttet til en annen boks så de ikke et utsatt for alt mugget.

14 atropersonatus yngel er bra, for all del! Men når utgangspunktet var hele 113 egg... en klekkeprosent på 12,4% er liksom ikke all verden må jeg si.

Det kan være at de faktisk ikke var befruktet. Eller at jeg slurvet og tok i for få eikeblader. Eller noe annet som har gått skeis. Ikke godt å si.

Jeg skal hvert fall ta godt vare på de 14 jeg har! Og prøve å lure foreldrene til ny lek så klart
Det kan jo hende at disse fiskene ikke helt har fått dreisen på dette med lek og egglegging. Kanskje de aldri har lekt før ? Er de voksne viltfanget ?
Kan godt hende at antallet befruktede egg øker for hver egglegging. Se bare på de håpløse C. Black hos meg Hunnene raste rundt alene og la egg. Såvidt innom en hann bare, en gang, og fikk befruktet fem av eggene.

PS!
Prøv enda lavere ph neste gang på Atropersonatus. Ser at Kim M, dansken på CW, hadde dem i ph på 5,96.
5,96! :o Både mine og Inger Anne sine lekte i 6,8.

Skal jammen prøve å senke PH enda mer og se hva som skjer. Nå skal de imidlertid få en skikkelig oppfetingsrunde. Satser på ny egglegging og masse egg

Så langt jeg vet har de ikke lekt før, men jeg aner ikke om de er viltfanget. Disse kommer fra Liv, så kanskje hun vet
Jeg tok en dråpe Esha 2000 i vannet til eggene, og det hjalp virkelig. Etter at jeg så hvor godt det virket (jeg hadde ikke prøvd det før), så bestemte jeg meg for at jeg alltid skal gjøre det med egg framover. Men PH-en kan jo forklare hvorfor jeg har hatt frafall hos yngelen, da. Jeg har bare 4 igjen.
Huff, jeg håper ikke jeg skal miste klekt yngel også en eller to er kanskje noe man må regne med - noen er jo bare ikke så sterke som små, dessverre. Men jeg vil virkelig beholde de jeg har!

Inger Anne:
Det høres ut som en veldig god idé med esha 2000, men hvordan gjør du det når de klekker? Eller legger du eggene i rent vann uten esha på dag 3 slik at de klekker i vann uten medisin? Fikk veldig lyst til å ha oppi et par dråper i boksen med weitzmani egg så jeg er sikker...
Esha-medisiner brytes ganske raskt ned av seg selv, så de vil ikke påvirke yngelen som klekkes noen dager senere. Jeg putter i en dråpe når eggene er flyttet over til isboksen, og gjør egentlig ingenting mer før yngelen er ute av eggene.
Helt suverent Da har jeg strategien klar, kanskje jeg får bedre resultat neste gang. For jeg må jo bare anta at det ikke ble med denne ene gangen.

100 atropersonatus hadde vært litt av en syn
I lav ph trives bakterier dårlig. Jo lavere ph, jo mindre bakterier.
Jeg hadde bare 5 overlevende yngel av mine C140 i fjor, med ph rundt 7. De 5 siste overlevende ploppet jeg rett opp i et kar som hadde ph på 5-tallet... de overlevde, alle som var i ph 7 døde. Så fem stk i ph på fem-tallet overlevde, som de eneste av et kull på flere hundre.

I år hadde jeg ph på fem-tallet fra starten av. Og dere vet jo resultatet...175 stk Jeg tror ph var nede på 4.5 på det laveste. Og de var i storform!
Det er veldig lite bakterier som kan slå til og drepe yngel i så lav ph. Og jeg ser tydelig at C140 stortrives med lav ph, de får mye sterkere farger. I høyere ph blekner svartfargen noe.


Man blir litt smånervøs av så lav ph, men... jeg må minne meg selv på at de fiskene jeg holder er genetisk tilpasset et liv der de kan måtte tåle veldig lave ph-verdier deler av året (eller hele).
2 dager gamle
Da har atropersonatus blitt 2 dager gamle. De har enda en del av plommesekken i behold.

Fordi de går sammen med 3 (eller var det 4) andre yngel har jeg begynt å tilsette artemia i isboksen de går i. Skal følge nøye med og se når de begynner å spise. Alle 14 er i god behold, og spinner rundt som gale når jeg løfter boksen for å bytte vann. Forøvrig ligger de stablet oppå hverandre under et enslig eikeløv

Her er et bilde tatt i kveld.


[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap