Krise - tror 128 literen lekker !! :-(

Dette er krise! jeg tror at 128 literen min lekker !! jeg har vært bortreist noen dager, og det mangler mange liter vann, vannstanden har sunket med ca 3 cm. Jeg fant en dam på bordet, men hvor resten av vannet er aner jeg ikke. Tror det lekker under akvariet, for vannet renner frem derfra.

Hva skal jeg gjøre nå da, hvordan oppbevarer jeg fiskene mine, for jeg må vel tømme akvariet?

har masse fisk oppi det, og masse planter, Samt masse sand.

Sukk, hvor skal jeg begynne?? jeg er ganske fortvilet nå. Vet ikke hvordan jeg skal finne lekasjen heller, eller hvordan jeg skal få tettet den.

Dette er bare helt tragisk. Fisker og planter trives sååå godt oppi der, og nå må jeg endevende hele akvariet. Tungt og uhamseligt er det også.

Hva skal jeg gjøre?
det beste du gjør er å tømme akvariet, fisk og planter kan du putte oppi en balje eller lignende. så fuger du hele akvariet på nytt.
Sikker på at den lekker? 3 cm er ikke så mye,men den damen kan si litt. Hva ligger temperaturen din på? Det damper fort av ved høy temp, men kanskje ikke så mye?

Fiskene burde du ha i en større balje med pumpe, eller i et annet kar (om du har.) Men sjekk godt sånn at du vet at det er lekk og ikke tømmer og ødelegger alt forgjeves
Jeg har akvariet stående på liggeunderlag, og det er mellom akvariet og liggeunderlaget at det er vått. Det drypper sakte. På en time, så var det kommet en vannflekk på størrelse med en 5 kroning.

For en uke siden fyllte jeg opp akvariet slik at det var to cm til kanten (listen rundt), og nå er det omtrent 3 cm mindre. Men jeg forstår ikke hvor alt dette vannet har gjort av seg heller.

temperaturen er 25 grader.

Sukk. ser for meg masse arbeid nå. Og så jeg som har influensa.. det er sååå typisk, slikt dukker opp når man ikke orker tanken på det.

Jeg er bare lykkelig at jeg ikke kjøpte med meg nye fisker, hadde tenkt å ha i de andre to akvariene. Men nå må jeg vel fordele fiskene i 128 literen der, og i bøtter. Er redd de skal bli stressa og få prikker eller annen syke, siden de ikke bor i samme kar.
3 cm er jo litt mye fordampning på bare noen få dager, dersom du har lokk på karet.
Jeg var inne på profilen og så på karet ditt. Det ser nesten ut som om du har plassert det på en ganske risikabel måte, på en bordplate som ikke passer...?

Det er jo ikke sikkert at det lekker, men dersom det gjør det, så skulle det ikke forundre meg om det er sprekk i bunnglasset.
Ellers kan rammekar lyve litt på hvor de lekker, fordi vannet ofte renner inni ramma før det renner ut.

Det er plassert på to nattbord, det ene lavere enn det andre, men det er bygget opp,. og lagt plate over. Alt er i vater.
Ok.. Jeg bare ser at det ser ut som om karet hviler på bunnglasset på venstre side... Rammekar skal hvile på ramma.
Neida, det hviler på en plate

Men lekasje ,sukk, det kunne jeg klart meg uten

Hvor lang tid tar prosessen fra akvariet et tømmt, til det er ferdig til å fylle i vann da?
Det kommer jo an på om du har reparasjons-utstyr, det. Og om det faktisk er nødvendig å reparere. Kommer det mer vann nå etter at du har tørket opp?
Hmmm. Karet er et rammekar og står med et liggeunderlag mellom karet og bordet?

Ville nok tømt karet fort som fy og sjekket bunnglasset. En liten sprekk nå kan bli en stor sprekk om en time, eller i natt eller neste uke. Og 120 liter vann på gulvet er mye vann.

Rammekar er ikke lagd for å ha underlag mellom karet og bordet det står på. Det er laget for å kun hvile på ramma (slik at bunnglasset er et par mm over bordet). Putter du liggeunderlag mellom der, kan det belaste bunnglasset slik at det sprekker...

Du kan jo lese posten Frank Angell har skrevet her. (post nummer 4)

Underlag er forbehold helglasskar

Får inderlig håpe at det ikke har sprukket, men jeg hadde ikke sovet godt før karet var tømt og grundig sjekket i hvert fall.
uff, og så jeg som trodde at liggeunderlaget var bra for akvariet.

Jeg har jo ikke noe utstyr, antar jeg trenger noe silikon. Sukk - noen ganger skulle man virkelig hatt en mann i huset !

Det har vel lekket ca en liten t-skje vann siden sist.
Tøm hele karet, og putt fisk og filter i en balje. Sanda i ei bøtte. Evt fordel både fisk og filter i andre kar.

Tøm ut alt, skyll og tørk. Er karet lekk og du er "heldig" kan du tydelig se sprekken. Hvis ikke kan det være lekkasje i silikonen og den er værre å finne.

Tror at dersom det er sprekk i bunnglasset, så kan en løsning være å silikonere en ny glassplate oppå den sprukne, men her er jeg på tynn is. Best at noen med peiling (og praktisk-teknisk innsikt) tar seg av tettingsmetoder :p
De har akvariesilikon på jernia og claes ohlsson. Pass på at det står på pakken at det kan brukes i akvarier.
Men dersom bunnglasset er sprukket, så trenger du en glassplate som er ca 6 mm tykk, og en cm kortere og smallere enn det innvendige bunnmålet. Da vil du få en glassplate som du kan lime oppå den gamle bunnen.

Og der var Elin ute før meg, ja.. Men det ser ut til at vi utfyller hverandre...
Ser for meg en kjempejobb. Det rare er at det har stått i en måned , og så plutselig kommer det masse vann.

Ok, hvis jeg fordeler fiskene i et annet kar, evt i begge, og kjøper flere bøtter, har bare 6 akvariebøtter og det er ikke nok til å ta vare på vannet. Og sanden må i bøtter.

Så må jeg vel få akvariet ut på badet på en eller annen måte - og spyle og tørke. Og så lete etter lekasjen.

Uansett får jeg problemer, for er bunnplaten ødelagt, så aner jeg ikke om jeg får tak i glass her på voss.

Og hvis jeg gjør feil med silikonen så vil det jo kanskje lekke fremdeles.

Hvor lenge må jeg vente før jeg kan ha oppi vann hvis jeg må bruke silikon å tette med?

har brukt søkefunksjonen, men råd i denne tråden er fint. Jeg er nemlig ikke i form til å lete, feber og sylta. Hehe huff, er det ikke typisk at slikt hender når man ikke er i form?
Du trenger ikke ta vare på alt vannet. Du trenger egentlig ikke å ta vare på en eneste liter... Bare pass på at filteret får surre og gå et eller annet sted.

Aner ikke om tiden for herding varierer, men det sies vel 2 mm per døgn eller noe slikt? Bør nok minst vente i 48 timer. Men igjen - det får noen andre bekrefte eller korrigere :p

Er det sprekk i bunnglasset må du nok få tak i glassplate, ja.. Å fylle sprekken med silikon kan jeg ikke tro er godt nok i lengden (det er jo mye press på ei bunnplate, som bære vekt av både grus, vann og innredning).
Og det er jo noe med at man skal sove godt etter at reparasjonen er ferdig også...
Disse selger iallefall bilglass, så det er jo mulig å høre om de har glass du kan bruke i et akvarium. Det må være vanlig glass, ikke herdet.

Voss Auto og Servicesenter AS
Telefon: 56 53 05 10
Er det ikke en gjenbrukstasjon eller noe der de kanskje har gamle vinduer? Er ikke sikker på om det går da. Jeg skar ut fra et gammelt vindu når jeg fikk sprekk i karet, men det var riktignok dekkglasset:P
Nei, vindu er ikke tykkt nok til å bruke i bunnen...
Plussmedlem
sessan
Uansett får jeg problemer, for er bunnplaten ødelagt, så aner jeg ikke om jeg får tak i glass her på voss.


Klart det finnes Glassmester på Voss
Takk snille dere

Sukk, alt er liksom ti ganger vanskeligere når man er syk, og da virker alt håpløst. Jeg får ta til i morgen. Ause ut fisk og planter. Klarer ikke bestemme meg for om jeg skal ta de over i de andre akvariene, eller kjøpe en balje. Det er kanskje greiest at de får være i det vannet de er vant med å være i? Selv om det innebærer å være i en balje. Tror europris har store baljer.

Forstår det slik at dette er et prosjekt som kan ta en del timer, alt etter hvor mye som må silikoneres?
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap